Comelnya! Video bayi kembar berbual rancak ini pasti akan membuatkan anda tersenyum sehingga ke telinga

Pasangan bayi kembar mempunyai pertalian yang istimewa sejak dilahirkan. Ketika salah seorang kembar sakit, pasangan kembarnya akan turut merasai kesakitan tersebut.

Bukan sahaja itu, pasangan kembar turut mempunyai naluri dan boleh mengetahui jika kembarnya berada dalam bahaya atau sedang memerlukan pertolongan. Keunikan-keunikan inilah yang dipercayai wujud disebabkan oleh kedua-duanya sudah tinggal di dalam rahim yang sama selama sembilan bulan.

Liputan6

Mereka makan bersama, hidup bersama dan melakukan pelbagai aktiviti lain bersama-sama yang membuatkan kedua-dua kembar mempunyai ikatan perhubungan yang kuat.

Namun tahukah anda, bayi kembar turut memiliki bahasa percakapan yang hanya difahami oleh mereka sendiri?

Menurut kajian di dalam jurnal Institue of General Linguistics, terdapat kira-kira 40% bayi kembar mempunyai kemampuan untuk mencipta bahasa mereka sendiri dan memahaminya antara satu sama lain.

Hal ini membuatkan bayi kembar seakan-akan mengerti apa yang diperkatakan oleh pasangan kembarnya tanpa perlu berkomunikasi secara formal dan menggunakan bahasa yang betul.

Begitulah juga yang terjadi pada bayi comel, Merle dan Stijn. Bayi kembar sepasang lelaki dan perempuan ini mempunyai cara yang unik untuk berkomunikasi antara satu sama lain.

Tanpa perlu mengucapkan perkataan-perkataan yang kita sedia tahu, bayi-bayi ini ternyata dapat berkomunikasi dan ketawa sambil memandang tepat ke mata masing-masing.

Malah, ‘perbualan’ mereka kelihatan amat rancak. Masing-masing mahu berbicara dengan satu topik yang hanya difahami oleh mereka.

Sungguh comel dan menghiburkan. Apa yang lebih comel berbanding dua bayi kembar yang kuat bercakap?

Sumber: Viral Nova

Jika anda suka dengan kisah ini. Sila berikan sokongan dengan KONGSI bersama rakan anda supaya kami dapat terus berusaha menyediakan kandungan berkualiti buat tatapan komuniti semua. Ribuan Terima Kasih.

Era Baru

Duduk Rumah Mertua Kena Buli, Duduk Dengan Mak Sendiri, Mak Pulak Gatal Nak Dekat Menantu!

Baru sahaja mengandung anak pertama, wanita ini menjadi trauma memikirkan keadaannya hendak berpantang dimana. Ibarat dikanan racun dikiri pun racun akibat dari mak mertua dan mak sendiri. Ikuti luahan selanjutnya yang menjadi dilemanya.

Assalamualaikum warga KRT , Admin . Mohon hide profile saya Admin , terima kasih . Masalah saya ialah saya tengah mengandung 7 bulan dan saya tak tahu nak berpantang belah mak saya atau belah nenek suami .

Saya dan suami anak sulung dan anak yang saya kandungkan ni adalah cucu dan cicit pertama kedua belah keluarga . Kalau saya pilih berpantang dengan belah suami semuanya nampak mudah sebab nenek suami adalah bidan kampung. Tapi saya risau setiap kali bulan saya balik sana mesti saya makan hati dan dibuli dengan nenek suami .

Mak mertua saya selalu juga balik rumah nenek suami walaupun duduk jauh , takdalah jauh sangat 2 jam lebih sampai . Depan suami , nenek suami layan saya baik sangat tapi belakang suami Allah je yang tahu .

Masa kandungan saya empat bulan nenek dan mak suami suruh saya kemas rumah , sapu sampah semua pastuh basuh baju guna mesin basuh tapi diorang tak bagi saya bergerak atau duduk , saya terpaksa berdiri depan mesin basuh tu sampai baju tu siap .

Bagi orang yang tak mengandung perkara tu mungkin biasa ja tapi bagi saya yang tengah mengandung dengan pening kepala , alahan teruk , lapar lagi dah nak pengsan dah saya masa tuh .

Dah siap basuh nak kena jemur , nak kena angkat bakul berat dari dapur sampailah ke halaman rumah , lalu depan nenek dan mak suami diorang boleh suruh angkat bakul betul² , ketawakan saya sambil diorang tengok tv makan kopok .

Atuk suami bising cakap kalau suami saya tahu yang saya kena buat segala kerja rumah masa suami kerja , mesti suami takkan balik dah rumah nenek dia . Siap jemur baju , masuk rumah baru nak duduk dah suruh saya mop dengan basuh tandas pula . Dari pagi sampai ke petang saya tak sempat mandi dengan makan . Penat sangat .

Bila muka saya dah pucat , muntah tak berhenti tahu memasing takut sebab masa tuh suami nak balik kerja dah . Malam tu saya ajak suami balik , sepanjang perjalanan balik saya diam je . Hanya airmata je yang mampu meluahkan segala rasa . Saya cerita pada suami , suami tak marah saya .

Suami terkejut dan tak nak balik rumah nenek dia lagi . Ada masa tu , mak suami balik rumah nenek pastu suami hantar saya rumah nenek dia . Mulanya suami tak bagi saya balik rumah nenek dia dah , tapi saya tak nak gaduh dengan nenek dan mak suami . Saya tak nak diorang terasa hati .

Masa tu mak mertua tertiba baik buatkan saya segelas air , dia cakap air oren . Saya tak sedap hati , bila saya minum sikit rupanya air nenas bukan air oren . Saya tanya kenapa bagi saya minum air nenas saya kan mengandung . Mana boleh makan nenas . Tertiba nenek suami marah saya dan pergi dapur bawa nenas muda yang dah siap potong paksa saya makan siap tonyoh kat mulut saya . Allah, terkejut saya .

Saya cakap dan terangkan elok-elok ” Nenek , saya tak boleh makan nenas saya kan mengandung . Lagipun doktor cakap rahim saya tak kuat jadi saya kena hati² kena jaga betul² ” . Pastu nenek suami tengking saya cakap ” Doktor tu tuhan ke ? Kau dah tengok ke p*ki kau kuat ke tak ?

Mana kau tahu makan nenas boleh gugur , mak mertua kau dulu mengandung makan nenas elok je ” . Allah tak terkata saya . Saya terus lari masuk bilik kunci pintu . Diorang ketuk macam nak roboh pintu pun saya tak buka . Sedih saya bila teringatkan kejadian tuh , takut pun ada .

Suami saya betul² nak anak . Apa-apa jadi pada anak tak tahu saya nak buat apa . Nenek suami siap pesan pada suami lepas bersalin terus balik sini tak payah singgah memana termasuk rumah mak saya . Saya takut nak berpantang rumah nenek suami .

Nenek suami siap cakap pada saya nanti jangan lupa beli nestum , baby seminggu dah boleh makan sedangkan nurse saya cakap baby bawah enam bulan tak boleh makan apa apa selain susu ibu sahaja .

Satu lagi , nenek dan atuk suami merokok 24 jam dalam rumah jadi saya takut apa-apa jadi pada baby . Suami dah pernah cakap dengan nenek dan atuk dia nanti ada baby tak boleh merokok dalam rumah , jawapan nenek dia adalah ” bont*t kau , lebih je ” . Saya mengandung adalah mengidam makan itu ini tapi nenek dan mak suami cakap saya mengada .

Sedangkan saya cuma nak makan rambutan kuning je pun . Mak mertua saya lagi dahsyat dia punya ngidam . Saya yang mengandung dia pulak over ngidam nak makan asam muda jiran depan lah , nak makan siput lah itulah inilah . Tak nak pulak nenek suami cakap anak dia mengada . Siap boleh cakap dengan saya kena tunaikan permintaan makan dia kalau tak nanti baby nangis lah , ngenceslah .

Saya mengandung , baby membesar logiklahkan kalau perut saya besar memboyot ada diorang cakap perut saya banyak lemak . Eh , sabar je lah tapi boleh ke saya ngandung mak mertua saya yang banyak ngidam dari saya ? Logik tak ??

Kalau saya pilih berpantang rumah mak saya sendiri pula lain masalahnya . Adik saya 2 orang sekolah rendah dan 2 orang sekolah menengah . Mak saya ni muda lagi baru 38 tahun , nampak muda body solid sebab kuat makan jamu even doktor tak bagi makan dah takut overdose . Mak dan ayah saya ada masalah dah dua tahun tak bercakap , tak tidur sebilik .

Ayah saya sayang mak saya tapi mak saya dia perasan muda lawa so lelaki keliling pinggang . Ayah kerja kat terengganu sebulan sekali baru balik . Suami saya ni suka join club kereta , event semua mesti suami masuk .

Mak saya pun sama joins atas sebab nak tolong member uruskan event kononnya . Kalau kata 30 lelaki mak saya sorang ja perempuan , dia punya gedik sampai lupa ayah ngan adik-adik saya .

Setiap kali saya balik rumah mak saya , mak saya berkemban pakai kain batik je depan suami saya, kadang pakai baju tidur sengkat atas peha dengan tak pakai bra . Saya dah banyak kali nasihat marah mak saya tapi dia buat tak tahu je .

Mak saya selalu cakap dengan saya , nak suami saya , nak rasa suami saya pastu siap buka cerita dengan kawan² suami saya yang dia bini no. dua suami saya . Malu saya dan suami depan kawan . Pernah sekali tu suami saya nak mandi , mak saya boleh cakap ” Boleh tak mandi sorang nak mak tolong mandikan tak ? ” .

Allah bagi mak saya mungkin benda tu biasa kalau nak bergurau atau apa-apa niat lain , tapi tak biasa bagi saya . Mak saya siap cakap dengan suami saya kalau saya tak boleh tunaikan tanggungjawab saya sebagai isteri masa saya mengandung tak apa , dia ada dia boleh tunaikan .

Mak saya cakap nanti pantang biar suami tidur dengan dia , dia boleh tolong jaga suami puaskan suami . Saya jaga baby je . Allah, hancur hati saya ni .

Sebab perempuan yang cakap benda tu adalah mak saya . Mak kandung saya . Saya risau mungkin hari ni suami saya teguh iman dia , tapi esok lusa macam mana kalau terus digoda . Saya sedih dan stress pikir pasal ni . Nak berpantang rumah sendiri tak tahu macam mana moga anak pertama . Mohon warga KRT bagi pendapat apa yang perlu saya buat . Terima kasih sudi baca kisah saya yang panjang ni.

Sumber – MyIslamInfo

Via:KatakPisang

 

Sebab Rasulullah Sangat Takut Ketika Berlaku Peristiwa Gerhana

Takutlah dengan fenomena alam ini (gerhana) baik Gerhana bulan dan matahari. Sikap yang tepat ketika fenomena gerhana ini adalah takut, khawatir akan terjadi hari kiamat. Bukan kebiasaan orang seperti kebiasaan orang sekarang ini yang hanya ingin menyaksikan peristiwa gerhana dengan membuat album kenangan fenomena tersebut, tanpa mahu mengendahkan tuntutan dan ajakan Nabi shallallahu ’alaihi wa sallam ketika itu. Siapa tahu peristiwa ini adalah tanda datangnya bencana atau adzab, atau tanda semakin dekatnya hari kiamat. Lihatlah yang dilakukan oleh Nabi kita shallallahu ’alaihi wa sallam:

عَنْ أَبِى مُوسَى قَالَ خَسَفَتِ الشَّمْسُ فِى زَمَنِ النَّبِىِّ -صلى الله عليه وسلم- فَقَامَ فَزِعًا يَخْشَى أَنْ تَكُونَ السَّاعَةُ حَتَّى أَتَى الْمَسْجِدَ فَقَامَ يُصَلِّى بِأَطْوَلِ قِيَامٍ وَرُكُوعٍ وَسُجُودٍ مَا رَأَيْتُهُ يَفْعَلُهُ فِى صَلاَةٍ قَطُّ ثُمَّ قَالَ « إِنَّ هَذِهِ الآيَاتِ الَّتِى يُرْسِلُ اللَّهُ لاَ تَكُونُ لِمَوْتِ أَحَدٍ وَلاَ لِحَيَاتِهِ وَلَكِنَّ اللَّهَ يُرْسِلُهَا يُخَوِّفُ بِهَا عِبَادَهُ فَإِذَا رَأَيْتُمْ مِنْهَا شَيْئًا فَافْزَعُوا إِلَى ذِكْرِهِ وَدُعَائِهِ وَاسْتِغْفَارِهِ

Abu Musa Al Asy’ari radhiyallahu ‘anhu menuturkan, ”Pernah terjadi gerhana matahari pada zaman Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Nabi lantas berdiri takut kerana khawatir akan terjadi hari kiamat, sehingga beliau pun mendatangi masjid kemudian beliau mengerjakan solat dengan berdiri, ruku’ dan sujud yang lama. Aku belum pernah melihat beliau melakukan solat sedemikian rupa.”

Nabi shallallahu ’alaihi wa sallam lantas bersabda,”Sesungguhnya ini adalah tanda-tanda kekuasaan Allah yang ditunjukkan-Nya. Gerhana tersebut tidaklah terjadi kerana kematian atau hidupnya seseorang. Akan tetapi Allah menjadikan demikian untuk menakuti hamba-hamba-Nya. Jika kalian melihat sebahagian dari gerhana tersebut, maka bersegeralah untuk berzikir, berdo’a dan memohon ampun kepada Allah.”

An Nawawi rahimahullah menjelaskan mengenai maksud kenapa Nabi shallallahu ’alaihi wa sallam takut, khawatir terjadi hari kiamat. Beliau rahimahullah menjelaskan dengan beberapa alasan, di antaranya:

Gerhana tersebut merupakan tanda yang muncul sebelum tanda-tanda kiamat seperti terbitnya matahari dari barat atau keluarnya Dajjal. Atau mungkin gerhana tersebut merupakan sebahagian tanda kiamat.

Hendaknya seorang mukmin merasa takut kepada Allah, khawatir akan tertimpa adzab-Nya. Nabi shallallahu ’alaihi wa sallam saja sangat takut ketika itu, padahal kita semua tahu bersama bahwa beliau shallallahu ’alaihi wa sallam adalah hamba yang paling dicintai Allah.

Lalu mengapa kita hanya melalui peristiwa seperti ini dengan perasaan biasa saja, mungkin hanya diisi dengan perkara yang tidak bermanfaat dan sia-sia, bahkan mungkin diisi dengan berbuat maksiat. Na’udzu billahi min dzalik.

Gerhana matahari berlaku apabila kedudukan bulan terletak di antara bumi dan matahari oleh itu menutup cahaya matahari samada separa atau sepenuhnya. Setiap kali berlakunya gerhana kita di sarankan untuk mengerjakan solat gerhana. Taukah anda apakah tuntunan solat gerhana dalam islam? kenapa solat gerhana ini mesti dilakukan?

Allahuakhbar!! Inilah Sebab Rasulullah Sangat Takut Ketika Berlaku Peristiwa Gerhana

Allah berfirman,

هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَلِكَ إِلا بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (٥)

“Dialah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya dan ditetapkannya manzilah-manzilah (tempat-tempat) bagi perjalanan bulan itu, supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan (waktu). Allah tidak menciptakan yang demikian itu melainkan dengan hak. Dia menjelaskan tanda-tanda kebesaran-Nya kepada orang-orang yang mengetahui” (Yunus:5)

Dan Dia juga berfirman ,

وَمِنْ آيَاتِهِ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ لا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَلا لِلْقَمَرِ وَاسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَهُنَّ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ (٣٧)

“Dan sebagian dari tanda-tanda kebesaran-Nya ialah malam, siang, matahari dan bulan. Janganlah bersujud kepada matahari dan janganlah (pula) bersujud kepada bulan, tetapi bersujudlah kepada Allah yang menciptakannya, jika kamu hanya kepada-Nya saja menyembah” (Fushilat:37)

Solat gerhana adalah sunnah muakadah menurut kesepakatan para ulama, dan dalilnya adalah As Sunnah yang tsabit dari Rasulullah Sholallahu ‘Alaihi Wasallam.

Gerhana adalah satu tanda dari tanda-tanda kekuasaan Allah untuk menakut-nakutkan para hamba-Nya. Allah berfirman ,

 وَمَا نُرْسِلُ بِالآيَاتِ إِلا تَخْوِيفًا (٥٩)

“Dan kami tidak memberi tanda-tanda itu melainkan untuk menakuti” (Al Israa:59)

Ketika terjadi gerhana matahari di zaman Rasulullah Sholallahu ‘Alaihi Wasallam, beliau keluar dengan bergegas, menarik bajunya, lalu solat dengan manusia, dan memberitakan kepada mereka: bahawa gerhana adalah satu tanda dari tanda-tanda kekuasaan Allah, dengan gerhana tersebut Allah menakut-nakutkan para hamba-Nya; boleh jadi merupakan sebab turunnya azab untuk manusia, dan memerintahkan untuk mengerjakan amalan yang boleh menghilangkannya. Beliau memerintahkan untuk mengerjakan solat, berdoa, istighfar, bersedekah, memerdekakan hamba, dan amalan-amalan soleh lainnya ketika terjadi gerhana; hingga hilang musibah yang menimpa manusia.

Dalam gerhana terdapat peringatan bagi manusia dan ancaman bagi mereka agar kembali kepada Allah dan selalu merasa diawasi oleh-Nya.

Mereka di zaman jahiliyyah meyakini bahawa gerhana terjadi ketika lahirnya atau matinya seorang pembesar. Maka Rasulullah Sholallahu ‘Alaihi Wasallam membantah keyakinan tersebut dan menjelaskan tentang hikmah ilahiyyah pada terjadinya gerhana.

Al Bukhari dan Muslim telah meriwayatkan dari hadits Abu Mas’ud Al Anshari berkata ,

“Terjadi gerhana matahari pada hari meninggalnya Ibrahim Bin Muhammad Sholallahu ‘Alaihi Wasallam maka manusia mengatakan, “Terjadi gerhana matahari karena kematian Ibrahim”. Maka Rasulullah Sholallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda, “”Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua tanda dari tanda-tanda kekuasaan Allah, keduanya tidak terkena gerhana karena kematian atau kehidupan seseorang, jika kalian melihat yang demikian itu, maka bersegeralah untuk ingat kepada Allah dang mengerjakan Sholat” “.[1]

Dalam hadits lain dalam Ash Shahihain, ,

“Maka berdoalah kepada Allah dan kerjakanlah Sholat hingga matahari terang”.[2]

Dari Shahih Al Bukhari dari Abu Musa, (artinya)

“Tanda-tanda yang Allah kirimkan ini bukanlah kerana kematian atau kehidupan seseorang, tetapi Allah sedang manakut-nakuti hamba-hamba-Nya dengannya, maka jika kalian melihat sesuatu yang demikian itu, bersegeralah untuk mengingat Allah, berdo’a dan meminta ampun kepada-Nya”.[3]

Allah Subhanahu Wata’ala memperlakukan pada dua tanda kekuasaan-Nya yang besar ini (matahari dan bulan) kusuf dan khusuf (gerhana); agar para hamba mengambil pelajaran dan tahu bahwa keduanya adalah makhluk yang terkena kekurangan dan perubahan sebagaimana makhluk-makhluk lainnya; untuk menunjukkan kepada hamba-Nya dengan peritiwa itu atas kekuasaan-Nya yang sempurna dan hanya Dialah yang berhak untuk disembah sebagaimana firman Allah ,

 وَمِنْ آيَاتِهِ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ لا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَلا لِلْقَمَرِ وَاسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَهُنَّ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ (٣٧)

“Dan sebahagian dari tanda-tanda kebesaran-Nya ilalah malam, siang, matahari dan bulan. Janganlah bersujud kepada matahari dan janganlah (pula) bersujud kepada bulan, tetapi bersujudlah kepada Allah yang menciptakannya, jika kamu hanya kepada-Nya saja menyembah” (Fushilat:37)

Waktu solat gerhana: dari mulai terjadinya gerhana sampai hilang berdasar sabda beliau Sholallahu ‘Alaihi Wasallam , “Apabila kalian melihat (artinya: sesuatu dari peristiwa tersebut), maka shalatlah”. (Mutafaqqun ‘Alaih) [4]

Dan dalam hadits lainnya , “Dan jika kalian melihat yang demikian itu maka sholatlah hingga matahari kelihatan”. (Diriwayatkan oleh Muslim) [5]

Solat gerhana tidak diqadha setelah hilangnya gerhana tersebut, kerana telah hilang waktunya. Jika gerhana telah hilang sebelum mereka mengetahuinya, maka mereka tidak perlu melakukan solat gerhana.

Berikut adalah video penjelasan mengapa Rasulullah SAW takut ketika terjadinya peristiwa gerhana

Cara solat sunat gerhana bulan

‘Khusuf‘ (الخُسُوفِ) dari segi bahasa bermaksud terlindungnya cahaya bulan, samada terlindungnya itu hanya sebahagian atau keseluruhannya. Hukum melakukan ‘Solat Gerhana Bulan’ atau dikenali juga dengan nama ‘Solat Sunat Khusuf’ adalah ‘sunat muakkad’ bagi muslimin dan muslimat. Ia boleh ditunaikan sama ada secara berjamaah atau bersendirian dan waktunya bermula ketika sedang berlakunya bulan gerhana sehingga selesai gerhana tersebut. Sekiranya gerhana berlaku ketika atau selepas terbenam matahari, maka tidak adalah solat gerhana.

.

Galakan mengerjakan ibadah solat sunat gerhana ini  berdasarkan satu hadis diriwayatkan Imam Muslim; Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya matahari dan bulan itu kedua-duanya adalah sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Allah. Tidaklah terjadi gerhana kerana matinya seseorang dan tidak pula kerana lahirnya. Apabila kamu telah menyaksikannya maka berdoalah kepada Allah dan solatlah kamu hingga cuaca telah terang kembali.”

.
Allahuakhbar!! Inilah Sebab Rasulullah Sangat Takut Ketika Berlaku Peristiwa Gerhana
.
A.  Solat Gerhana Bulan (Khusuf)

1. Bacaan ketika solat gerhana bulan adalah secara kuat (jahar) seperti dalam solat Maghrib, tidak sebagaimana solat gerhana matahari yang dibaca secara perlahan.

.

2.  Lafaz niat Solat Sunat Gerhana Bulan:

Allahuakhbar!! Inilah Sebab Rasulullah Sangat Takut Ketika Berlaku Peristiwa Gerhana

Daku Solat Sunat Khusuf dua raka’at, kerana Allah Ta’ala.

.

3.  Dilaksanakan dengan dua raka’at. Di dalamnya dilaksanakan sama ada dengan dua (2) kali ruku’, tiga (3) kali ruku’ atau empat (4) kali ruku bagi setiap raka’at.

.

4.  Memperbanyakkan istighfar dan memohon ampun kepada Allah SWT;

.

Allahuakhbar!! Inilah Sebab Rasulullah Sangat Takut Ketika Berlaku Peristiwa Gerhana

.

5.  Antara doa yang biasa dibaca terutama semasa khutbah atau selepas solat sunat gerhana ialah :

.

Allahuakhbar!! Inilah Sebab Rasulullah Sangat Takut Ketika Berlaku Peristiwa Gerhana.

.

B.  Cara Solat Sunat Khusuf
Solat Sunat Khusuf (Solat Gerhana Bulan) tidak perlu iqamah tapi cukup sekadar ucapan ( الصِّلاَةُ جَامِعَةً ) dan dilakukan dengan 2 rakaat sebagaimana solat sunat biasa. Manakala dalam solat ini bacaan Al Fatihah dan surahnya boleh dijaharkan (dinyaringkan). Secara ringkasnya solat sunat tersebut adalah seperti berikut:

.
1.  Cara Pertama
Solat Sunat Khusuf  2 rakaat dengan 2 kali fatihah, 2 kali rukuk dan 2 kali sujud.

.

a.   Rakaat Pertama

1.       Takbiratul Ihram.

2.       Membaca doa iftitah.

3.       Membaca Ta`awudz.

4.       Membaca surah Al-Fatihah.

5.       Membaca mana-mana surah, yang lebih afdhal ialah surah al-Baqarah.

6.       Rukuk dan membaca tasbih, anggaran bacaan 100 ayat.

7.       Iktidal serta membaca surah Al-Fatihah dan surah Ali-Imran atau  mana-mana surah.

8.       Rukuk sekali lagi dengan membaca tasbih, anggaran bacaan 90 ayat.

9.       Iktidal.

10.     Sujud dan membaca tasbih.

11.     Duduk antara 2 sujud.

12.     Sujud kembali.

13.     Berdiri ke rakaat kedua.

.

b.   Rakaat kedua.

1.       Membaca surah Al-Fatihah.

2.       Membaca surah Al-Nisa’ atau mana-mana surah.

3.       Rukuk dan membaca tasbih kira-kira membaca 70 ayat.

4.       Iktidal serta membaca surah Al-Fatihah dan surah Al-Maidah atau mana-mana surah.

5.       Rukuk dangan membaca tasbih, anggaran bacaan 50 ayat.

6.       Iktidal.

7.       Sujud dan membaca tasbih.

8.       Duduk antara 2 sujud.

9.       Sujud kembali.

10.     Membaca tasyahud akhir.

11.     Memberi salam.

.

.

Abdullah bin Amr bin Ash r.a. berkata; “Ketika terjadi gerhana di masa Nabi Muhammad SAW maka diserukan: “Ash-shalaatu jaami’ah (tegakkanlah solat berjamaah).” Kemudian (di dalam solat) Nabi Muhammad SAW rukuk dua kali dalam satu rakaat. Pada rakaat ke dua  Nabi Muhammad SAW rukuk dua kali juga. Kemudian duduk dan selesai. Matahari sudah terang kembali. Siti Aisyah berkata: “Belum pernah saya sujud lama, seperti lamanya sujud solat gerhana itu.”  (Hr Bukhari dan Muslim).

.

Disebutkan oleh Ibnu Rusyd di dalam Bidayatul Mujtahid:
وكان إسحاق بن راهويه يقول: لا يتعدى بذلك أربع ركعات في كل ركعة لأنه لم يثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم أكثر من ذلك. وقال أبو بكر بن المنذر وكان بعض أصحابنا يقول: الاختيار في صلاة الكسوف عين وإن شاء ثلاثة وإن شاء أربعة
Ishak B. Rahawaih berkata:  “Tidak boleh melebihi empat kali ruku’ dalam satu raka’at. Kerana tiada riwayat yang menunjukkan Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam ruku’ lebih dari empat kali.”

.

.
2.  Cara Ke-dua
Solat Sunat Khusuf (Solat Gerhana Bulan) 2 rakaat dengan 4 kali fatihah, 4 kali rukuk dan 4 kali sujud.

.

Boleh juga dilakukan Solat Gerhana 2 rakaat dengan 4 kali fatihah, 4 kali rukuk dan 4 kali sujud.
Disunatkan membaca surah-surah panjang dalam setiap rakaat solat  gerhana.
Pada setiap rakaat rukuknya dilakukan dua kali, iaitu selepas membaca Al Fatihah dan surah, lalu rukuk.
Bangun i’tidal, lalu membaca Al Fatihah dan surah lagi lalu rukuk yang ke dua.
Kemudian i’tidal lagi dengan tu’maninah barulah melakukan sujud yang pertama, duduk antara dua sujud, lalu sujud yang ke dua, kemudian bangun untuk rakaat yang ke dua.
Pada rakaat yang ke dua ini, rukuk dilakukan dua kali seperti pada rakaat yang pertama. Kemudian tahiyat dan diakhiri dengan salam.
Makmum yang hanya dapat mengikut imam ketika berdiri ke dua atau rukuk ke dua dalam rakaat pertama dianggap tidak dapat rakaat pertama.

.

Abu Bakar B. Al-Mundzir berkata:  “Ada beberapa sahabat kami menyatakan bahawa memilih tatacara ‘Solat Kusuuf’ (solat gerhana) memiliki landasan hukum. Mereka yang mahu solat kusuuf dibolehkan memilih mana-mana tatacara yang dikehendakinya, sama ada dua kali ruku’ dalam setiap raka’at, tiga kali ruku’ dalam setiap raka’at, atau empat kali ruku’ dalam setiap raka’at.”  (Ibnu Rusyd, Bidayatul Mujtahid, 1/121)

.

.

C.  Khutbah Solat Gerhana
Dalil dari Aisyah r.a. berkata :
ثم سلم وقد تجلت الشمس فخطب الناس فقال في كسوف الشمس والقمر إنهما آيتان
من آيات الله لا يخسفان لموت أحد ولا لحياته فإذا رأيتموهما فافزعوا إلى الصلاة.
“Selanjutnya beliau mengakhiri solatnya dengan salam, sedang gerhana matahari telah berakhir. Lalu baginda berkhutbah kepada manusia: “Pada gerhana matahari dan bulan, sesungguhnya keduanya adalah dua tanda (kebesaran) di antara tanda-tanda kebesaran Allah. Keduanya tidaklah terjadi gerhana kerana kematian seseorang pula tidaklah kerana kehidupan seseorang. Maka apabila kalian melihat keduanya (gerhana) maka bertandanglah kepada solat gerhana”  (Riwayat Bukhari r.a.)

.

.

Umat Islam perlu mengambil kesempatan ini untuk meningkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah dengan mengadakan dan menunaikan solat Sunat Khusuf ini secara berjemaah berserta khutbah gerhana sempena gerhana bulan penuh tersebut. Ibadat sunat ini seharusnya ditunaikan dengan sebaik mungkin, apatah lagi fenomena gerhana ini jarang berlaku.

Wallahualam

Rujukan 1: Rumaysho.com
Rujukan 2: taotauajer.blogspot.my
Rujukan 3: shafiqolbu.wordpress.com
Disusun semula: Suaramedia.org

 

 

Kisah Ops Daulat Lahad Datu. Anggota Keselamatan Kongsi Pengalaman Pelik Betempur Dengan Pengganas Kiram

Pasukan keselamatan berperang dengan Syaitan, ini lah yang di ceritakan oleh seorang anggota PGA sewaktu pertempuran yang berlaku di Lahad Datu bulan lepas. Pihak yang mengatakan pengganas Kiram mengamalkan ilmu kebal ketika bertempur dengan pasukan keselamatan negara mungkin tidak boleh dipercayai kerana merasakan ia mustahil berlaku.

Kisah Ops Daulat Lahad Datu. Anggota Keselamatan Kongsi Pengalaman Pelik Betempur Dengan Pengganas Kiram

Tapi inilah yang berlaku seperti yang tao pernah tunjukkan sebelum ini pada post Anggota Keselamatan Alami Kejadian Aneh Di Lahad Datu Angkara Ilmu Hitam Puak Pengganas Sulu (3 GAMBAR)

Kemungkinan besar dalam kalangan kita juga tidak mempercayainya kerana tidak melihat sendiri di hadapan mata dan juga menganggap ia perbuatan syirik.

Tetapi itulah yang terjadi dan diceritakan sendiri oleh beberapa anggota polis dan tentera yang terlibat dalam Op Daulat kepada wartawan Sinar Harian sejak kami menjejakkan kaki di sini.
Kisah Ops Daulat Lahad Datu. Anggota Keselamatan Kongsi Pengalaman Pelik Betempur Dengan Pengganas Kiram

Ramai antara mereka berkata, pengganas Kiram masih boleh melarikan diri walaupun ratusan peluru mengenai badan mereka sehingga pakaian tertanggal dan tubuh berasap.

Namun, kekebalan pengganas Kiram sedikitpun tidak menggentarkan pasukan keselamatan negara, malah ia memberi semangat yang lebih untuk menghapuskan musuh ini dari bumi Sabah.

“Kami berperang dengan syaitan. Seperti filem zombie, kami mesti tembak di kepala barulah pengganas ini rebah,” kata salah seorang anggota polis kepada Sinar Harian.

Kisah Ops Daulat Lahad Datu. Anggota Keselamatan Kongsi Pengalaman Pelik Betempur Dengan Pengganas Kiram

Baju Pengganas Sulu yang mati ditembak,robek di sana sini. Namun amat menghairankan apabila tiada langsung kesan darah

Akhirnya, bukti kekebalan pengganas Kiram kami temui semasa masuk ke Kampung Tanjung Batu semalam. Sepasang baju dan seluar tentera yang pernah digunakan pengganas menjadi bukti kepada cerita-cerita yang disampaikan anggota keselamatan kepada kami.

Di belakang baju tersebut, terdapat lambang keris Sulu dan bulan sabit, serta warna hijau, putih dan kuning.

Kami difahamkan oleh penduduk kampung lambang itu adalah lambang Tentera Diraja Sulu, entiti yang pernah diisytiharkan oleh individu yang menabalkan dirinya Sultan Sulu, Jamalul Kiram ketika awal pencerobohan Februari lalu.

Memeriksa baju itu, kami mendapati ia dipenuhi kesan peluru. Robek di sana sini. Namun amat menghairankan apabila tiada langsung kesan darah.

Penduduk, Darwin Abd Rajin, 45, berkata, pakaian tentera itu memang sudah ada di hadapan rumahnya sejak dia kembali pada Ahad lalu.

Katanya lagi, dia tidak berani menyentuh pakaian itu kerana bimbang disalahtafsir sebagai bersubahat dengan pengganas Kiram.

“Saya sudah melihat baju ini sejak pulang ke rumah. Saya tidak berani pegang kerana ia baju pengganas,” katanya.

Ditanya sama ada baju di rumahnya hilang kerana pengganas mahu menyamar menjadi penduduk kampung, kata Darwin, memang banyak baju lelaki di rumahnya lesap.

“Ya, baju saya banyak yang hilang. Kemungkinan mereka gunakan untuk menyamar,” katanya.

Kelmarin, Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Polis Diraja Malaysia (PDRM), Datuk Seri Salleh Mat Rashid menasihati penduduk kampung melaporkan terus kepada pihak berkuasa jika ada orang asing masuk ke kampung mereka.

Katanya, ia kerana pengganas Kiram disyaki sudah menyamar menjadi orang awam selepas pihak berkuasa bertindak segera dalam melumpuhkan kegiatan pengganas.

Saksikan Video anggota PGA kongsi pengalaman berdepan pengganas sulu

Tahu kah anda dimana ia bukanlah satu petermpuran biasa sewaktu Ops Daulat kerana sewaktu pertempuran dengan pengganas Sulu dikatakan Anggota Keselamatan alami kejadian aneh di lahad datu Angkara ilmu hitam puak Pengganas Sulu.

Ikuti kisah yang belaku sewaktu pertempuran dengan puak Pengganas Sulu sewaktu ‘Ops Daulat’

Pengamalan dan penggunaan ilmu hitam oleh pengganas Sulu bukan cerita rekaan atau dakwaan semata-mata. Tetapi itulah antara cabaran yang terpaksa dilalui oleh anggota keselamatan yang bertugas di barisan hadapan ‘Ops Daulat’.

Meskipun tidak dapat diterima dalam kehidupan realiti, tetapi penggunaan ilmu hitam oleh pengganas berkenaan termasuk menggunakan pelbagai tangkal tidak boleh terus ditolak.

Ini dibuktikan apabila sebahagian besar mayat pengganas yang ditemui memakai tangkal sama ada di diikat di pinggang ataupun di celah kelangkang.

Kisah Ops Daulat Lahad Datu. Anggota Keselamatan Kongsi Pengalaman Pelik Betempur Dengan Pengganas Kiram

PENGGANAS Sulu yang ditembak mati oleh pasukan keselamatan Malaysia Memakai tangkal dipercayai untuk menjadi kebal
Kisah Ops Daulat Lahad Datu. Anggota Keselamatan Kongsi Pengalaman Pelik Betempur Dengan Pengganas Kiram

Walau bagaimanapun, dengan menaruh keyakinan kepada Allah dan berjuang dengan ikhlas pasukan keselamatan tetap berjaya menewaskan musuh-musuh berkenaan meskipun mereka (pengganas Sulu) menggunakan ilmu syaitan.

Menurut sumber, usaha gempur pengganas Sulu dalam ‘Op Daulat’ sebenarnya amat mencabar memandangkan terdapat dalam kalangan mereka mengamalkan kepercayaan karut itu.

“Pengganas seakan-akan kebal apabila pasukan keselamatan terpaksa menembak bertalu-talu bagi menumbangkan mereka. Setakat sekali tembak tidak akan membuatkan pengganas itu tewas,” katanya.

Menurut sumber itu, usaha menjejaki pengganas berkenaan juga pada mulanya agak buntu kerana pasukan keselamtan tidak dapat mengesan tempat persembunyian musuh.

Dalam pada itu, katanya, pasukan keselamatan juga pernah dikejutkan dengan kelibat dua pengganas Sulu berpakaian hitam dan putih mara ke arah pasukan keselamatan yang melepaskan tembakan tetapi tidak mengenai mereka.

Bayangkan…anggota kita meronda dibawah pohonan kelapa sawit..mereka mampu terbang dan bergerak pantas di celah2 ranting pokok. Tembakan dihambur bertalu2..sikit pon tak lut.

Apabila dilaungkan azan barulah kelibat itu hilang dan pasukan keselamatan dapat mara,” katanya.

Sementara itu, seorang penduduk tempatan berbangsa Suluk yang hanya ingin dikenali sebagi Pak Amril berkata, antara tangkal yang dipakai pengganas Sulu tersebut dikenali ‘al-Quran Istanbul’ yang kononnya akan membuatkan seseorang menjadi kebal.

Namun demikian, anggota Kor Agama Angkatan Tentera (KAGAT) sentiasa menasihati anggota keselamatan untuk berhadapan dengan situasi itu.

Anggota keselamatan sentiasa dinasihatkan untuk memohon pertolongan Allah sebelum memasuki kawasan operasi untuk memburu pengganas Sulu.

Seorang Perwira menceritakan bagaimana satu kelopak pelurunya dihambur namun sebiji pun tak memberi kesan. Akhirnya..dia yg mempunyai sedikit ilmu, membenamkan peluru ke tanah, dan membaca beberapa surah Al Quran. Peluru itulah yg menembusi tubuh penceroboh itu yg akhirnya tumbang menyembah bumi.

Rakyat Malaysia yg sayangkan negara,yang sayangkan perajurit-perajurit kita.Doa kan lah agar pejuang-pejuang negara yang syahid terkorban ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman .Amin


Sumber: taotauajer.blogspot.my

Via:Suara Media

 

Pahala Berwakaf Tak Terputus Walaupun Sudah Meninggal Dunia. Inilah Cara Berwakaf

Kredit gambar utama: Shutterstock

Wakaf merupakan satu cara mendekatkan diri kepada Allah dengan menyerahkan harta kekayaan yang dimiliki untuk jalan Allah SWT. Wakaf juga merupakan satu ibadah yang boleh membantu meningkatkan ekonomi dan taraf hidup umat islam.

Antara kelebihan berwakaf ialah mendidik dan menyedarkan seseorang itu bahawa semua harta benda yang dimiliki bersifat tidak kekal. Kita perlu ingat bahawa harta yang kita miliki juga harus diagihkan kepada mereka yang benar-benar memerlukan dan ada sebahagian hak orang lain dalam harta kita.

Berdasarkan sebuah hadis riwayat Muslim iaitu yang bermaksud: Apabila mati anak Adam, akan terhentilah amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah (harta yang diwakafkan), ilmu yang dimanfaatkannya dan anak soleh yang mendoakannya.

Sehubugan dengan itu, pihak Johor Corporation (JCorp) melalui Waqaf An-Nur Corporation Berhad, baru-baru ini telah melancarkan Waqaf Saham Larkin Sentral dan ini merupakan wakaf saham tawaran awam yang pertama di dunia.

pahala berwakaf tak terputus walaupun sudah meninggal dunia. inilah cara berwakaf

Objektif Waqaf Saham Larkin Sentral ini adalah untuk mengumpulkan dana bagi membiayai projek naik taraf Bangunan Terminal Pengangkutan dan Pasar Awam Larkin Sentral yang menelan kos sebanyak RM85 juta!

pahala berwakaf tak terputus walaupun sudah meninggal dunia. inilah cara berwakaf

Kredit: Waqaf Saham Larkin

Bagi cara berwakaf pula, pengguna mempunyai empat pilihan bergantung kepada kesesuaian dan kesenangan mereka. Anda boleh menggunakan 4 cara ini untuk membayar wakaf:

1. Langganan Waqaf Saham Melalui Talian Bagi Pemegang Akaun Maybank

  • Log masuk www.maybank2u.com.my.
  • Layari ke seksyen “Pelaburan”.
  • Pilih “Waqaf” untuk melanggan saham.
  • Ikuti arahan yang diberikan.

pahala berwakaf tak terputus walaupun sudah meninggal dunia. inilah cara berwakaf

Kredit: Shutterstock

2. Langganan Waqaf Saham Bagi Pemegang Akaun Selain Maybank

  • Layari ke seksyen laman web/ATM berhubung dengan JomPAY.
  • Kod bil wakaf adalah 50195.
  • Kemukakan borang langganan serta bukti pembayaran menggunakan pos biasa atau masukkan ke dalam kotak yang disediakan di Symphony House, Petaling Jaya.

3. Lain-Lain Cara Langganan Waqaf Saham

  • Lengkapkan borang langganan dan sediakan bentuk bayaran yang sesuai seperti bank deraf, kiriman wang, deposit tunai dan sebagainya.
  • Bayaran hendaklah dibuat atas nama “MIH Waqaf Account Number 1” dan dipalang “Akaun Penerima Sahaja”. Sahkan dibahagian belakang dengan nama dan alamat anda.

pahala berwakaf tak terputus walaupun sudah meninggal dunia. inilah cara berwakaf

Kredit: Shutterstock

4. Langganan Waqaf Saham Melalui Potongan Gaji

  • Lengkapkan borang potongan gaji yang boleh diperoleh daripada jabatan sumber manusia atau daripada WANCorp.

Untuk penjelasan lebih lanjut, anda boleh layari laman layari Waqaf Saham Larkin Sentral.

Sesiapa sahaja boleh merebut peluang untuk berwakaf ini tanpa mengira bangsa dan agama kerana ini merupakan sebagai usaha murni untuk menyumbang kepada masyarakat.

 Sumber:GEGAR

Ini Cara Betul Nak Buat Cili Kisar Tahan Berbulan Tidak Berkulat

Kredit Mim Nazihah

 

Orang tua selalu cakap, lebih baik buat cili kisar sendiri daripada beli kan? Rasanya tak sama lepastu lebih jimat boleh simpan lama-lama. Tapi korang perasan tak, kalau cili kisar yang disimpan lama pasti akan berkulat kat bahagian atas? Haa sebenarnya ada cara atau petua betul nak bagi cili kisar ni tahan berbulan tanpa berkulat.. Jom baca perkongsian Kak Mim Nazihah kat bawah ni:

 

Sumber:GEGAR

KITA DIPERDAYA MEDIA BARAT TENTANG DAGING KAMBING? KERANA DAGING KAMBING ADALAH MAKANAN SUNNAH DAH BANYAK KHASIAT UNTUK KERSIHATAN.. MOHON SEBARKAN!!!!

Kita Ditipu Oleh Doktor Tentang Daging Kambing? ia adalah makanan sunnah dah byk khasiat dia mohon sebarkan!!!!

Mereka yang berpangkat doktor menyarankan kita supaya mengelakkan dari memakan daging kambing, kerana daging kambing boleh menyebabkan panas badan.
Ada juga doktor yang mengatakan kandungan lemak dan kolesterol pada daging kambing tinggi serta seringkali daging kambing dituding sebagai penyebab darah tinggi dan sakit jantung.

Sebenarnya, daging kambing adalah makanan kegemaran Rasulullah S.A.W. Setiap sunnah nabi mesti ada kelebihannya. Oleh kerana orang barat (yahudi) tidak mahu kita ikut sunnah nabi, pelbagai kenyataan mereka keluarkan.
Tetapi hakikat sebenarnya banyak manfaat, khasiat dan kesan daripada kambing sama ada memakan dagingnya atau digembala sehingga ia digelar terapi kambing.

Daging kambing adalah daging yang paling baik
Kajian dari Persatuan Jantung Amerika menyatakan, daging kambing baik untuk mereka yang mempunyai masalah berkaitan jantung. Ini disebabkan daging tersebut tinggi kualiti proteinnya dengan nisbah kandungan lemak yang sihat.

Struktur molekul daging kambing yang berbeza menjadikan daging kambing lebih mudah dihadam. Ia juga amat sesuai untuk mereka yang menjaga kesihatan. Bukan setakat itu sahaja, malah jika dibandingkan, daging kambing mengandungi zat besi dan kandungan potasium yang rendah kandungan mineralnya.

Dagingnya lebih pejal dan lebih rendah kalori daripada daging lembu dan ayam tanpa kulit. Kesemua asid amino yang diperlukan ada di dalam daging kambing.

Pengurai Kolestrol Tepu
Daging kambing yang rendah kandungan proteinnya menjadikan ia terkecuali daripada membentuk sebarang ikatan kolestrol akibat amalan pemakanan yang tidak sihat.

Ikatan kolestrol tepu boleh dielakkan sekiranya Omega 3 terdapat di dalam darah, tetapi Omega 3 tidak mampu mengurai kolestrol yang telah terbentuk. Hanya ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol lembut) sahaja yang boleh menguraikan ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol kasar). Oleh itu, kolestrol yang terbentuk dalam badan tidak boleh diurai dengan sebarang bahan melainkan dengan kolestrol kambing sahaja.

Vitamin C dan chitosan yang digunakan untuk menyelaputi protein boleh mengakibatkan pembentukan kolestrol yang lebih bahaya sekiranya ia diserap oleh darah. Sekiranya kandungan kolestrol tepu jenis ini banyak terdapat didalam darah, ia boleh mengakibatkan masalah jantung.

Sodium yang digunakan untuk mengawet daging serta untuk menyedapkan rasa daging akan membentuk kolestrol tepu yang halus. Biasanya kaedah ini digunakan untuk membuat daging burger.

Selain itu memakan makanan yang tinggi protein yang dicampurkan dengan perasa makanan seperti MonoSodium Glutamat (MSG) juga akan membentuk kolestrol tepu yang sangat halus. Ia boleh dipam naik ke bahagian otak dan sekiranya tersekat, ia boleh menyebabkan strok .

Pencegah Penyakit Darah Tinggi Dan Obesiti
Kolestrol kambing boleh menguraikan kolestrol dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi. Kolestrol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolestrol tepu akan menyebabkan isipadu darah meningkat. Pesakit darah tinggi yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan isipadu darah seperti pening.

Walaupun daging kambing bertindak sebagai pengurai protein yang terbaik, tetapi pesakit darah tinggi yang tidak tahan dengan kesan pembongkaran penguraian ini dinasihatkan agar tidak mengambil daging kambing sebagai terapi.
Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi dinasihatkan agar mengamalkan pemakanan daging kambing untuk mengelakkan penyakit darah tinggi.

Lemak di bawah permukaan kulit terbentuk akibat kolestrol yang gagal dicerna oleh hati. Ia akan menyebabkan masalah obesiti (kegemukan) jika terdapat dalam jumlah yang banyak. Pesakit obesiti yang mengambil daging kambing akan mengalami masalah tekanan darah yang tidak stabil dan turut mengalami pening kepala akibat kesan pembongkaran kolestrol tepu oleh kolestrol kambing.

Selain itu, daging kambing akan membakar lemak yang berlebihan dalam badan. Kesan pembakaran lemak akan mengakibatkan gejala pembongkaran seperti panas badan, berpeluh dan telinga berdengung.

Mencantikkan Kulit
Vitamin C semulajadi yang tidak teroksida juga terdapat dalam daging kambing. Vitamin C tidak teroksida amat penting untuk pembinaan dan ketahanan sel kulit. Vitamin C yang tidak teroksida akan menyeimbangkan dan mengurangkan bebanan fungsi hempedu serta mencantikkan kulit.

Pengambilan protein yang secara berlebihan akan menyebabkan ia tersimpan di bahagian bawah kulit akan mudah teroksida dan bertindak balas dengan sel kulit untuk membentuk tenaga. Proses ini akan mengakibatkan kulit kelihatan hangus dan gelap sekiranya berjemur di bawah sinaran matahari.

Vitamin C daripada daging kambing akan memberi lebih ketahanan terhadap kulit daripada bertindak balas terhadap protein yang terkena cahaya matahari.
Mengamalkan memakan daging kambing adalah salah satu cara semula jadi untuk mendapatkan kulit yang lebih putih dan cantik.

Meningkatkan Rasa Kasih Sayang Dan Kegembiraan
Sistem darah (NW18) berkaitan dengan kawasan Thalamus (NW3). Thalamus berfungsi sebagai penjaga kasih sayang. Sistem darah yang sihat dan kuat akan memastikan bahagian Thalamus juga kuat dan membantu mewujudkan perasaan kasih sayang.

Jantung akan menjadi lebih lembut dan lancar pergerakannya apabila menerima kolestrol daging kambing. Jantung yang lembut akan mewujudkan perasaan yang gembira.

Jantung yang lancar pergerakannya akan mudah tersentuh dan terpesona dengan sesuatu yang mengusik perasaannya. Oleh itu ia akan membahagiakan dan mewujudkan perasaan kecintaan (kasih sayang).

Mereka yang mengamalkan pemakanan daging kambing akan merasa tenang dan gembira serta mudah merasa getaran kasih sayang. Amalkanlah pemakanan daging kambing sekiranya menghadapi masalah sukar merasai nikmat kasih sayang dan getaran kecintaan.

Sumber:Apa Cerita

10 Ilusi Dan Lukisan Dari Makeup Karya Gadis Ini Membuatkan Anda Kagum

Makeup rupanya tak hanya membuat seseorang jadi terlihat cantik. Bagi seorang makeup artist asal Serbia, Mirjana Kika Milosevic, makeup juga bisa menciptakan ilusi pada wajah dan melukis bahagian tubuh.

Lewat keterampilan makeup dan kemampuan mencampur warna yang luar biasa, Milosevic bisa melukis wajah dan bahagian tubuhnya sehingga tampak begitu hidup. Setiap karya lukisan dari makeup buatannya pun sangat detail sampai tak terlihat jika itu adalah manusia.

Penasaran seperti apa karya lukisan dari makeup Mirjana Kika Milosevic? Yuk simak hasil makeupnya dari foto-foto yang dikutip dari akun Instagram miliknya @kikastudio berikut ini.

1. Mirjana Kika Milosevic membuat ilusi makeup yang bikin siapapun merinding melihatnya.

2. Makeup artis ini juga jago bikin body painting di bahagian tubuh tertentu.

3. Milosevic menggabungkan wajah dan tubuhnya untuk dilukis.

4. Hasil perpaduannya pun jadi karya makeup yang menakjubkan sekaligus menyeramkan.

5. Karya body paintingnya sangat detail dengan perpaduan warna yang sempurna menipu mata.

6. Milosevic sering memuat naik foto hasil ilusi makeup nya di akun Instagram.

7. Karya makeupnya ternyata pernah masuk dalam NYX Face Awards kategori ilusi optik.

8. Makeup artis ini benar-benar mengubah wajahnya terlihat berbeda, bahkan mengerikan.

9. Penyamaran yang sempurna.

10. Jadi gimana menurutmu karya ilusi makeup dan body painting ini? Bikin merinding benaran nggak?

Kompilasi Video

SumberIlham: brilio.net via papazola

Via:The Channels

‘Semoga Alquran Jadi Sahabat Dan Pendampingmu Selalu Anakku’ – Aleesya Lancar Mengaji, Netizen Puji Erra Fazira Didik Anak

Hasil perkahwinan dengan bekas suami Engku Emran, Erra Fazira telah dikurniakan seorang cahaya mata perempuan yang sangat comel iaitu Engku Aleesya. Diakui Aleesya memang sangat cantik sehingga ada yang mengatakan Aleesya seiras pelakon popular Indonesia, Chelsea Islan.

Malah, kehadiran Aleesya di majlis perkahwinan bapanya dengan Laudya Cynthia Bella turut memberi populariti kepada Engku Aleesya yang mendapat tempias ibu tirinya itu. Hubungan baik Erra Fazira dan Laudya turut mendapat pujian netizen. Ramai yang kagum dengan sikap Erra yang sangat terbuka.

Kecik besor kecik besor je nengok

Terbaru, Erra memuatnaik video Aleesya sedang tekun mengaji AlQuran. Apa yang melucukan, apabila ditanya kenapa tidak mengaji setiap hari Aleesya memberikan alasan demam. Hehe comel sungguh. Erra juga sempat mendoakan agar Aleesya menjadi seorang puteri yang solehah dan berjaya dunia akhirat. Selain itu Erra berharap Aleesya dapat menjadikan Alquran sebagai sahabat dan pendamping selalu. Sebak pula 🙁

Di ruangan komen, netizen turut mendoakan perkara yang sama buat Aleesya. Mereka sangat kagum dengan cara didikan Erra yang mengutamakan Alquran. Tambahan pula bacaan Aleesya kini sudah semakin lancar dan baik.

Alhamdulilah, semoga Aleesya menjadi seorang anak yang solehah. Comel sangat Aleesya bertudung kan.

Sumber : Instagram Erra Fazira

Kredit : Kisah Dunia

Via:Ceritera Dunia

 

 

Inilah RAHSIA Di Bilik Hotel Yang Pekerja Hotel Tak Akan Beritahu Anda. Jangan TERKEJUT !!!

Ada yang pernah menginap di hotel 3 bintang, malah 5 bintang pun ada bergantung kepada kemampuan seseorang itu. Di sini kami ingin berkongsi tentang rahsia bilik hotel yang kita sendiri tidak tahu.

Oleh kerana staff pengemas bilik hotel selalunya di beri masa 30 minit atau kurang untuk mengemas satu bilik, kebanyakan peralatan di hotel tidak sebersih yang anda sangka. Kami bukan mahu menakutkan anda. Tetapi kami cuma mahu memberitahu. Berikut adalah 5 rahsia di bilik hotel yang patut anda tahu.

Inilah RAHSIA Di Bilik Hotel Yang Pekerja Hotel Tak Akan Beritahu Anda. Jangan TERKEJUT !!!

Rahsia 1 : Jangan Guna Gelas Di Bilik

Gelas di bilik anda mungkin berkilat. Tapi ia sebenarnya menjijikkan. Kebanyakan staff mengemas bilik tidak mencuci gelas itu, tetapi hanya mengelapnya saja. Dalam satu pendedahan oleh Fox News pada tahun 2007, kamera tersembunyi yang dipasang di hotel mewah bandar itu merakamkan yang gelas di bilik selalunya tidak dibasuh.

Kadang-kadang ia di sembur dengan pencuci tingkap dan dilap dengan tuala kotor. Ada yang membersihkannya dengan menggunakan sarung tangan yang sebelum itu digunakan untuk mencuci mangkuk tandas. Pilihan terbaik? Bawa cawan plastik dari rumah. Jika tidak pun, cuci dulu gelas dan cawan dengan air panas sebelum menggunakannya.

Rahsia 2 : Jangan Guna Cerek Air di Bilik

Ah! Cerek air di bilik hotel .. siapa yang tidak sukakannya? Memang best bila boleh membancuh teh dan kopi di bilik yang sejuk. Tetapi dalam satu pendedahan di dalam majalah Saloon, seorang pengemas bilik mengakui yang ada satu perkara yang pelik mengenai cerek air. Cerek sebenarnya kerap dijadikan tempat meletak kond*m terpakai.

Menurutnya, beliau mempunyai satu pen yang digunakan khusus untuk mengambil kond*m tersebut. Begini rutin pembersihan beliau. Pertama buang benda tersebut. Kemudian sembur pencuci, bilas dengan air panas dan ulang jika lekit cecair masih ada.

Tambahnya lagi, beliau terlalu kerap menemui sisa tersebut di dalam cerek sehingga apabila beliau menjerang air di rumah, beliau kerap terbayang apa yang terjadi di bilik hotel.

Kesilapan 3 : Pintu Hotel Mudah Dibuka

Tidak kisahlah samada anda bercuti di hotel bajet atau hotel mewah, bawa sendal pintu anda untuk keselamatan. Setiap kali anda berada di bilik, letak sendal di pintu. Mengapa?Sebab tak kiralah betapa canggihnya sistem keselamatan pintu anda, ia tidak se-selamat yang anda sangka. Sistem kunci rantai dan sistem kad elektronik mudah dibuka — tidak kiralah samada oleh orang luar ataupun staff hotel sendiri.

Jadi anda perlukan sendal anda. Walaupun murah, sendal pintu adalah cara paling efektif menghalang orang yang tidak dikenali dari masuk ke dalam bilik sewaktu anda, pasangan anda dan anak-anak sedang tidur.

Rahsia 4 : Jangan Guna Air Dari Paip Untuk Minum

Jika anda menginap lama di hotel, guna air mineral sebagai air minuman. Jangan gunakan air paip dari bilik air, terutamanya jika anda bercuti di kawasan yang mempunyai air tercemar dari sisa najis manusia dan racun serangga seperti di Cameron Highland. Kisah anak-anak cirit birit selepas pulang dari situ adalah perkara biasa.

Kalau itu belum membuatkan anda risau, pernah dengar kisah dua pelancong Britain di Cecil Hotel, Los Angeles? Tidak tahan dengan rasa air yang agak pelik mereka melaporkannya kepada pihak hotel. Setelah di selidiki, staff hotel mendapati bahawa selama ini memang mereka menggunakan air yang kotor untuk mandi, minum dan menggosok gigi. Kenapa?

Kerana ada mayat seorang wanita Cina telah mereput lebih 2 minggu di dalam tangki air yang digunakan di seluruh hotel.

Rahsia 5 : Jangan Bersandar di Tingkap Bilik

Ya. Bersandarlah di tingkap bilik, jika anda ingin mati muda. Tingkap di bilik hotel selalunya tidak diperiksa dengan kerap, walaupun di bilik-bilik hotel mewah di dalam bangunan tinggi seperti di Kuala Lumpur. Setiap bulan, ada saja berita dari seluruh dunia mengenai kanak-kanak dan juga orang dewasa yang jatuh disebabkan mereka bersandar di tingkap hotel. Tidak kiralah samada hotel tersebut hotel murah atau hotel mewah, kedua-duanya tidak selamat. Tak percaya? Lihat apa yang anda jumpa bila anda google hotel window fall.

 

Sumber : eksidenz.com
Via: adamhawa.my