MENGAPA JALAN TAR DI JEPUN JAUH LEBIH BAIK DARI JALAN TAR DI NEGARA LAIN? FAHAMI PENDEKATAN YANG DIAMALKAN PEKERJA JEPUN

Menjadi kebiasaan di Malaysia, apabila kita pernah melalui jalan raya yang beralun serta berlubang di sana sini dan apabila membuat aduan, pihak jabatan kerja raya atau majlis perbandaran tempatan akan menurap tar secara ala kadar yang akan menyebabkan jalan raya kembali berlubang dan tidak sekata. Dan ini akan mengundang bahaya kepada pengguna jalan raya terutama penunggang motosikal.

Kredit: utusan.com.my

Sesiapa yang pernah berada di Jepun pasti akan terpegun melihat kebersihan jalan raya dan bagaimana jalan raya itu sangat lembut, mampat, rata dan kemas walaupun ia juga pernah mengalami kerosakan yang lebih teruk akibat kejadian gempa bumi, tsunami dan banjir besar .

Kredit: ins.bldaily.com

Berbanding di Malaysia, jalan raya akan diturap tar dengan cantik tetapi dengan teknik ala kadar menjelang pilihanraya atau terdapat majlis keraian yang besar di kawasan tertentu yang memerlukan jalan raya perlu dilihat dengan baik oleh para pemimpin yang akan datang melawat kawasan.

Kredit: pmukum09-10.blogspot.com

Buat beberapa ketika jalan raya akan kelihatan cantik sebelum ia akan kembali berlubang di sana sini akibat terdedah kepada cuaca yang tidak menentu dan dilalui lori yang besar dan berat yang selalunya tidak mempedulikan pengguna jalan raya yang lain.

Kredit: utusan.com.my

Yang menjadi mangsa adalah pengguna jalan raya yang memandu kereta dan motosikal. Berapa ramai yang pernah merasai pengalaman tayar kenderaan yang pecah atau rosak akibat terlanggar lubang di jalan raya yang tidak ditutup.

Tiada pemimpin dan pihak berkuasa tempatan yang akan bertanggungjawab membayar kos membaiki tayar kenderaan yang telah rosak atau membayar kos perubatan pengguna jalan raya yang mengalami kemalangan setelah melalui jalan raya yang rosak dan tidak dibaiki.

Kredit: msiannewsonline.blogspot.com

Keadaan ini tidak berlaku di Jepun. Jalan raya di Jepun amat bersih dan kemas, walaupun ia berada di kawasan yang terpencil dan sempit. Jalan raya di Jepun amat rata dan lembut tanpa terdapat sebarang alunan sehingga mampu membuat pengguna jalan raya berasa selesa apabila membawa kenderaan masing-masing.

Kredit: ins.bldaily.com

Di Jepun, para pekerja yang bertanggungjawab menurap jalan raya mempunyai sikap dan niat yang sangat tegas apabila berhadapan dengan tugas mereka membina jalan raya yang berkualiti.

Kredit: ins.bldaily.com

Pendekatan sikap yang sama dilakukan apabila mereka menerima aduan membaiki jalan raya yang rosak, walaupun ia hanya satu kerosakan yang kecil.

Pekerja akan melakukan kerja dengan penuh dedikasi dan bersungguh-sungguh dengan bunyi kerja pembaikan yang minimum. Di samping itu, laluan bagi kenderaan lain dijaga dengan baik tanpa menimbulkan kesesakan jalan raya yang teruk.

Peralatan membaiki jalan juga berada dalam keadaan kemas dan baik tanpa dilihat kesan tar yang tidak dibersihkan.

Kredit: ins.bldaily.com

Walaupun bekerja dalam keadaan yang panas, para pekerja akan berpakaian secara formal dengan ciri-ciri keselamatan yang dititikberatkan.

Sikap mereka menjalankan tugas amat tinggi. Jalan yang rosak akan dibuka mengikut kedalaman yang telah ditetapkan mengikut spesifikasi. Tar yang sudah rosak akan dibuang dengan tiada tertinggal walau sedikit.

Kredit: ins.bldaily.com

Tar tidak diletak sekaligus. Sebaliknya, ia akan diletak secara perlahan-lahan, dengan lapisan tar yang dimampatkan dan disambung dengan proses yang sama berulang kali sehingga selesai ke permukaan yang rata dan sekata, secara jelas menunjukkan yang ia tidak akan berlubang dan beralun dalam jangka masa terdekat kelak.

Kredit: ins.bldaily.com

Persekitaran pembinaan jalan raya sentiasa kemas dan bersih, dan ia dikelilingi dengan hadangan keselamatan yang dapat mengingatkan pengguna jalan raya supaya berhati-hati apabila melalui kawasan tersebut. Dan tiada kesesakan jalan raya serta tiada pengguna jalan raya yang tidak sabar dan panas hati seperti di Malaysia.

Kredit: ins.bldaily.com

Spesifikasi yang ditetapkan dalam penurapan jalan raya bertar di Jepun adalah setinggi 100 meter, bagi memastikan jalan raya berkeadaan rata, mampat dan kemas.

Selepas selesai kerja penurapan jalan raya, amat jelas kelihatan tiada perbezaan antara jalan raya lama dan baru. Dan warnanya juga serupa dan sekata seakan tiada kerja pembinaan jalan baharu sahaja diselesaikan di kawasan itu.

Kredit: ins.bldaily.com

Tiada ketinggian yang tidak sekata dari permulaan kerja penurapan sehingga ke jalan yang terakhir. Dan bahu jalan serta sempadannya juga tidak terkecuali. Semua berada dalam keadaan yang sekata dan kemas.

Kredit: ins.bldaily.com

Walaupun kaedah yang dilakukan oleh pekerja pembinaan jalan di Jepun ini mengambil masa dan prosedurnya amat rumit dan memerlukan kesabaran yang tinggi, namum hasilnya amat hebat dan mengagumkan.

Kualiti jalan raya berada pada tahap tertinggi dan tidak dapat dicapai oleh mana-mana pembuat jalan raya di dunia. Jalan raya yang digunakan akan bertahan lama dan kos pembaikan yang berulang kali akan dapat dielakkan selagi tiada bencana alam yang akan berlaku.

Kredit: ins.bldaily.com

Semuanya bermula dengan etika pekerja pembinaan jalan raya yang sangat tinggi dan berdisiplin. Mereka akan memastikan yang tugas mereka akan dijalankan dengan baik.

Mereka juga akan memastikan yang pengguna jalan raya akan dapat menggunakan jalan raya yang berkualiti dan berada dalam tahap pemanduan yang selesa.

Kredit: twitter.com

Apa yang pasti, pekerja pembaikan jalan raya di Jepun tidak akan menjalankan tugas dengan terburu-buru dan memperdaya pengguna jalan raya dengan penghasilan penurapan jalan raya yang tidak berkualiti.

Mereka tidak akan menggunakan wang cukai rakyat dengan sewenang-wenangnya dengan tidak memikirkan keselamatan pengguna jalan raya yang sepatutnya diutamakan lebih dari segala-galanya.

Jika anda suka dengan kisah ini. Sila berikan sokongan dengan KONGSI bersama rakan anda supaya kami dapat terus berusaha menyediakan kandungan berkualiti buat tatapan komuniti semua. Ribuan Terima Kasih. kredit sepatuputih

kredit sumber; Era Baru

Via:ceritaviralhq.com

 

ORANG GAJI AKU TIBA TIBA MEROYAN MACAM ORANG GILA, MENJERIT BILA KAWAN AKU DATANGKE RUMAH DAN DEDAHKAN SIAPA SEBENARNYA DIA

Gambar Sekadar Hiasan

Kes bibik Dato’ Aliff Syukri, saya dah melaluinya. Mungkin tak sampai beratus ribu, tetapi merasalah juga pengalaman terkena itu.

Siap satu keluarga saya disantau. Bukan itu sahaja, kemaluan suami saya pun tak boleh ‘dipakai’ sebulan. Jadi sayur masin, pagi-pagi tak ada rasa apa-apa. Bukan sehari, bukan seminggu, tetapi sebulan. Sampai dia down. Punyalah dia nak santau suami saya sebab dia cemburu melihat saya dengan suami.

Saya jadi apa? Jadi bodoh berbulan-bulan. Kerja saya, makan, tidur, mengantuk siang malam pagi petang. Rumah tunggang langgang tetapi saya nampak semuanya elok. Sehinggalah sahabat saya ‘Brave Bella’ datang ke rumah sedarkan saya.

Pada mulanya saya tak percaya. Bila dia menyakinkan saya, baru saya nampak satu persatu. Bibik masa itu meroyan menjerit bagaikan orang gila dan suruh kawan saya balik. Kau rasa?

Boleh nampak bibik tak senang duduk. Kejap-kejap masuk bilik beritahu saya jangan percaya dengan kata-kata kawan saya itu.

Patutlah selama ini dia tak nak tidur di bilik bawah. Dia sanggup tidur sebilik dengan anak-anak saya yang dah besar. Rupa-rupanya dia nak pantau apa yang saya buat dengan suami. Bila saya bersama dengan suami, bila saya tak bersama, semua dia tahu.

Dia tak makan dengan kami. Ajaklah macam mana pun, dia cuma makan telur rebus setiap hari. Saya tak syak apa-apa sebab dia solat lima waktu penuh. Mengaji bila malam Jumaat, tetapi rupa-rupanya itulah muslihat dia.

Bila saya pergi berubat, dia kepanasan di rumah. Pernah satu hari saya tergerak hati nak pergi tengok anak-anak di taman permainan. Nak ambil Piya dengan Iki. Tahu apa jadi? Di depan mata saya Piya dihumban ke tanah dengan kejam. Disengguk-sengguk kepala ke tanah. Patutlah selama ini badan dia banyak lebam-lebam. Bila ditanya, katanya jatuh sebab bermain dengan kawan.

Masa itu rasa luruh jantung saya. Anak yang saya kandung dibelasah orang lain. Bukan setakat itu saja. Segala tangkal mula muncul bila dia dah tak ada. Di bawah tilam, di atas pintu rumah, di tanah kedua belah pagar, patung-patung dicucuk dengan jarum bagai semua itu keluar sendiri. Tak payah susah-susah nak cari.

Barang kemas Piya, setiap hari hilang satu persatu. Paling terkesan bila dah kantoi, sayaa tanya dia.

“Bibik suka dengan suami saya ke?”

Dua kali dia menjawab ‘Iye”. MasyaAllah. Rasa nak terkam dan taboh dia kaw-kaw. Saya punyalah baik sanggup pergi ke kampung halaman dia dan habiskan duit beribu-ribu enjoy bersama keluarga dia. Gaji pula tak pernah terlambat bayar. Siap bagi lebih kadang-kadang.

Sikit pun bibik tak ada rasa kasihan pada kami. Selama ini saya menganggap dia sebagai keluarga saya sendiri. Siap bawa naak saudara dia tinggal di rumah kami dan beri pekerjaan kepadanya. Malangnya, itulah balasan yang kami dapat selama setahun lebih dia bekerja.

Bila dah berubat, baru nampak semua yang asli. Rambut kusut masai penuh dengan kutu. Kuku tangan dan kaki hitam berdakit. Badan dia busuk yang amat. Mulut dia lagilah busuk.

Lantai rumah saya pun hitam. Entah apa bomoh yang dia gunakan, memang terbaik. Sampai ustaz tempat kami berubat ini pun cakap simple saja.

“Dahlah balik ni, kemas kain baju keluar dari rumah. Jangan ganggu rumahtangga orang.”

Saya rasa pelik, apa hala pula suruh kemas baju? Saya kan tuan rumah?

Rupa-rupanya bila balik ke rumah, dia menjerit-jerit marahkan saya.

“Kenapa pergi berubat??”

Dia pusing satu rumah tak senang duduk. Saya pun takut tengok dan terus menghubungi kawan saya untuk datang ke rumah. Sampai saja Bella di pagar, dia halau macam orang gila. Masa itulah saya tahu memang dia yang dimaksudkan oleh ustaz.

Apa lagi, halaulah dari rumah. Tetapi suami saya kasihan dan uruskan bibik pulang ke Indonesia. Hantar dia dengan cara yang baik walau apa pun yang dia buat pada kami sekeluarga. Hanya Allah saja yang tahu macam mana.

Apa jadi dengan suami saya? Selepas berubat, dia beransur pulih. Kami ikhtiar cara moden dan tradisional. Makan masa juga dan saya terpaksa berlakon menjadi Mari@ 0z@wa, beli lingerie untuk kembalikan nafsu suami tercinta. Tak mudah tetapi usaha.

Anak-anak habis berkutu, besar pula saiz kutunya. Termasuklah suami pun ada kutu, kecuali saya tak ada sebab kepala saya jenis berminyak.

Kalau ada yang cakap saya nak aibkan dia, katakanlah apa yang korang suka. Korang tak berada di tempat saya.

Oh ya, selama saya disihir, saya tiada nafsu pada suami. Nafsu saya seperti tidur. Dunia saya hanya tidur makan bangun dan begitulah setiap hari. Anak-anak? Tak ambil tahu sebab bibik itu yang jaga.

Yang mana ada bibik itu, berhati-hatilah. Yang datang ke sini semua bermasalah di sana. Contoh seperti pinjam duit orang tapi tak bayar. Ada terlibat dalam kes mencuri dan sebagainya.

Tak serik lagi selepas kes ini, saya ambil pula dua orang bibik, pasangan suami isteri. Yang ini lagi dahsyat.

Sumber : Amy Shima Ramlan via KisahMalaya

EIRA SYAZIRA PECAH PERUT TENGOK AZAD JAZMIN JADI PATUNG.

Komen tentang video : (atau scroll ke bawah terus tonton video)
Selamat datang ke video chennal informasi informasi,gaya hidup,hiburan,seram,sedih.fakta fakta menarik serta kejadian aneh tapi nyata dan lucu yang terdapat di dunia ini .dan lain lain lagi.Jika anda tidak mahu membacanya anda terus scroll menonton video ini,

Jom saksikan pasangan Pelakon Azad Jazmin dan pelakon Eira Syazira,dalam sebuah kedai pasaraya mereka berdua berjalan jalan,Pasaraya mesti ramai orang mengunjungnya untuk membeli barangan keperluan mereka.bila dah ramai ramai pasti salah sorang hendak jalan sana jalan sini,sekarang ini Eira berjalan2 pusing pusing satu pasaraya Eira sedang mencari suaminya nama Azad Jazmi mana lah Azad Jazmi ni pergi,tadi ada ja dekat kedai ini,tapi sekarang dah tak ada,Eira kata dah la lapar ni nak makan yaAllah mana la Azad Jazmi,sambil Eira mencari dalam kedai baju itu mana lah pak Azad ni tadi ada ja dekat sini haah dah jumpa pun terus Eira ketawa,hahaha.semoga anda terus terhibur dengan kisah cerita ini ,tontonlah cerita ini sampai ke penhujungnya supaya anda ketahui jalan cerita ini.
Anda juga boleh scroll dibawah ada lagi cerita yang menarik buat anda tonton bersama sama keluarga dan rakan2,

Anda juga boleh share di fb atau dilaman sosial yang lain.
Terima kasih kerana sudi menonton kisah cerita yang dipaparkan sekian.

Jangan lupa like Fb fanpage kami dibawah.

Sila tonton video:

 

 

Kemalangan di air pancut, ibu bapa sila jaga anak anda di tempat awam jangan biarkan mereka mengalami kemalangan seperti ini

Tidak ada salahnya membawa anak-anak untuk bermandi-manda di tempat awam, bermain air pancut dan biarkan mereka bermain dengan kawan-kawan baru yang mereka jumpa di sana. Tetapi sebagai ibu bapa atau mereka yang lebih tua jangan sesekali terlepas pandang akan apa yang dilakukan mereka di tempat awam kerana bahaya ada di mana-mana!

Malang tidak berbau bagi seorang kanak-kanak perempuan dari Mexico ini apabila dia menjadi mangsa air pancut yang begitu kuat sehingga membuatkan dia mengalami ‘kemalangan’ yang cukup mengejutkan.

Pada awalnya tiada yang tidak kena dengan air pancut itu, semuanya nampak normal seperti biasa.

Melihat akan air pancut seperti itu pasti membuatkan kanak-kanak teruja untuk bermain di situ. Tetapi sebaik sahaja kanak-kanak ini melangkah mendekati sumber air pancut itu, entah bagaimana air pancut itu keluar itu dengan begitu kuat dan terkena akan budak perempuan itu sehingga membuatkannya terpelanting sebelum jatuh.

Mungkin ada yang melihatnya sebagai sesuatu yang melucukan, tetapi kanak-kanak itu pasti mengalami kejutan atau lebih teruk jika kejadian itu boleh meninggalkan trauma buatnya.

Pada awalnya semuanya nampak biasa, air pancut keluar perlahan dan membuatkan kanak-kanak mula menghampiri air pancut itu

Seorang kanak-kanak perempuan nampaknya begitu teruja dengan air pancut itu. Dia pantas melangkah ke situ untuk bermain air tersebut.

Entah bagaimana air pancut itu keluar dengan kuat secara tiba-tiba. Budak perempuan itu tidak sempat untuk mengelak dan dia terpelanting ke udara sebelum jatuh semula ke tanah.

Tonton video di bawah:

Kredit:Era Baru

INILAH KISAH ARWAH AZMIL MENGESOT KE SURAU WAJIB DICONTOHI KITA SEMUA. AL FATIHAH

Ramai yang masih tak pernah baca kisah ni. Semoga jadi motivasi kepada kita semua. Semoga Allah masukkan arwah ke syurga. Aaamin.

PELAKON LAGENDA 80AN

PELAKON terkenal Azmil Mustapha yang meninggal tengah hari tadi dilahirkan di Port Dickson, Negeri Sembilan.

Bermula dengan filem yang mencecah kutipan ‘ box office’ iaitu filem Mekanik (1983) yang turut dibintangi lagenda bola sepak tanah air iaitu Dato’ Mokhtar Dahari, Azmil terus mencipta nama dengan filem Ali Setan (1985), Ali Setan 2 (1986) dan Suara Kekasih (1986).

Gandingan paling ideal pada era tersebut adalah antara beliau dan Fauziah Ahmad Daud.

IJAZAH DARI AMERIKA

Azmil merupakan bekas mahasiswa dari Universiti Indianna, Bloomington, Amerika Syarikat (AS). Setelah lima tahun di sana, Azmil membawa pulang Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Filem, Radio dan Televisyen. Beliau pulang ke Malaysia pada tahun 1979.

Sekembalinya dari AS, nasib tidak menyebelahinya apabila negara dilanda kegawatan ekonomi.

Azmil kemudiannya menyertai syarikat produksi, Showmaster yang diasaskan oleh tauke panggung, Ali Bakar.

Azmil menimba pengalaman di syarikat itu, selama dua tahun sebelum dia membuat keputusan untuk aktif sebagai pelakon secara sepenuh masa.

BERSARA DARI DUNIA LAKONAN

Selepas bersara dari dunia lakonan, Azmil mula mendalami pengajian agama.

Beliau hanya kembali ke tanah air beberapa tahun lalu setelah lebih 10 tahun berada di luar negara bagi tujuan tersebut.

VIRAL KISAH MENGESOT KE SURAU

Dua tahun lalu, kisahnya mengesot untuk menunaikan solat Subuh di sebuah surau pernah heboh diperkatakan.

Menurut cerita adiknya, Aziph, walaupun agak bimbang dengan keadaan Azmil, namun beliau akur dengan permintaan itu, apatah lagi selepas abangnya itu memaklumkan dia sihat.

Surau yang dimaksudkan itu terletak 500 meter dari kediaman mereka, dan baru dua hari dibuka.

Namun selesai solat, Azmil mula mengalami sedikit kesukaran bernafas dan nampak seperti dalam kesakitan, lantas turun dari kerusi rodanya dan duduk bersandar di atas lantai.

Hampir setengah jam, barulah Azmil tampak kembali tenang dan duduk semula di kerudi roda.

Al-Fatihah buat insan seni ini, Allahyarham Azmil Mustapha.

Sumber: Saya Luv Islam via The Rakyat

Via wartahudud.com

KOLEKSI Gambar Ibu dan Anak Tetapi Boleh Dianggap Adik dan Kakak Membuatkan Ramai Yang Tidak Percaya!

Siapa yang tidak ingin memiliki wajah awet muda dan selalu tampak cantik, menarik dan segar?

Beberapa orang bahkan ada yang kerap melakukan beberapa barisan rawatan untuk mempertahankan wajah cantiknya serta awet muda.

Namun ternyata ada beberapa yang tidak perlu susah-susah melakukan rawatan semuanya tetapi wajahnya sudah kelihatan awet muda.

Satu di antaranya yakni artis cantik yang berasal daripada Indonesia Putri Titian, yang merupakan isteri kepada Junior Liem.

Mungkin ada diantara kita yang mengenali mereka yang selalu menonton sinetron-sinetron. Sudah banyak yang mengetahui kalau Tian masih tetap kelihatan kebudakan meskipun wanita ini sudah pun nikah dan memiliki seorang anak.

Malah ketika dia sarat mengandung pun, wajahnya masih seperti seorang remaja sekolah menengah. Walhal wanita ini adalah kelahiran tahun 1991 yang mana sudah pun berusia 26 Tahun pada tahun ini (2018).

Hal ini juga masih bertahan sehinggalah ke saat ini, setelah anaknya, Theodore Iori Liem lahir.

Baru-baru ini dia memuatnaik gambarnya bersama Iori sedang duduk di sebuah sofa.

Pada gambar itu, kedua-duanya kelihatan secocok mengenakan pijama berwarna kelabu. Keduanya kelihatan sedang santai melihat ke arah depan sambil memuncungkan bibirnya.

Tian sedang duduk menyandar ke sofa dan bantal hijau di belakangnya. Sementara Iori pula nampak asyik duduk di kaki ibunya dengan wajah yang serius. Tanpa makeup, wajah Tian terlihat semakin kebudak-budakan.

“Mood : Pyjamas ol dey long,” tertulis pada gambarnya

Meski itu merupakan gambar ibu dan anak, namun netizen turut salah fokus dengan wajah kebudakan Tian.

Mereka turut mengatakan jikalau Tian dan Iori di dalam gambar tersebut lebih sesuai dipanggil adik dan kakak daripada ibu dan anak.

Inilah diantara gambar-gambar Tian dan anaknya yang membuatkan anda mungkin akan melihatnya beberapa kali:

1. Kostum yang dipakai sangat comel

2. Geram bukan?

3. Kembar tidak seiras

4. Bersukan bersama-sama

5. Geram melihatnya!

6. Hampir menyerupai kakak dan adik

 

http://bogor.tribunnews. via celotehsaje

 

‘Tiada satu pun baju mengandung saya belikan untuk dia’ – Suami terkilan gagal tunaikan permintaan ‘terakhir’ isteri

 

Ketika isteri masih hidup, si suami langsung tidak mengambil berat mengenai isterinya yang hamilkan anak sulung mereka. Pernah beberapa kali isteri meminta dibelikan makanan yang diidamkan, namun suami tidak mengendahkan atau terlupa. Lalu isteri terpaksa memendam rasa dalam hati.

Punyalah isteri berdikari enggan menyusahkan suaminya. Sanggup berjalan selama 30 minit pergi dan balik kerja. Suami? Seperti tidak terfikir akan penat lelah isterinya yang sarat mengandung itu. Sehinggalah ditakdirkan isterinya terjatuh ketika cuba mengelak kereta yang meluru ke arahnya, membuatkan si suami menyesal tak berkesudahan.

SAYA terpanggil untuk menceritakan perasaan saya selepas kehilangan isteri tersayang semasa melahirkan anak sulung pada bulan 3 September lalu.

Saya bukanlah seorang yang rajin membaca, apatah lagi menulis. Tetapi kali ini luahan ikhlas dari hati saya sebagai seorang suami dan bapa yang sunyi.

Isteri saya, Sarah, biasa-biasa sahaja tetapi sangat comel di mata saya. Bertubuh kecil dan sentiasa bersederhana. Dia tidak pernah meminta benda-benda mahal dari saya. Dia juga bekerja dan menggunakan pengangkutan awam untuk pergi kerja.

Kami baru melangsungkan perkahwinan pada bulan Disember 2016. Kehidupan selepas berkahwin sangat simple. Isteri pandai memasak tetapi sejak mengandung, alahan dia sangat teruk sehingga boleh dikatakan apa yang dimakannya akan dimuntah keluar semula.

Mungkin disebabkan pembawakan ibu mengandung, isteri menjadi malas bergerak, malas memasak, malas mengemas rumah dan semuanya. Dia tidak seperti dulu yang mana cergas dan ceria selalu.

Kadang-kadang saya cuba memahami walaupun seringkali saya merungut bila merasakan dia terlalu melayan kemalasannya itu. Bila ditegur, dia juga akan merajuk dengan saya (memang dia seorang yang kuat merajuk).

Bila diingatkan semula, saya tidak tahu suami dan bapa jenis apa saya ini? Isteri pernah merajuk bila saya merungut yang dia seringkali mengajak makan di luar. Sedangkan dia bukan mengidam dan seringkali makanan tersebut saya yang habiskan. Selalunya bila dia yang mengajak makan di luar, dia yang akan membayar makanan kami. Itupun saya masih nak merungut. Kejam kan saya?

Dia sanggup bersusah dengan saya. Sepanjang perkahwinan kami, kami tidak mempunyai set bilik tidur. Hanya tidur beralaskan tilam nipis sahaja. Sedikit pun dia tidak pernah merungut. Sedangkan saya tahu sejak dia mengandung, dia selalu mengadu sakit belakang dan susah nak bangun ke bilik air.

Pernah kami membeli periuk nasi elektrik baru dan kuali, baldi serta barang dapur dengan menaiki motosikal. Dalam keadaan dia mengandung, dia memegang kuali, baldi dan beberapa plastik berisi barang-barang dapur yang ringan kerana tidak muat hendak diletakkan dalam raga motosikal.

Sepanjang perjalanan pula hujan renyai-renyai. Tetapi atas desakan isteri, kami tetap meneruskan perjalanan pulang ke rumah kerana dia tidak tahan nak pergi ke tandas. Isteri saya mengalami sembelit yang agak teruk sepanjang kehamilan dan dia tidak mahu menggunakan tandas awam kerana bimbang orang ramai menunggu di luar.

Apa yang paling saya ingat ketika berada di rumah abang saya. Dia menangis sepanjang malam kerana terlalu teringin aiskrim Cornetto Vanilla, Saya pula beberapa kali pergi ke kedai tetapi terlupa nak belikan aiskrim tersebut.

Sepanjang dia mengandung, dia tidak pernah menyusahkan saya dengan meminta makanan yang sukar dicari. Tetapi untuk aiskrim sahaja pun saya tak dapat tunaikan.

Isteri rasa terkilan sangat pada hari itu kerana permintaan kakak ipar saya untuk makan kerang bakar, malam itu juga saya belikan (abang oncall) sedangkan dia yang mengandung hanya meminta aiskrim berhari-hari saya tak tunaikan. Sungguh rasa bersalah dalam diri saya ini.

Jarak perjalanan dari tempat kerja isteri ke LRT Maluri mengambil masa lebih kurang 15 minit perjalanan. Dia akan turun di LRT Kampung Baru (rumah sewa kami) dan berjalan kaki lagi dalam 15 minit. Bayangkan dalam keadaan sarat mengandung dan kaki bengkak, isteri saya masih berjalan sendiri 30 minit ulang alik ke LRT setiap hari. Kejamnya saya sebagai suami membiarkan dia begitu.

Hari ini saya kehilangan isteri dan anak. Benar jodoh kami sampai di sini dan tiada rezeki untuk saya membesarkan anak pertama. Isteri saya terjatuh ketika berjalan menuju ke tempat kerja, ketika dia cuba mengelak kereta yang tiba-tiba meluru ke arahnya. Mujur ramai yang membantu apabila melihat dia tumpah darah di situ.

Dalam keadaan yang cedera, dia cuba menghubungi saya beberapa kali tetapi saya sedang bekerja dan telefon diletakkan dalam loker. Beberapa kali keluarga mertua cuba menghubungi saya sehinggalah adik ipar menghubungi rakan sekerja saya yang dicari melalui Facebook memaklumkan isteri saya berada di hospital.

Dengan kelam kabut saya terus pergi ke hospital. Dalam fikiran saya hanya tidak sabar untuk menjadi bapa sahaja, sedangkan mereka tidak menceritakan perkara sebenar kepada saya. Sehinggalah saya sendiri mengetahui insiden yang menimpa isteri bila tiba di hospital.

Isteri dan anak saya sedang bertarung nyawa di bilik kecemasan. Lebih kurang jam 11 pagi, kami dimaklumkan anak dan isteri saya tidak dapat diselamatkan. Ya Allah, berat sungguh ujian ini.

Hari ini banyak sangat perasaan bersalah. Saya rindu melihat senyuman tawa dan rajuk isteri. Tabahnya isteri melayari kehidupan dengan saya. Paling saya terkilan apabila melihat telefon bimbit isteri. Rupanya tanpa saya sedar ada sesuatu yang isteri saya inginkan tetapi tidak dapat diluahkan kepada saya. Mungkin sebab dia tidak mahu menyusahkan saya.

Beberapa gambar baju mengandung ada dalam simpanan album. Baru saya sedar, sepanjang isteri mengandung, tiada satu pun baju mengandung yang saya belikan untuk dia. Betullah, perempuan mana yang tak teringin memakai pakaian mengandung, merasai pengalaman mengandung, pengalaman yang paling berharga dalam hidupnya. Bila difikirkan, selama ini isteri hanya meminjam pakaian kakaknya sahaja.

Maafkan abang, sayang. Abang gagal memahami sayang. Gagal menjadi suami yang terbaik untuk sayang. Gagal melindungi sayang.

Untuk anak syurga papa, papa sayang kamu sangat. Maafkan papa kerana gagal melindungi kamu. Jarang papa habiskan masa berbual dan membelai kamu ketika dalam kandungan mama.

Ya Allah, sungguh saya rindukan mereka.

Untuk lelaki yang bakal bergelar bapa di luar sana, hargailah isteri kita. Luangkan waktu bersama mereka. Tunaikanlah apa yang isteri inginkan jika mampu agar tidak menjadi seperti kisah saya.

Sumber: Kisah Rumah Tangga via coretanhati

Ikan Arowana Ini Enggan Makan , Apabila Dipaksa Buka Mulut Lelaki Ini Merasa Gembira Rupa-Rupanya..

Kalau sesiapa yang adalah seorang pencinta ikan pasti korang tahu berapa mahal harga seekor ikan Arowana kan?

Arowana emas, istilah saintifiknya adalah scleropages formosus, adalah salah satu ikan purba yang masih hidup, juga dipelihara oleh banyak orang sebagai ikan hiasan. Ramai yang mengatakan bahawa mempunyai seekor di rumah membawa nasib baik, dan lelaki ini benar-benar salah seorang yang bertuah.

Arowana telah wujud sejak 2.9 bilion tahun dahulu. Jika diperhatikan, Arowana berenang secara perlahan tetapi stabil, dalam skala yang luas dan besar, dengan warna kebiruan sebagai warna latar belakang. Warna emas di badan Arowana menjadikannya kelihatan gah!

Seluruh badan ikan ini diliputi dengan warna keemasan, yang melambangkan kecantikan dan kekayaan. Kerana keistimewaannya, ia merupakan haiwan peliharaan yang mahal dan bernilai tinggi. Seorang lelaki pergi ke kedai haiwan peliharaan dan terpegun dengan cara ikan ini berenang dan terus membelinya.

Ikan ini adalah salah seekor ikan peliharaan yang mahal harganya. Namun, menurut kisah seorang lelaki ini dia menjadi risau dengan keadaan ikannya.

Menurutnya, ikan Arowananya tiba-tiba tidak mahu makan dan enggan membuka mulut. Eh kenapa pula ni, ikan ini tak rasa lapar ke? Tambah pula, jenis Asian Arowana mencecah harga paling mahal.

Pastinya si tuan ikan menjadi risau tiba-tiba si Arowana tidak mahu makan, panik jadinya. Jadi, lelaki ini bertindak untuk membuka mulut ikan itu sendiri dengan tangannya.

Setelah lelaki itu membuka mulut ikan Arowana itu, hasilnya sangat mengejutkan! Tiba-tiba sedozen anak ikan keluar dari mulut ikan Arowana itu. Mulut ikan ini sanagt besar dan mampu menyimpan beratus telur dalam mulutnya.

Alangkah terkejutnya beliau semasa membuka mulut ikan tersebut kerana terdapat sekumpulan ikan kecil keluar daripada mulut ikan tersebut!

Lelaki itu fikir ia mungkin sisa ikan hidup yang diberikan kepada Arowana untuk makan tetapi setelah melihat lebih dekat dan mencari maklumat di laman google untuk mendapatkan jawapan, beliau mendapati bahawa ikan kecil itu sebenarnya anak ikan Arowana emas. Lelaki itu benar-benar terkejut dan gembira.

Walaupun sudah menetas, anak ikan Arowan itu masih mampu hidup di dalam mulut ibunya! Wah menang besar lelaki ini!

Daripada menjadi takut dan panik, lelaki ini menjadi gembira kerana mendapat ikan Arowana secara percuma! Boleh buat duit tu kan? Fuhh..

Sumber: EraBaru

 Kredit:ceritera dunia

Zul Yahya Kongsi Cerita Penghijrahannya, Dulu Gaji RM10 -20 Ribu Sebulan Tapi Tak Pernah Cukup

Pelakon Zul yahya kini telahpun berhijrah menjadi seorang insan yang lebih baik.

Zul Yahya kini sering tampil dengan gaya berjubah dan kopiah di kepala.

Memang sejuk mata memandang Zul Yahya yang terbaru ini.

Kata Zul Yahya, dia baru sahaja berhijrah pada bulan April yang lalu dan sedikit demi sedikit menimba ilmu agama.

Ini komennya:

BANYAK UNDANGAN CERAMAH

“Sejak berhijrah sedikit demi sedikit pada April lalu, saya terima banyak undangan menyampaikan ceramah tetapi lebih kepada perkongsian hidup dan pengalaman,”

“Saya tidak layak berceramah mengenai agama tetapi hanya berkongsi apa yang saya rasa supaya masyarakat boleh turut mencuba dan merasainya.

“Perubahan ini atas kehendak sendiri, bukan kerana desakan mana-mana pihak.

“Apabila ramai bertanya mengenai penghijrahan ini, pada mulanya segan nak berkongsi kerana bimbang ada yang salah anggap. Namun apabila tetapkan niat sekadar bercerita kisah hidup barulah hati saya rasa lega,”

SAAT PENGHIJRAHAN

“Suatu malam selepas pulang dari kerja dan melihat anak-anak tidur nyenyak depan televisyen, saya menangis.

“Mereka dilahirkan beragama Islam dan saya tak mahu mereka Islam hanya pada nama. Jadi, sebagai ketua keluarga saya mesti melakukan sesuatu.

“Lagipun setiap manusia pasti mahu berubah menjadi lebih baik dan apabila Allah SWT sudah jentik hati saya ke arah itu, saya mesti melakukannya. Dulu saya bukanlah jahat sangat tetapi sebagai hamba-Nya, banyak yang saya abaikan,”

Jom tonton video ceramah Zul Yahya

 

sumber : dakwahtv

Kredit:detik.media

 

10 Cara Mudah Dan Murah Mengatasi Masalah Pakaian Yang Selama Ini Kita Tidak Tahu

Mungkin kita tidak sedar barang-barang sekeliling kita mempunyai fungsi lain selain fungsi utamanya.

Berikut adalah 10 cara mudah dan murah yang dapat menyelesaikan masalah anda dengan menggunakan barang-barang yang pasti anda tidak jangkakan.

#1. Mempunyai masalah untuk menyimpan but paras lutut anda?

Ia sungguh sukar untuk disimpan, dan sering kehilangan bentuknya. Menggunakan pelampung kolam di dalam kasut anda boleh membantu mengekalkan bentuknya, serta mengelakkannya daripada jatuh.

#2. Seluar berbulu

Jangan buang seluar anda yang sudah berbulu. Guna pisau cukur untuk menyingkirkan bulu di seluar anda.

#3. Kasut anda terlalu ketat?

Letakkan beg air yang beku di dalam kasut dan tinggalkannya semalaman. Ia dapat meregangkan kasut anda jika terlalu ketat.

#4. Kesan peluntur di pakaian

Hanya gunakan penanda hitam untuk menyembunyikan tanda peluntur pada pakaian berwarna gelap dan tiada siapa yang akan tahu.

#5. Masalah ketiak berpeluh teruk

Kesan peluh ketiak pada pakaian adalah merupakan mimpi buruk, jadi untuk mengelakkannya, letakkan panty liner di baju anda sebagai fungsi untuk untuk menyerap peluh.

#6. Seluar jeans berbau tetapi anda tidak mahu membasuhnya?

Ramai orang malas untuk membasuh seluar jeans dengan kerap, jadi meletakkannya di dalam peti ais adalah penyelesaiannya.

#7. Mencuci kotoran degil pada kasut tumit tinggi

Seorang wanita telah mendedahkan kegunaan air micellar atau air pembersih kulit untuk menanggalkan kotoran degil pada tumit kasutnya. Hasilnya sangat memberangsangkan.

#8. Cara untuk pastikan zip tidak terbuka dengan sendiri

Untuk mengelakkan daripada rasa malu jika zip anda terbuka dengan sendiri ketika anda tidak sedar, gunakan gegelang kunci untuk menyelesaikan masalah tersebut.

#9. Tidak mahu menghabiskan banyak wang pada pakaian ketika anda mengandung, tetapi tidak mahu mengorbankan gaya anda?

Tambah panel elastik pada seluar jeans lama anda supaya anda kekal bergaya walaupun sedang mengandung.

#10. Kasut anda longgar?

Gunakan tuala sanitari sebagai pelapik kasut sementara.

Sumber: Diply

.

Kredit:Era Baru

Azmil Mustapha meninggal dunia

Bintang filem Mekanik itu menghembuskan nafas pada usia 65 tahun.

Allahyarham meninggalkan dua bekas isteri dan lima anak.

Berita pemergian Azmil dikongsi anak lelaki tunggalnya, Mohd Bazli kepada BH Online, sebentar tadi.

“Kami akur dengan ketentuan ini. Pahit untuk ditelan tapi Allah lebih menyayangi bapa kami.

“Setakat ini, saya tidak dapat pastikan dengan tepat bila arwah bapa akan dikebumikan,” katanya.

Ketika hayatnya, Azmil pernah dua kali mendirikan rumah tangga.

Dalam perkahwinan pertama, Azmil dikurniakan anak perempuan, Shamira. Azmil juga memiliki empat anak iaitu Nurazalea Arifah, Nor Amalia Batrisya, Mohd Bazli Zhafri dan Nur Alia dalam perkahwinan keduanya.

Sejak dua tahun lalu, keadaan kesihatan Azmil yang banyak membintangi filem box office era 1980-an seperti Ali Setan, merosot dan pernah dilaporkan kritikal.

Sumber:zaidim@bh.com.my

bh.online