Tragedi Nur Afini. Ini Luahan Rabuan Pit, Lagenda Pelari Pecut Asia Buat Ramai SAYU

Kejadian pelajar maut terkena bilah mesin potong rumput gemparkan negara. Terkini, Dato Rabuan Pit, lagenda pelari pecut Asia yang merupakan juga datuk saudara mangsa membuat luahan yang buat ramai sayu. Allahu. Al Fatihah.

MANGSA JADIKAN DATUK SAUDARA SEBAGAI INSPIRASI

“Nak lari macam Pak Wan… nak jadi polis macam Pak Wan,” kongsi datuk saudara mangsa yang merupakan raja pecut negara dan Asia, Datuk Rabuan Pit.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.30 pagi itu, mangsa pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Tuanku Abdul Rahman (STAR) Gemas, Nur Afini Roslan, 14, disahkan maut oleh pasukan paramedik selepas bilah mesin potong rumput terbang mengenai kepalanya.

Menurut Rabuan, dia berasa sedih serta terkejut sebaik menerima berita berkenaan kira-kira jam 1.20 petang dan bergegas mengambil isteri serta anak-anak di Kuala Lumpur.

MANGSA SEORANG AKTIF SUKAN

“Arwah seorang atlet yang aktif dalam sukan dan setiap kali berjumpa semasa hari raya itulah harapan yang dikongsikannya pada saya,” katanya ketika ditemui di Tanah Perkuburan Felda Sungai Kelamah, di sini, malam tadi.

Rabuan berkata, biarlah keluarga arwah yang menentukan dan tidak timbul isu untuk menyalahkan mana-mana pihak.

“… tapi kita nak perbetulkan kecuaian,” katanya.

Sumber: Saya Luv Islam via Sinar Harian

LUAHAN AYAH MANGSA

“Bagi sesiapa yang mendapat berita kematian anak saya, saya harap sedekahkan al-fatihah buat arwah anak saya,” luah bapa mangsa insiden bilah mesin potong rumput, Roslan Samat, 55, ketika ditemui di Tanah Perkuburan Felda Sungai Kelamah, di sini, malam tadi.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.30 pagi itu, mangsa pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Tuanku Abdul Rahman Gemas, Nur Afini Roslan, 14, disahkan maut oleh pasukan paramedik susulan mengalami kecederaan parah di bahagian kepala.

Menurut Roslan, dia sekeluarga reda dengan tragedi berkenaan walaupun dia berasa berat hati dan sayangkan anaknya.

“Saya redha… saya nak meraung pun perkara dah berlaku… saya serahkan semuanya pada pihak berkuasa yang akan mengambil tindakan sewajarnya,” katanya.

Roslan berkata, selepas bersara dia terlebih dahulu berpindah ke Felda Sungai Kelamah bersama dua anaknya termasuk arwah.

Ibu mangsa, Zalina Md Yusof, 48, menyirami pusara arwah anaknya.

ARWAH ATLET MEMANAH NEGERI

Menurutnya, arwah anaknya merupakan atlet memanah negeri Pahang sejak dari darjah empat hingga ke tingkatan satu.

“Baru minggu lepas saya minta anak saya daftarkan diri sebagai atlet memanah Negeri Sembilan tapi sekarang ni dia sedang aktif menjalani latihan sukan sekolah.

Jenazah selamat tiba di Felda Sungai Kelamah kira-kira jam 8.35 malam dan disembahyangkan di rumah keluarga.

Majlis pengebumian arwah selesai kira-kira jam 10.15 malam.

Turut hadir di majlis pengebumian Adun Gemas, Datuk Abd Razak Ab Said dan datuk saudara mangsa raja pecut negara dan Asia, Datuk Rabuan Pit.

Sumber: Sinar Harian

Kredit:sayaluvislam.com

 

 

12 Gambar ‘Pelik’ Yang Berjaya Dirakam Kamera Namun Mujurlah #9 Tidak Pernah Dijumpai Di Malaysia

Banyak perkara pelik yang berlaku di sekeliling kita sehingga menimbulkan pelbagai tanda tanya yang tiada jawapannya. Berikut adalah 12 gambar ‘pelik’ yang berjaya dirakam kamera. Bagi anda yang tidak mengetahui apa yang sedang berlaku ketika itu pasti akan berkerut dahi memikirkan alasan logik di sebalik gambar itu. Mari lihat apa yang sedang berlaku sebenarnya?

#1 Lelaki ini kebosanan sehingga tidak mengendahkan apa yang berlaku di sekelilingnya.

Kredit foto: hide4way/Reddit

#2 Bijakkah idea ini?

Kredit foto: Granjaguar/Reddit

#3 Dia tidak memerlukan haiwan peliharaan untuk dibawa tidur bersama.

Kredit foto: Northbike Sweden AB/Facebook

#4 Pernahkah anda melihat mana-mana kedai yang menjual stereng seperti ini?

 Kredit foto: Imgur

#5 Sel kering alaf  baru?

Kredit foto: AairBear/Imgur

#6 Baru sesuai, haiwan peliharaan dan tuannya!

Kredit foto: jchangart/Imgur

#7 Bosan memakan nutella bersama roti? Kenapa tidak memakannya dengan telefon bimbit? Tidak, jangan lakukannya… 

 Kredit foto: Imgur

#8 Dia mungkin sudah botak, namun dia juga berhak mendapat perkhidmatan yang ditawarkan sepenuhnya.

 Kredit foto: Programmed4this‏/Twitter

#9 Terlalu banyak persoalan di sini. Mujurlah tidak pernah dijumpai di Malaysia.

Kredit foto: gsbaha9/Imgur

#10 AWAS! Tidak boleh mencuri di sini!

Kredit foto: Imgur

#11 Apa yang terjadi sebenarnya ini?

Kredit foto: MoonQueen/Imgur

#12 Swafoto dengan menggunakan mi segera? Lelaki ini telah melakukannya.

 Kredit foto: DJchutzpah/Reddit

Sumber: BRIGHT SIDE

 

Kredit:Era Baru

Seluar Jeans Paling Mahal di Dunia (10 Gambar)

Seluar jeans memang menarik jika dipakai kena dengan potongannya. Ada yang murah, ada yang mahal, ada yang juga yang harganya tak masuk akal bergantung kepada jenama, kualiti, pembuatannya atau mungkin juga sengaja dimahalkan tanpa apa-apa sebab.

Adakah anda peminat seluar jeans? Berikut adalah 10 seluar jeans paling mahal setakat ini yang pernah dijual kepada pengguna.

1. 7 for All Mankind (RM1253)

7 for all mankind the skinny frayed hem jeans button

Berpusat di California, syarikat ini mula menjual produk lelaki sebelum menceburi bidang pakaian wanita dan kanak-kanak. Taktik mereka memang sejak awal adalah menjual produk pada harga yang tinggi, kerana mereka percaya kualiti kainnya, potongannya dan yang paling penting, keyakinan orang ramai terhadap jenamanya.

2. Earnest Sewn Custom Fit (RM4200)

Digemari oleh selebriti-selebriti luar, jenama ini akan membuat seluar mengikut pilihan pembeli. Apa saja yang diminta oleh pembeli akan dipenuhi dan bagi setiap pasang seluar, hanya ada 3 orang saja yang akan terlibat dengan pembuatannya di New York.

3.Roberto Cavalli (RM5050)

Berasal dari Itali, pembuat pakaian ini terkenal sebagai pembuat pakaian mewah bagi wanita. Jeans pertama beliau diperkenalkan pada tahun 1994 di Milan dan menjadi seluar jeans paling mahal di dunia waktu itu. Rekaannya berbeza dengan seluar jeans biasa apabila banyak diadunkan elemen lain ke dalam rekaan asal seluar jeans.

4. Dolce Gabbana (RM5100)

Jenama ini popular di Malaysia walaupun tidak ramai yang mampu memilikinya. Amat mudah untuk kita melihat wanita membawa tas tangan berjenama Dolce & Gabbana merata-rata yang tidak diketahui ketulenannya. Jeans paling mahal dalam siri jeans mereka mampu mencecah RM5100 sehelai.

5.Gucci (RM13035)

.

vintage jeans denim style

Jenama terkenal ini menjadi idaman ramai di seluruh dunia. Direka dengan ketelitian yang tinggi serta mampu menonjolkan status pemakaianya, seluar jeans paling mahal Gucci telah dijual pada harga RM13035.00.

6. Apo Jeans (RM16821)

Dibuat berdasarkan permintaan pelanggan, semua fabrik yang membentuk poket dalam jeans Apo dibuat dengan kain sutera. Butang jeans nya diperbuat daripada intan dan emas serta platinum juga turut digunakan. Nama pemilik seluar tersebut akan dicetak pada bahagian dalam seluar dan dikatakan, pemakainya akan merasa sangat selesa dengan seluar mereka.

7. Escada (RM42000)

Jenama dari Jerman ini memang mensasarkan produk untuk kemewahan. Setiap pelanggan diberikan peluang untuk memberikan idea tentang apa yang mereka mahukan daripada jeans mereka dari segi potongan dan rekaan. Setakat ini, harga paling tinggi bagi jenama Escada telah mencecah RM42,000 sehelai.

8. Levi’s Strauss 501 (RM252,300)

Sehelai jeans klasik yang dibuat pada sekitar 1880 dengan jenama Levi’s telah pun dijual pada harga RM252,300 kepada pembeli bertuah dalam satu acara lelongan.

9. Dussault Apparel Thrashed Denim (RM1,051,250)

Dussault Apparel Thrashed Denim merupakan satu jenama yang menyiapkan jeans mengikut spesifikasi pelanggan. Satu jeansnya yang diberi nama ‘The Whites’ telah pun dijual pada harga RM1,051,250 pada tahun 2008 menjadikan seluar itu jeans paling mahal dunia ketika itu. Setiap helai jeans mereka diwarnakan dengan tangan dan dibasuh 13 kali untuk menghasilkan rupa yang unik.

10. Secret Circus (RM5,321,570)

Jeans ini hanya dibuat sehelai dan pada poket belakangnya diletakkan 15 bentuk intan yang mempunyai harga jutaan ringgit. Jeans ini hanya pernah dipamerkan sekali pada London Fashion Week 2008 sebelum dijual kepada pemilik barunya. Identiti pemiliknya dirahsiakan sehingga sekarang. Tidak ada siapa tahu siapa pemilik jeans bersaiz 27 inci ini kecuali Secret CIrcus.

Sumber : iluminasi.com

Kredit:tengokbalik.info

 

Pernah Tak Bangun Solat Subuh ? Ini Sunnah Nabi SAW Bila Terlewat Solat Subuh Yang Ramai TAK TAHU

Ramai dari kita atas sebab2 tertentu terbangun lewat. Sedar2 je dah pukul 8 pagi, matahari pun dah cerah. Apa yang perlu dibuat jika terlepas solat Subuh? Jom ikuti apa yangNabi SAW buat bila terlewat solat Subuh. Ramai tak tahu ni.. Baca dan kongsikan… 😁😁

Pernah Tak Bangun Solat Subuh ? Ini Sunnah Nabi SAW Bila Terlewat Solat Subuh Yang Ramai TAK TAHU | Khalifah Mail Online – Ramai dari kita atas sebab-sebab tertentu terbangun lewat. Sedar-sedar je dah pukul 8 pagi, matahari pun dah cerah. Apa yang perlu dibuat jika terlepas solat Subuh ? Jom ikuti apa yang Nabi SAW buat bila terlewat solat Subuh.

KISAH NABI SAW TERLUPA SOLAT SUBUH.
Pada suatu keadaan seseorang kadang kala akan terlewat bangun untuk solat subuh. Hal ini bukan kerana sengaja, tetapi tidak sengaja. Namun, terlambat bangun subuh bukan bermakna kita boleh melupakan saja solat itu dan meninggalkan saja.

Rupa-rupanya Nabi Muhammad SAW juga pernah terlewat bangun solat subuh disaat matahari sudah mulai terbit. Saat itu Nabi bersama rombongan sedang melakukan perjalanan jauh (musafir). Kerana terlalu letih, mereka memutuskan untuk beristirahat saat sudah hampir menjelang subuh.

Akibatnya, hal ini membuat Rasulullah SAW bersama rombongannya terlambat bangun. Akan tetapi Beliau tidak terus meninggalkan solat ini begitu saja. Namun melakukan hal berikut. Apa yang dilakukan Nabi? Berikut ulasannya.

Diriwayatkan dari Abu Qatadah r.a, yang berkata: Pada suatu malam kami menempuh perjalanan bersama Nabi s.a.w, sebahagian orang mengatakan: “Ya Rasulullah! Sebaiknya kita beristirahat menjelang pagi ini.”

Rasulullah SAW bersabda: “Aku khuatir kalian tidur nyenyak sehingga melewatkan solat subuh.” Kata Bilal: “Saya akan membangunkan kalian.”

Disaat semua terlelap, Bilal berusaha tetap terjaga dengan bersandar pada haiwan tunggangannya. Namun Bilal juga turut tertidur dengan nyenyak sehingga tidak sedar jika waktu sudah menunjukan Subuh.

Nabi yang terbangun dahulu terkejut kerana melihat bayang-bayang di tepi busur sudah muncul. Nabi Muhammad SAW berkata: “Hai Bilal! Mana bukti ucapanmu?

Bilal menjawab: “Saya tidak pernah tidur senyeyak malam ini.”

Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah mengambil nyawamu bila pun Dia mahu dan mengembalikannya bila pun Dia mahu. Hai Bilal! bangunlah dan suarakan azan.”

Kemudian Rasul dan rombongan musafir mengambil air wudhu dan melaksanakan solat walaupun matahari agak meninggi sedikit dan bersinar putih. (Hadits Shahih Imam Bukhari, nomor 595).

TELADAN NABI SAW
Dari kisah di atas, diketahui jika Nabi Muhammad SAW sudah memberikan teladan bagi umatnya yang terlewat solat Subuh. Namun hal ini bukan bererti kita tidak mempersiapkan diri untuk bangun lebih pagi.

Jika kita mengalami keadaan ini, maka segeralah untuk mendirikan solat ketika teringat.

Diriwayatkan dari Anas bin Malik r.a, bahawa Nabi s.a.w pernah bersabda: “Siapa yang lupa untuk melaksanakan solat, maka laksanakanlah ketika ingat, tanpa kaffarah [denda] atas lupanya itu kecuali dengan mengerjakan solat tersebut.” Kemudian Rasulullah s.a.w membaca ayat (yang ertinya): “… dan dirikanlah solat untuk mengingat Aku.” (Al-Qur’an surat Thaahaa, ayat 14). (Hadits Shahih Bukhari, nomor 597)

KISAH NABI SAW TERLUPA SOLAT ASAR
Rasulullah SAW Pernah Solat Asar Pada Waktu Maghrib Diriwayatkan dari Jabir bin Abdullah r.a, bahwa pada saat perang Khandaq, Umar bin Khattab datang setelah matahari terbenam. Umar mencaci-maki orang-orang kafir Quraisy.

Kata Umar: “Ya Rasulullah! Saya hampir saja tidak melaksanakan solat Asar sampai matahari hampir terbenam.”

Nabi SAW bersabda: “Demi Allah! Aku belum melaksanakan solat Asar.”

Kata Jabir: “Kami pergi ke Buthhan, kemudian Nabi SAW berwudhu untuk shalat dan kami pun berwudhu, lalu Nabi SAW melaksanakan shalat Asar setelah matahari terbenam, setelah itu beliau melaksanakan solat Maghrib,” (Hadits Shahih Bukhari, nomor 596).

Berdasarkan kisah-kisah di atas, jelas bahawa Nabi terlambat mengerjakan solat kerana alasan yang masuk akal. Namun hal ini tidak berlaku bagi manusia yang sengaja melalai-lalaikannya. Sudah ingat, namun tetap saja memilih mengerjakan aktiviti duniawi dibanding solat. Semoga informasi ini bermanfaat dan terima kasih kerana membaca. KONGSIKAN.

Wallahualam.

Sumber:- infoyunik.com via suaramedia

Diseksa Dengan Kejam Oleh Majikannya.. Akhirnya Amah Indonesia Ini Disahkan Meninggal Dunia

BUKIT MERTAJAM – Pembantu rumah warga Indonesia yang didera majikannya sebelum diselamatkan polis disahkan telah meninggal dunia.

Mangsa meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Bukit Mertajam pada 11 Februari.

Ketika ditemui, dia mengalami kecederaan di kepala dan muka serta cedera di kedua-dua kakinya setelah didera oleh majikannya dekat Taman Kota Permai, di sini.

Nasib malang yang menimpa wanita itu berakhir apabila dia diselamatkan pihak berkuasa hasil maklumat orang awam termasuk jiran di kawasan itu.

Mangsa yang ditugaskan menjaga ibu majikan itu, ditemui dengan kesan lebam di kepala serta pelbagai kecederaan lain di tangan dan kedua-dua kaki.

Penduduk di situ berkata mangsa yang hanya dikenali dengan panggilan Adelina, 21, dibiarkan tidur di lantai luar rumah depan dengan hanya beralaskan tikar buruk.

Penduduk di situ cuba bercakap dengan seorang wanita berusia 60-an yang dipercayai ibu kepada majikannya yang berada di dalam rumah dan memberitahu mahu membawa mangsa mendapatkan rawatan di hospital.

Wanita berkenaan kemudian memarahi kami dan meminta kami agar tidak mencampuri urusan keluarga mereka.

Apabila ditanya mengenai kecederaan yang dialami mangsa, majikan tersebut memberitahu bahawa ia adalah kesan bahan kimia yang digunakan pembantu rumah itu untuk membersihkan saluran paip rumah yang tersumbat.

Hasil maklumat yang dikumpul termasuk daripada penduduk di situ mendapati mangsa sering dimarahi majikannya hingga lewat malam dan kadangkala dipaksa tidur di luar hanya dengan mengenakan baju dalam dan seluar.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah, Asisten Komisioner Nik Ros Azhan Nik Ab Hamid berkata, pihaknya sudah menahan dua beradik yang juga suspek berusia 36 dan 39 tahun bagi tujuan siasatan.

“Polis masih menunggu laporan bedah siasat mangsa bagi tindakan selanjutnya,” katanya.

Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Sumber: Berita Harian

Kredit:Era Baru

CEMAS: Tangan Kananku Ditekup Ke Telinga Sambil Menarik Nafas Panjang Aku Azan Dengan Hati Yang Berserah PadaNYA… Tragedi Menimpa ATM Di Segitiga Bermuda!!!

“Dalam kelam-kabut, huru-hara malapetaka yang tengah menimpa kami tiba-tiba kami terdengar suara yang sangat menakutkan… sampai sekarang saya ingat!” INI KISAH PENGALAMAN SEBENAR SEORANG ANGGOTA ATM!!! 😮😮

Tanggal 8 April 2006 adalah hari yang paling diingati dalam sejarah kerana pada hari itulah aku ditugaskan untuk cover kapal kargo milik malaysia selendang ayu. Pada hari itu juga adalah pengalaman pertama utk tugasan cover kapal kargo kerana banyak kejadian lanun yang menghantui pelayar-pelayar dari malaysia Apabila tugasan di mesir sudah tamat pihak SIB diberi tugasan baru dan Major ravi telah mengarahkan aku, bahtiar dan ramzul utk mengendali kes ini. Apabila kami ditugaskan tanpa membuang masa kami terus bersiap utk ke pelabuhan labuan dimana tempat kami akan berlepas.

Perjalanan menaiki helikopter milik ATM Augusta 109E lancar tanpa sebarang masalah. Petang menyinsing dan ketibaan kami disambut baik oleh krew kapal kargo selendang ayu yang difahamkan akan berlayar ke bahamas utk penghantaran perubatan dan keperluan bantuan mangsa ribut disana. Pihak Malaysia begitu perihatin utk membantu walaupun bahamas adalah dibawah pemerintahan amerika namun atas dasar keperimanusiaan kerajaan kita tetap membantu. Aku, ramzul dan bahtiar di bawa ke dok yang menjadi tempat berehat yang berkeluasan 30 kaki dan berkatil tingkat hmm..bolehla walaupun bukan 5 star selesa la jugak. Tapi salah seorang kene la tidur di lantai berlapikkan kain saja dan orang itu adalah aku sebab memang dah biasa dengan lantai-lantai ni. Aku termenung seketika diatas tilam tempat bahtiar berbaring ramzul diatas pon tgh berbaring keadaan aku yang termenung itu disedari bahtiar lalu dia menegur.

“Weh apsal ko termenung bro”? sapa bahtiar sambil menolak bahuku. “Aku bukan apa aku hairan kenapa sampai nak kene cover kapal ni cube kamu tengok tadi ramai yang jadi pak guard depa senjata pon ada”, jawab aku dengan penuh hairan. “Entah la aku pon pelik juga kenapa kita nak terlibat sekali kalau dah ada yang cover kapal ni?”, sampuk ramzul yang aku dan bahtiar ingat dah bermimpi indah. Tiba-tiba bahtiar menempik dalam nada yang sederhana “weii.. bukan ke kalau nak ke bahamas to kene lalu segitiga tu baru sampai sana?”. “ha ah la mesti kene lalu segitiga setan tu, ahh sudah menyesal la pulak aku join cover ni”, kata ramzul. Aku hanya boleh membisu dan berfikir. Benar kata-kata bahtiar memang kapal ni akan melalui segitiga bermuda jika mahu sampai ke bahamas.

Aku cuma tenteramkan mereka yang nampak gelisah..”segitiga je beb bukan segi empat ke segi lima yang korang risau apehal?”, seloroh aku. “ye la kamu jangan cakap sembarangan dah lalu nanti baru kamu tau penangan tempat tu”, kata-kata ramzul seperti meningkatkan lagi kerisauan bahtiar yang dari tadi seperti gelisah tak tentu pasal. ”Dah.. cukup dengan segitiga korang.. ingat misi kita apa disini.. kita lakukan dengan profesional pasal dengan tempat puaka tu memang senjata kita tak lut pada mereka tapi apa guna kita ada Allah yang maha Esa? sekuat2 mana jin yang ada didunia ni tidak tertanding kuasa yang Allah ada.. tadah tangan kita mohon dengan penuh yakin pasti Allah tidak akan biarkan hambanya yang didalam kesusahan”, madah aku dengan penuh yakin.

Perjalanan kami ke bahamas berjalan hampir 3 minggu lamanya kerana kapal ini kerap singgah di pelabuhan-pelabuhan utk mencari bekalan makanan dan pelepasan dari negara-negara yang telah kami masuki utk memastikan apa yang kami bawa bukan barang2 haram yang boleh membawa ancaman kepada negara-negara tersebut. Apabila tiba di setiap perairan ada saja tentera marin ataupon penguatkuasa laut yang datang utk memeriksa. Jika ada keraguan kapal kami ditahan sementara utk pengesahan. Apabila kapal kami tiba di lautan atlantik satu detik hati yang begitu risau apabila melihat sekitar lautan yang tiada pulau bermakna kami berada di tengah-tengah lautan atlantik yang luas dan menurut kapten kapal inilah dia laluan segitiga bermuda.

Bahtiar dan ramzul seperti kerisauan melihat sesama sendiri. Ketika berada di bilik kawalan kapal aku bertanya kepada kapten yang bernama zulfakar. ”Apa… kapten tak berasa risau melalui laluan ni?”, tanyaku dengan penuh berani. “Ini pertama kali saya mengikuti laluan ni… sebelum ini kawan saya yang juga kapten kapal bernama john barios penah melalui laluan ini dan selepas dia menghantar barang di miami sesampainya beliau di pelabuhan para petugas menemui hanya dia seorang sahaja di atas kapal yang lain telah tiada walaupon semasa belayar sebanyak 30 crew yang menyertai pelayaran itu dari england, dan beliau disahkan gila kerana setiap saat beliau mengatakan ada makhluk ganjil yang sedang mengganas di pertengahan laut atlantik seperti menunggu utk membaham kapal-kapal yang melalui laluan ini. Sebab itulah saya juga mencari jawapan segala kebenaran yang dia katakan”, kata beliau dengan nada yang sedikit kesedihan. Aku terdiam dan hanya menghayati kesdihan kapten zul yang benar2 terasa dengan apa yang terjadi dengan sahabatnya itu.

Aku kembali ke bahagian tengah kapal dan melihat ke ke lautan yang sedikit berkabus. Sut yang kami pakai mengelakkan daripada terasa kedinginan yg melampau tatkala angin lautan atlantik yang melanda sekala sekala deras. Ramzul dan bahtiar sudah melakukan rondaan sekeliling bersama dengan pasukan keselamatan yang ditugaskan menjaga keselamatan kapal ini. Kebanyakannya melayu dan seorang adalah berbangsa singh. Dalam penghayatan aku di lautan tiba2 bahtiar menggoncang bahuku dengan laju, ” weiii.. korang nampak tak kat sana?”. Tuju jari bahtiar ke selatan laut. Aku dan ramzul pantas melihat.. namun aku dan ramzul tak dapat melihat apa2 kecuali kabus yang semakin tebal dan hitam. ”Mana, tak ada apa2 pon”, pintas ramzul. ”Ada aku mmg nampak tadi”, yakin kata2 bahtiar itu. ”Apa yang kamu nampak”, kata ku. “Aku nmpak kapal”, jawab bahtiar. “Ahhh.. kapal pon mau kecoh ka? biasa la kapal memang lalu sini”, pintas ramzul lagi. ”Takk, aku nampak kapal zaman portugis”, yakin bahtiar lagi. ”Biar betul kamu ni bahtiar?”, tanya ku dengan penuh kepastian. Aku sekali lagi mengamati betul2 apa yang bahtiar katakan, mataku melihat sekeliling apakah benar dakwaan bahtiar tadi, kabus semakin lama semakin tebal dan hitam.

Tiba2 mataku terpandang satu objek di selatan laut yang berada di dalam kabus2 semakin lama semakin objek itu menampakkan diri dan sah ianya sebuah kapal perang lama.. “Ramzulll.. minorrr”, jerit aku meminta ramzul teropong. Ramzul segera memberi padaku, beliau pon sudah dapat melihat kapal tersebut. Aku melihat kapal tersebut dengan teropong.. semakin lama semakin dekat dan apabila ternampak satu nama dikapal tersebut aku terus diselubungi keresahan. Mana taknya nama kapal tersebut dikenali sebagai SANTA MARIA kapal perang yang pernah dinaiki oleh kapten columbus pada tahun 1492 dan pernah melaui perairan atlantik ini utk mendarat di bahamas .

Hati aku sekali lagi berdegup detap apakah ini realiti kerana apa yang ternampak dimata disaksikan juga oleh para krew kapal yang lain.. mereka semua terpegun dengan kapal yang sudah berusia beratus lamanya belayar setara dengan kapal yang sedang kami naiki ini. Bahkan dari tadi kami rasakan seperti kelajuan kapal yang berada 500 meter dari kapal kargo kami ini setara sahaja. sekali lagi teropong diarah ke kapal berusia beratus tahun itu dengan tujuan ingin melihat penghuni dan crew kapal tersebut apakah ada penghuninya. Tiada nampak sebarang kelibat manusia pon didalam kapal tersebut. Tiba-tiba siren kapal kargo kami kedengaran. Aku pantas naik ke dek pengemudi yang melihatkan kapten zulfakar dalam keadaan cemas.. ”Apa yang terjadi kapten?”. “Entahlah saya tak pasti tetapi tadi saya ternampak seekor binatang yang besar sedang melintas didepan kapal seperti dinosour tengkuknya panjang dan pantas menenggelamkan diri”, kata kapten zul. Aku melihat kembali di luar.. kapal santa maria itu masih ada dan seiring dengan kapal ini.

Awan tiba2 gelap di depan kami seperti ada ribut yang mahu melanda petir sekali sekala menyambar disertakan dengan guruh namun tanda2 hujan tidak kelihatan. Ramzul dan bahtiar kedua2nya seperti terpaku apabila dipanggil nama seperti tiada respon dari mereka. Aku turun dan membaca bismillah kemudian dihembus kemuka mereka. Alhamdulillah mereka sedar. ”Apa yang kita nak buat ni?”, kata bahtiar. Angin semakin kencang. Para krew kapal bertempiaran sesama sendiri mencari perlindungan tatakala kapal seperti hilang keseimbangan. Para pasukan keselamatan pon banyak yang tergolek dan kami berpaut di sisi kapal aku melihat ke depan. ”Ahh kapal ni tak bergerak ni.. kabus itu yang datang menghampiri , kataku.

Sebab aku kata begitu kerana melihat di awan terdapat beberapa ekor burung yang tidak bergerak dan masih berada di posisi sama begitu juga kapal santa maria yang seiring dengan kapal kami tidak seperti bergerak langsung. Ramzul dan bahtiar masih berpaut dengan senjata masing2 dah jatuh kemana aku pon tak tau dengan keadaan kapal yang tidak stabil. ”Ya Allah.. apa yang mahu kamu berikan ini aku dan rakan2 tetap tabah utk hadapinya”, kataku di hati kecil. Dengan tak semana2 ada satu gelombang yang muncul didepan kapal merempuh kami dan kesemua krew termasuk aku dan rakan2 tersungkur jatuh dan muntah semuntah2nya, ya Allah azab nya keadaan ini seperti nak tercabut nyawa ketika gelombang itu merempuh kapal kami.

Kilat terus sambar menyambar dan kabus hitam tebal itu semakin hampir baru kami semua krew nak berdiri teguh kembali sekali lagi gelombang itu muncul dan menghentam kami.. Ahhh.. terbaring kembali dan muntah2 kami lagi dan senaknya hanya Allah sahaja yang tahu. Aku gagahkan utk berdiri tatkala krew2 yang lain sudah seperti tak mampu utk berdiri termasuk rakan2 ku ramzul dan bahtiar. Aku terus meluru ke dek kapten melihatkan mereka juga dah terbaring dilantai dengan muntah2 yang berselerakan. Aku papah kapten zulfakar dan terus kapten itu berkata, “cepat AZAN.. tengok tuu”. kapten menunjuk jari ke depan. Ya Allah kabus hitam itu menyerupai seperti sekujur tubuh manusia yang besar dengan gagah datang kearah kami. Dengan mulutnya terbuka luas seperti gembira mahu menjamah kami. Tatkala itu muncul satu pusiran air laut yang besar dibelakangnya. Hanya Allah yang mengetahui apa yang terjadi kepada kami ini dan hanya Dia lah sahaja penyelamat kami.

Aku memberanikan diri dan terus kedepan kapal mengadap kabus lembaga itu dengan penuh kemarahan yang sedang mara dengan hanya 200 meter sahaja. Kapal ini tak bergerak. Tangan kananku ditekup ke telinga dan dengan nafas panjang aku Azan dengan hati yang berserah padaNYA dan berkata hati ku, “ALLAH MAHA BESAR… ALLAH MAHA BESAR. Biarlah nyawaku diambil lembaga ini dan selamatkanlah nyawa rakan-rakanku diatas kapal ini”. Tengahku bertarung nyawa didepan kapal terdengar pula dibelakang suara yang ramai melaungkan Azan, dan apabila didalam kapal itu bergema Azan. Selesai Azan telingaku seperti dengan jelas terdengar dari mana datangnya tetapi dekat di telinga satu ayat berbunyi ,” Wa ja ‘alna mim baini aidihim saddaw wa min kholfihim saddan fa agsyaina hum fa hum laa yubsiruun”, diulang banyak kali dan sememangnya jelas di anak telinga ini dan dengan sepontan aku mengikutinya dan krew2 yang hampir pon melafazkannya dengan izin Allah segala kabus hitam hilang dari pandangan termasuk kapal santa maria yang berada seiring dengan kami diikuti pula cahaya matahari yang terang seperti menghalau kabus2 hitam itu terus menguasai lautan.

Pusaran air juga hilang dari pandangan yang terlihat hanyalah sebuah lautan yang membiru. Aku melutut kesyukuran dengan peluh membasahi seluruh tubuh menadah tangan sambil berkata, ”TIADA SANGSI LAGI ENGKAULAH MAHA PENCIPTA DAN PENYELAMAT KAMI YA ALLAH SYUKUR KEHADRATMU”. Krew2 yang lain memapahku ke dok kapal kerana menyedari betapa tidak bermayanya aku. Keadaan pulih seperti biasa ramzul dan bahtiar seperti tidak percaya dengan apa yang aku lakukan diatas kapal ini dan tak seberapa lama kemudian kapal kami tiba di pelabuhan bahamas dengan penuh cerita yang terjadi dan mereka juga memahaminya melihat situasi kami yang sedikit tidak terurus. Apabila barang2 kargo di serahkan kami bermalam hampir tiga hari di bahamas macam-macam cerita yang kami dengar dari mulut penduduk itu sendiri perkara yang sama pernah terjadi kepada kapal yang lain dan yang bernasib baik lepas yang tidak akan hilang begitu sahaja.

Lautan atlantik pernah digelar seperti jalan mati oleh penjelajah lama yang bernama kapten columbus, seorang kapten yang pernah mengemudi kapal santa maria yang kami jumpai di tengah lautan atlantik.

Perjalanan pulang kami tempuhi dengan selamat apabila kebanyakan krew kapal berwirid dan berzikir. Kami juga berjemaah beramai2 ditengah2 kapal bacaan yassin juga tidak terlepas dan apabila dibaca ayat 1-9 yassin itulah dia ayat yang didengar dicelah2 telinga semasa berhadapan dengan musibah yang terjadi. Yang baiknya apabila ahli pasukan keselamatan yang berbangsa singh mahu memeluk islam kerana melihat kebesaran yang benar dari Allah yang maha esa sehingga terbuka pintu hatinya utk memeluk islam. Syukur alhamdulillah..

Perjalanan kami selamat ke tanah air selepas 3 minggu belayar dari bahamas dan membawa pengalaman yang tak ternilai semasa berada di lautan Atlantik..

ALLAH MAHA BESAR… ALLAH MAHA BESAR..

Sumber:etaksalai.com

 

[VIDEO] 6 KEJADIAN MENARIK KETIKA AJL32 YANG TAK DITAYANGKAN DI TV…NO. 6 TU DITAYANG SEKEJAP, MUNGKIN ADA YANG PERASAN!

Foto sherry dan alif kredit:mediahiburan

Jampi yang mengena! Hael Husaini muncul sebagai Juara Lagu 32 dengan singlenya berjudul Jampi.

Kemenangan yang tidak perlu dipertikaikan kerana sememangnya lagu ini telah popular sejak pertama kali berkumandang di corong radio dan antara yang mendapat tempat di pelbagai lapisan umur.

Namun begitu, disebalik berlangsungnya siaran langsung AJL 32 di TV3 dan Tonton Xtra, terdapat beberapa momen yang telah berlaku di stadium yang ramai tidak tahu!

1. Teriakan nama Sofi Jikan Ketika Persembahan Azmi Caliph Busker
Kami tidak pasti jika anda perasan atau tidak sewaktu persembahan Azmi Caliph Buskeryang menggantikan Faizal Tahir, terdapat seorang orang tua yang menjadi ‘prop’ persembahan beliau.

Namun ketika Azmi sedang membuat persembahan, tempikan daripada seorang penonton yang menjerit nama pelakon Sofi Jikan yang merujuk kepada orang tua itu. Tidak dinafikan, sekali pandang ada iras dengan pelakon itu.

2. Sajat Curi Perhatian!
Selain selebriti tempatan, usahawan terkenal Nur Sajat juga turut kelihatan berada di majlis berprestij ini.

Kelihatan begitu cantik sekali dengan gaun yang digayakannya usahawan ini mendapat sorakan gemuruh setiap kali berdiri dan berjalan ke tempat duduknya.

Malah melihatkan sorakan yang diterima, Sajat turut membalasnya dengan melambai- lambai kepada penonton persis ratu cantik. Well she nailed it!

3. 5 Persembahan Mendapat Standing Ovation!

Kamera mungkin merakamkan beberapa detik persembahan yang mendapat ‘standing ovation’ seperti Altimet yang turut meraih Persembahan Terbaik AJL 32. Namun tahukah anda selain Altimet, Hael Husaini, Salma, Dayang Nurfaizah, Syamel & Ernie Zakriturut menerima ‘standing ovation’ daripada penonton di stadium dan mendapat sorakan yang begitu gemuruh. Goosebumps!

4. Stadium Menangis Kerana Haqiem Rusli

Sungguh mengharukan! Persembahan Haqiem Rusli menerusi lagunya, Tergantung Sepi sememangnya memukau ramai penonton.

Ramai yang mengalirkan air mata apabila penyanyi ini membawa lagunya dengan cukup baik serta turut menampilkan beberapa penari gimik daripada mereka yang ‘istimewa’.

5. Ara Hampir Tidak Dapat Membuat Persembahan

Sebelum berlangsungnya malam AJL32 , penyanyi-penyanyi ini terlebih dahulu membuat persiapan akhir.

Namun begitu, Ara ketika itu berada dalam keadaan kurang sihat serta suaranya juga terganggu.

Tetapi demi AJL32 dan tidak menghampakan peminatnya Ara memberi persembahan yang ‘all out’ dan berjaya membawa Warkah Untuk Ku dengan baik.

6. Iqram Dinzly menari bersama Hael diatas pentas Saat Akhir AJL

Apa yang mencuri tumpuan semalam adalah kemunculan Iqram Dinzly menari bersama Hael diatas pentas Ajl ketika Hael merayakan kemenangannya semalam.

Ada Yg Perasan?

Sila tonton video ni…..

Sumber: Duniakecoh.pw

Kredit:wartahudud.com

Altimet Labuhkan Tirai Di AJL 32 …Cukuplah Tu 4 kali Bertanding.. Tiada Lagi Altimet Dalam AJL

Malam tadi telah berlangsungnya Anugerah Juara Lagu yang ke 32 di Axiata Arena Bukit Jalil. Seramai 12 penyanyi yang bertanding dan salah seorangnya ialah rappers terkenal Altimet. Altimet mempertaruhkan lagu Amboi yang ditulis sendiri olehnya dan akhirnya memenangi kategori Persembahan Terbaik.

Di instagram, Altimet meluahkan rasa syukur dan berterima kasih di atas sokongan yang diberikan kepadanya. Katanya setelah 4 tahun menyertai Anugerah Juara Lagu, kini sudah tiba masa untuk mengundurkan diri.

Cukuplah tu, semalam saya labuhkan tirai

Alhamdulillah. Segala pujian kpd Allah SWT.
4 kali bertanding, #ajl32#ajl30#ajl28#ajl26.
Cukup lah tu, semalam saya labuhkan tirai penglibatan saya membuat persembahan di Anugerah Juara Lagu.
Masih tiada rappers yang bertanding dlm AJL sebanyak saya. Saya kata ni bukan kerana riak, tapi kerana ini tanda dari Allah kpd saya utk mengundurkan diri, membuka jalan untuk yang lain.
Saya doakan nanti ada seorang/sekumpulan rappers yang akan pecahkan record saya ni.
Terimalah kasih semua yang mengundi, dan semua yang menyanyi bersama.
Terimalah kasih kawan kawan yang menjayakan persembahan ini. Ini bukan usaha saya seorang. Jauh sekali.
Terima kasih kpd ibu saya yang sentiasa mendoakan kejayaan semua anak anaknya. Kami belajar berkerja keras dan mengejar mimpi kami dari Mama.
Peace.
p.s. bulan 3 kita layan album baru ok?!
#amboiamboiamboi#amboi

Tahniah Altimet!

Tidak dinafikan persembahan Altimet pada malam tadi memang gempak habis. Ramai betul yang terhibur dan turut sama menyanyi di dalam dewan. Diharapkan pada masa akan datang, ada pelapis musik hiphop ini. Tahniah Altimet!

Masih teringat dengan persembahan Altimetdalam Anugerah Juara Lagu 32 (AJL32) semalam.

Lagu biasa, tetapi persembahannya luar biasa! Bayangkan bukan seorang mahupun dua tetapi hampir semua penonton di Stadium Axiata Bukit Jalil berdiri memberi penghormatan atas persembahannya yang cukup menghiburkan!


Tiada Lagi Altimet Dalam AJL

Terbaru, Altimet telah membuat keputusan untuk tidak lagi bertanding dalam pentas Anugerah Juara Lagu sekaligus menyaksikan AJL32 adalah kemunculannya yang terakhir bakal kita lihat.

AJL32 adalah penampilannya untuk kali keempat dan pengumuman itu dibuat bukanlah kerana beliau berputus asa mahupun sebaliknya mahu memberi peluang kepada rappers lain untuk turut bertanding dalam pentas berprestij itu.
Cabar Rappers Lain
Tambah Altimet, beliau turut mencabar rappers lain untuk pecah rekod beliau untuk pecahkan rekod beliau disamping mengucapkan terima kasih kepada peminat dan mereka yang banyak menyokongnya selama in.

Terdahulu, Altimet pernah menyatakan untuk turut berundur dari industri pada tahun ini dan bakal muncul dengan album terbaru bulan hadapan. Adakah itu bakal menjadi lagu terakhir beliau? Apapun tahniah buat Altimet!

Sumber : Instagram Altimet

Ohbulan!

Tahniah JAMPI(Heal Husaini) Juara AJL Ke 32!!! Ini Keputusan Penuh Anugerah Juara Lagu 2018 .. Tahniah Pada Pemenang

Lagu ciptaan Hael Husaini dan Ezra Kong berjudul Jampi nyanyian Hael Husaini muncul sebagai juara Anugerah Juara Lagu ke-32 (AJL32) yang berlangsung di Axiata Arena Bukit Jalil, Kuala lumpur pada malam Ahad.

Kemenangan itu membolehkan mereka membawa pulang hadiah wang tunai sebanyak RM50,000, baucer produk CJ Wow Shop dan trofi AJL 32.

 

Tempat kedua dimenangi oleh Sejati nyanyian Azmi Caliph Buskers manakala tempat ketiga jatuh kepada Tergantung Sepi nyanyian Haqiem Rusli.

Persembahan Terbaik AJL 32 pula dimenangi oleh Altimet dengan lagu Amboi manakala Vokal Terbaik dirangkul oleh Erni Zakri & Syamel menerusi lagu Aku Cinta.

Trofi AJL 32 ini menampilkan kelainan apabila disuntik dengan elemen fesyen hasil kerjasama Rizman Ruzaini.

AJL 32 yang dipancarkan secara langsung di TV3 bermula jam 9 malam menyaksikan Sherry Alhadad dan Alif Satar sebagai pengacara, manakala Aubrey Suwito selaku pengarah muzik.

PENAJA DAN HADIAH UTAMA

AJL 32 dibawakan khas oleh Nivea Face Care, Nivea Pearl White Whip Foam dan Samsung Galaxy A8 | A8+. Selain itu, Samsung akan turut menyumbangkan dua hadiah iaitu telefon pintar Samsung A8 dan A8+ bagi kategori Anugerah Penyanyi Pilihan Samsung dan juga Persembahan Terbaik.

HADIAH UTAMA AJL 32

Juara

RM 50, 000 berserta trofi & baucar CJ WOW Shop RM10, 000

Tempat Kedua

RM 35, 000 berserta trofi & baucar CJ WOW Shop RM2, 000

Tempat Ketiga

RM 20, 000 berserta trofi & baucar CJ WOW Shop RM2, 000

Vokal Terbaik

RM12, 000 berserta trofi & baucar CJ WOW Shop RM2, 000

Persembahan Terbaik (dibawakan oleh Samsung)

RM12, 000 berserta trofi, baucar CJ WOW Shop RM 2, 000 & telefon pintar Samsung A8

Anugerah Penyanyi Pilihan Samsung

Trofi & telefon pintar Samsung A8+.

GAMBAR GAMBAR SEKITAR AJL 32

Lagu yang layak ke Anugerah Juara Llagu 32 adalah dipilih 100% berdasarkan penilaian dari juri. Ini bermakna, ianya bukan dipilih berdasarkan siapa paling popular ataupun siapa yang ramai peminat. Tetapi ianya dipilih berdasarkan kriteria yang telah ditetapkan.

Kelainan ditampilkan pada peserta-peserta kali ini. Ini kerana ianya dipenuhi oleh muka-muka baru. Kebanyakannya penanyi baru berjaya tembus ke peringkat separuh akhir walaupun mereka tidak berjaya ke peringkat akhir Anugerah Juara Lagu 2018.

SENARAI LAGU LAGU AJL FINAL

12 LAGU FINALIS YANG LAYAK KE ANUGERAH JUARA LAGU 32

1. Lagu: Sejati
Artis : Azmi (Caliph Busker)
Komposer/Lirik : Faizal Tahir & Mike Chan / Faizal Tahir & Mike Chan

2. Lagu: Tergantung Sepi
Artis : Haqiem Rusli
Komposer/Lirik: Ghuffran & Ibnu /Ghuffran & Ibnu

3. Lagu: Jampi
Artis : Hael Husaini
Komposer/Lirik: Hael Husaini & Ezra Kong

4. Lagu: Separuh Mati Ku Bercinta
Artis : Dayang Nurfaizah
Komposer/Lirik: Ajai / Ajai

5. Lagu: Amboi
Artis : Altimet
Komposer/Lirik: Navigator / Altimet

6. Lagu: Lebih Sempurna
Artis : Syamel
Komposer/Lirik: Syamel

7. Lagu: Aku Yang Sebenar
Artis : Hazama & The Penglipurlara
Komposer/Lirik: M.Nasir / Ad Samad

8. Lagu: Akhirnya Cinta
Artis: Salma
Komposer/Lirik: Ajai / Slen

9. Lagu: Menahan Rindu
Artis : Wany Hasrita
Komposer/Lirik: Ghuffran & Ibnu /Ghuffran & Ibnu

10. Lagu: Aku Cinta
Artis: Syamel & Ernie Zakri
Komposer/Lirik: Syamel/Syamel

11. Lagu: Bayang
Artis: Khai Bahar
Komposer/Lirik: Harry Khalifah / Patrick Anahoda

12. Lagu: Warkah Untukku
Artis : Ara Johari
Komposer/Lirik: Hang Nadim / Laq

Kredit: RotiKaya / TheNewsAsia / XTRA Dot Com via gedebakviral.org

Artikel berkaitan

TAHNIAH! HAEL HUSAINI ‘JAMPI’ AJL32

KUALA LUMPUR: Lagu ciptaan Hael Husaini, Ezra Kong berjudul Jampi nyanyian Hael Husaini muncul sebagai juara Anugerah Juara Lagu ke-32 (AJL32) yang berlangsung di Stadium Axiata Arena, Bukit Jalil di sini pada malam Ahad.

Kemenangan itu membolehkan mereka membawa pulang hadiah wang tunai sebanyak RM50,000, baucer produk CJ Wow Shop bernilai RM10,000, berserta trofi.

Naib juara pula milik lagu berjudul Sejati ciptaan Faizal Tahir dan Mike Chan nyanyian Azmi Caliph Busker.

Ia membolehkan mereka membawa pulang hadiah wang tunai RM35,000 berserta trofi.Lagu Tergantung Sepi ciptaan Gouffran dan Ibnu nyanyian Haqiem Rusli mendapat tempat ketiga.

Selain trofi, mereka turut menerima wang tunai berjumlah RM20,000.

Sementara itu, gandingan Syamel dan Ernie Zakri tampil sebagai pemenang Vokal Terbaik.

Mereka berdua membawa pulang hadiah wang tunai sebanyak RM12,000, trofi, dan baucer CJ Wow Shop bernilai RM2,000.

Persembahan Terbaik pula milik Altimet menerusi lagu Amboi dan membawa pulang hadiah wang tunai RM12,000, sebuah telefon pintar Samsung Galaxy A8 berserta trofi.

Manakala, Anugerah Penyanyi Pilihan Samsung menjadi milik Khai Bahar membawa pulang trofi dan telefon pintar Samsung A8+.

12 finalis bertanding terdiri daripada Separuh Mati Ku Bercinta ciptaan sepenuhnya Ajai dinyanyikan Dayang Nurfaizah, Sejati (Faizal Tahir/Mike Chan/Azmi Caliph Busker), Menahan Rindu (Ibnu & Gouffran/Wany Hasrita), Tergantung Sepi (Gouffran/Ibnu/Haqiem Rusli), Lebih Sempurna (Syamel) dan Aku Cinta (Syamel/Ernie Zakri).

Lagu lain ialah Warkah Untukmu (Hang Nadim/Laq/Ara Johari), Bayang (Alam Harry Khalifah/Patrick Anahanda/Khai Bahar), Jampi (Hael Husaini/Ezra Kong), Aku Yang Sebenar (M Nasir/Ad Samad/Hazama & The Penglipurlara), Amboi (Navigator/Altimet) dan Akhirnya Cinta (Ajai/Slen/Salma).

Kesemua persembahan pada malam itu diadili seramai 10 barisan juri profesional dan diketuai oleh komposer terkenal Azmeer.

Sementara itu, persembahan pembukaan pada acara tersebut turut diserikan dengan penampilan Stacy, Waris, AG Coco dan Edrie Hashim menerusi lagu Aku Stacy, Bosan dan Pakai Buang.

AJL31 juga turut menampilkan Datuk A.Rahman Hassan, Datuk Jeffrydin,  Datuk Awie dan Siti Sarah.

Mereka menyampaikan lagu-lagu popular era Pop Yeh-Yeh seperti Tak Mengapa, Suzana, Hidup Bersama, Syurga Idaman, Siapa Gerangan dan Kenanganku.

Pada tahun ini, AJL32 mengangkat tema Fesyen dan Muzik di mana kedua-dua elemen ini sering bergerak seiring dan saling melengkapi.

AJL32 yang disiarkan secara langsung di TV3 menampilkan pasangan pengacara iaitu Alif Satar dan Sherry Al-hadad.

Menariknya untuk edisi kali ini, rekaan pada trofi yang dimenangi pemenang merupakan cetusan idea pereka fesyen terkenal Rizman Ruzaini.
Altimet ‘gegar’ pentas AJL 32
Umpama mencipta rekod baharu, aksi Altimet yang mendendangkan lagu berjudul Amboi ‘menggegarkan’ Axiata Arena, Bukit Jalil di sini, pada malam penentuan, Anugerah Juara Lagu Ke-32, malam ini.

Seperti beraksi dalam konsert sendiri, Altimet pantas menarik perhatian peminat sebaik muncul di pentas melontarkan bait lirik lagu popular itu.

Kemunculan aktres Nabila Huda melakonkan watak ‘makcik’ dan beraksi bersama Altimet tambah menghangatkan pentas dengan penonton berdiri mengikut rentak lagu.

Kemunculan Syamel dengan lagu Lebih Sempurna turut menghangatkan pentas ‘pertarungan’ apabila tampil bersama dua pemuzik dengan pentas hidrolik.

Susunan muzik dan kekuatan vokal Syamel mendapat tepukan gemuruh penonton.

Tampil ringkas dengan busana berwarna putih bersesuaian dengan lagu Sejati yang disampaikan, persembahan Azmi Caliph Buskers juga tidak mengecewakan penonton.


DAYANG Nurfaizah menyanyikan lagu Separuh Mati Ku Bercinta pada malam Anugerah Juara Lagu (AJL) 32 di Axiata Arena. – Foto Halimaton Saadiah Sulaiman

Keunikan Hazama & The Penglipurlara tampil dengan solekan diwajah mempersembahkan lagu Aku Yang Sebenar ciptaan Datuk M Nasir cukup bertenaga dan menggamatkan suasana.

Tidak kurang juga aksi Hael Husaini dengan pentas berputar yang diiringi koir serta pemain piano dan gitar mendapat sorakan gemuruh penonton dengan lagu Jampi.

Walaupun bergelar penyanyi ‘otai’ dalam kalangan penyanyi yang bertanding, namun aura Dayang Nurfaizah tidak dapat dinafikan lagi.

Setiap kali melangkahkan kaki ke pentas AJL, tumpuan penonton pasti terarah kepada persembahannya dengan kekuatan dan kelunakan vokalnya.

Mempertaruhkan lagu Separuh Mati Ku Bercinta ciptaan sepenuhnya Ajai, Dayang cukup memukau tanpa perlu disokong oleh prop yang sarat memenuhi pentas. Sekadar lontaran suara sudah cukup membuatkan penonton tergamam dengan gaya persembahannya.

Terdahulu, pembukaan AJL 32 meledak dengan persembahan hebat dan penuh bertenaga daripada Stacy dengan lagu medley Aku Stacy, Bosan dan Pakai Buang yang turut menampilkan artis rap, Waris.

Seperti dijangka, aksi lincah isteri kepada Akim Ahmad itu mendapat sorakan penonton yang memenuhi segenap ruang arena.

AJL 32 digamatkan lagi dengan gandingan serasi pengacaranya, Alif Satar dan Sherry Al-Hadad yang memecah hilai tawa penonton dengan aksi bersahaja mereka.


PENGACARA, Alif Satar dan Sherry Al-Hadad pada malam Anugerah Juara Lagu (AJL) 32 di Axiata Arena. – Foto Halimaton Saadiah Sulaiman

Sebelum acara berprestij itu bermula, artis dan selebriti ‘melaram’ pada segmen karpet merah bertepatan dengan tema penganjur.

Kemunculan mereka mencuri perhatian lensa kamera jurugambar dan juruvideo ketika menuju ke pentas khas untuk merakamkan busana digayakan.

Rona hitam dan biru gelap menjadi pilihan ramai selebriti yang tidak mahu dilihat keterlaluan serta dianggap ‘selamat’ digayakan sesuai dengan acara malam.

Antara selebriti dan artis yang hadir memeriahkan segmen karpet merah adalah Noraniza Idris, Indah Ruhaila, Sufian Suhaimi, Aiman Tino, Shiha, Amira Othman, Nadia Brian, Floor 88, Ifa Raziah, Siti Sarah Rausuddin dan suaminya, Shuib, Sufie Rashid serta Ezlyn.

Sumber – bharian

Kredit:hmedia.host

Pesawat Rusia Terhempas, 71 Penumpang Terkorban

11 FEBRUARI 2018

Pesawat Antonov An-148 tersebut dilaporkan hilang dari radar selama dua minit.

MOSCOW – RUSIA. Sebuah pesawat Rusia membawa 65 penumpang dan enam kru dilaporkan terhempas selepas ia hilang dari radar selama dua minit, hari ini.

Pesawat Antonov An-148 milik Saratov Airline itu dalam perjalanan menuju ke bandar Orsk berhampiran sempadan Kazakhstan selepas ia berlepas dari Lapangan Terbang Domodedovo di Moscow.

Agensi berita Interfax memetik sumber kecemasan melaporkan pesawat itu dipercayai terhempas berhampiran Argunovo terletak kira-kira 80 kilometer tenggara Moscow.

“Tiada mangsa terselamat. Penjejak menunjukkan ia telah mencapai ketinggian kira-kira 1,950 meter ketika insiden itu berlaku,” menurut laporan itu lagi.

Sementara itu, Kementerian Kecemasan Rusia dalam satu kenyataan memaklumkan pasukan keselamatan telah dihantar ke lokasi kejadian selepas bangkai pesawat tersebut ditemui yang mana beberapa mayat penumpang turut ditemui berhampiran bandar kecil Zvyozdny.

Punca nahas itu masih belum diketahui, namun Kementerian Pengangkutan tidak menolak kemungkinan ia disebabkan oleh cuaca buruk atau kesilapan juruterbang. – Agensi

Sumber:sinarharian