Fizo, Mawar timang anak perempuan

TAHNIAH diucapkan kepada pasangan selebriti Fizo Omar dan isterinya Mawar yang telah dikurniakan seorang cahaya mata perempuan petang tadi.

Fizo mengumumkan berita gembira tersebut di Instagramnya.

“Alhamdulilah, syukur. Mawar selamat melahirkan anak perempuan seberat 2.78kg pada jam 4.01 petang tadi.

“Terima kasih kepada semua yang mendoakan kami,” tulisnya.

Rakan artis dan peminat mengucapkan tahniah kepada pasangan ini.

Sumber:Sinar Harian

 

Demi Puaskan Nafsu Pelik, Suami Paksa Isteri Hamil 7 Bulan Lakukan Seks Dengan Pekerja Bangladesh

PETALING JAYA: Akibat nafsu seksual suami yang pelik, seorang wanita hamil tujuh bulan terpaksa menanggung derita selepas suaminya berulang kali memaksa dirinya mengadakan hubungan seks dengan seorang pekerja Bangladesh.

Menurut Ketua Polis Daerah Gombak Asisten Komisioner Ali Ahmad, wanita berusia 27 tahun itu  melarikan diri dari rumah selepas menerima panggilan daripada suaminya yang berusia 34 tahun kira-kira pukul 10.30 malam Ahad yang memberitahunya bahawa dia akan membawa pulang seorang lelaki Bangladesh untuk tidur dengannya.

“Takut dengan permintaan suaminya, wanita itu meninggalkan rumah dan meminta bantuan daripada pihak polis.

“Ini bukan kali pertama suaminya memaksa dia mengadakan hubungan seks dengan pekerja Bangladesh berusia 26 tahun itu yang hanya dikenali sebagai Nizam.

“Sebelum ini dia dipaksa mengadakan hubungan seks dengan Nizam sebanyak dua hingga tiga kali.

“Dia sedang mengandung tujuh bulan apabila suaminya meminta dia tidur dengan lelaki itu pada bulan Julai,” katanya.

Mangsa mendakwa suaminya akan terangsang dengan melihat mereka melakukan seks dan kemudiannya akan mengadakan hubungan seks dengannya.

Jelasnya, Nizam tidak dikenakan sebarang bayaran untuk tidur dengannya.

Mangsa telah dihantar ke Hospital Selayang untuk penilaian perubatan.

“Kami menahan Nizam di kedai mainan di Chow Kit pada hari Isnin, manakala suami wanita itu ditahan di rumah pasangan itu di Taman Daya Kepong.

“Kedua-dua lelaki itu ditahan selama seminggu bagi membantu siasatan,” kata Ali.

Kes ini diklasifikasikan sebagai rogol di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan.

Sumber: Siakap Keli

INILAH CARA UJI DIRI SENDIRI ADAKAH TERDAPAT JIN DUDUK DIDALAM BADAN KITA

Mungkin saja kita pernah alami perasaan ganjil dimana terkadang kita lihat seperti ada bayangan orang di tengah malam. Nada ganjil memanggil kita saat sedang sendiri.

Bunyi-bunyi aneh dan seumpamanya. Hal seperti itu mungkin saja berlangsung karena ada mahluk Allah yang lain di sekitar kita..

Tak dapat disangkal kalau di dunia ini kita hidup bercampur baur dengan mahluk Allah yang lain yg tidak dapat kita lihat yakni kelompok Jin. Kadang-kadang ia tinggal bersama di rumah kita, tidak jadi masalah bila ia tidak mengganggu kehidupan kita. Tetapi adakalanya ia berada di dalam tubuh kita, sudah pasti ini dapat menyebabkan masalah pada kehidupan kita.

Jin yang menetap di dalam tubuh seorang dapat menyebabkan masalah serius seperti rasa sakit di bagian badan yg tidak dapat dideteksi dengan cara medis. Sering punya mimpi jelek, mendengar bisikan bisikan yang menyuruh lakukan suatu hal. Kadang-kadang gampang emosi serta marah tak menentu, malas melaksanakan ibadah serta kerjakan shalat. Susah memperoleh jodoh, senantiasa bernasib sial serta lain sebagainya. Butuh sekali bagi kita untuk mendeteksi apakah ditubuh kita ada mahluk jin yang menumpang atau tidak.

Mari kita coba untuk mendeteksinya :

Langkah 1

Dengarkan rekaman RUKYAH SYARIAH yang pada video bawah ini sampai tamat (20 menit) memakai headphone dengan volume yang kuat. Ayat yang di baca pada rekaman ini yaitu surat Al Fatihah, Surat Al Baqarah ayat 1-5, serta surat Al baqarah ayat 102 yang diulang lagi.

Langkah 2
Pejamkan mata serta janganlah turut bacaan ayat-ayat ini baik dimulut atau dihati.

Langkah 3
Cermati sesudah usai… Bila anda batuk, berpeluh-peluh, merasa mual, jantung berdegup kencang, merasa berdebar-debar, ada benda bergerak-gerak dibawah kulit, sendawa, mengantuk, pening serta menguap, jadi bisa di pastikan ada jin yang berdiam ditubuh anda.

Cari ustadz atau tempat rukyah syariah yang bisa menolong bersihkan jin itu dari badan anda. Dapat pula anda kerjakan dengan rukyah mandiri, dengan tingkatkan keimanan serta ketakwaan anda pada Allah. Pada intinya Jin tidak mampu berdiam di dalam badan orang yang beriman serta bertawakkal seperti dijelaskan dalam surat An Nahl ayat 100.

Untuk Rukyah mandiri anda dapat juga memutar ayat ayat yang dipakai untuk mendeteksi jin tertulis diatas dengan cara berulang lagi. Mengerti serta resapi arti ayat itu. Anda dapat dengarkan nada rekaman ayat itu sembari lihat terjemahannya sebagai berikut berikut ini. Hayati arti ayat itu sampai anda rasakan kontak dengan Allah penguasa alam semesta. Rasakan getaran ilahi dari ayat yang anda dengar, sampai iman serta kepercayaan anda jadi tambah mantap. Insya Allah jin yang bersarang ditubuh anda bakal keluar dengan sendirinya.

Sumber: media-masa.com

 

 

Mohon Jangan Gelak…VIDEO Insiden Memalukan Artis Berlaku Ketika Beraksi Live!! Rugi Tak Tengok

 

Ringkasan Video : (atau scroll ke bawah terus tonton video)

Rakaman tersebut berlaku secara live bukannya disengajakan tetapi artis berkenaan selamba je……

Perkara memalukan artis antarabangsa seperti Modona, One Direction, Lady Gaga dan banyak lagi. Semasa kejadian mereka mengadakan konsert besar-besaran akan tetapi perkara tak dijangka terjadi kepada mereka. Cuma mereka pandai berlakon seolah-olah tiada apa yang berlaku di atas pentas. Kejadian memalukan itu tentu menjadi bahan lawak buat peminat mereka semua. Perkara yang tidak dijangka berlaku…..syabas buat artis tersebut walaupun berlaku kemalangan yang memalukan mereka tetap meneruskan hiburan kepada peminat semua.

Jom saksikan rakaman tersebut yang berlaku secara live semasa mengadakan konsert….. Lawak dan menghiburkan.

Selamat menonton semua

 

Sumber : BeritaSemasa

 

Kereta polis pun kena kunci tayar

KUALA LUMPUR – Media sosial hari ini dihangatkan dengan penularan foto kereta peronda polis dikunci tayar kerana memarkir kenderaan itu di bahu jalan.

Kereta pasukan yang dinaiki anggota trafik itu didapati melakukan kesalahan di hadapan bangunan Menara Usahawan, Presint 2, di Putrajaya, tadi.

Foto itu turut menunjukkan tiga anggota polis berpakaian seragam trafik terkejut dengan keadaan tayar yang telah dikunci.

Kenderaan itu bagaimanapun ‘dilepaskan’ selepas membayar denda.

Sumber:Sinar Harian

 

 

‘Salahkah apa yang kami buat?’

MELAKA – Hati mana yang tidak kecewa apabila penat lelah menceriakan kawasan terbiar akhirnya menjadi sia-sia.

Itu nasib menimpa sekumpulan anak muda yang mengambil inisiatif mengubah kawasan bangunan bekas kilang dedak lama di Jalan Tun Ali, di sini daripada sebuah tempat dipenuhi sampah dan menjadi sarang penagih, kepada tempat rekreasi untuk anak-anak muda.

Tambah menarik lagi, sebahagian permukaan dinding bangunan usang berkenaan dihiasi dengan lukisan grafiti hasil kreativiti anak remaja tempatan dan pelancong asing.

Usaha dilakukan sejak dua tahun lalu ternyata berhasil apabila kawasan berkenaan menjadi tumpuan ramai penggemar sukan skateboard termasuk pelancong asing.

Ia turut menarik minat ramai pasangan pengantin pelbagai bangsa mengadakan penggambaran, malah beberapa artis tempatan juga dikatakan pernah menjalankan penggambaran video klip mereka di situ.

Difahamkan, lebih RM15,000 dihabiskan untuk menceriakan kawasan berkenaan menerusi wang yang dikumpul dari poket kalangan mereka serta sumbangan beberapa ahli politik dan tokoh perniagaan.

Semua itu dibelanjakan dengan hasrat untuk membersihkan kawasan berkenaan serta kos membeli pelbagai kemudahan riadah termasuk lampu limpah dan mesin janakuasa.

Bagaimanapun, kira-kira seminggu lalu, segala keceriaan itu hilang akibat ‘dimusnahkan’ pihak berkuasa tempatan (PBT) yang bertindak memadamkan semua lukisan grafiti.

Bahkan, beberapa kemudahan riadah di situ turut diangkut.

Presiden Kelab Skateboard Belia Melaka, Nizam Misni berkata, tindakan PBT itu mengecewakan mereka memandangkan setiap hari tidak kurang 200 orang anak muda akan tertumpu di kawasan tersebut.

“Sudah dua tahun kami usahakan tempat ini. Asalnya dulu kotor, lumpur setebal dua inci, kami angkut sampah hampir 20 lori sampai subuh. Keluar modal dari poket sendiri dan tabung kelab. Sebulan nak kemaskan tempat ini, tiba-tiba mereka senang sahaja musnahkan.

“Tempat ini asalnya terbiar, sampai tiada orang pun yang berani lalu di sini pada waktu malam.  Tetapi bila kami ubah tempat ini, terus jadi tumpuan ramai. Peniaga sekitar pun suka sebab beri kesan baik pada perniagaan mereka.

“Apa yang PBT buat mendatangkan kebencian anak muda. Malah, bila kami masukkan ke dalam media sosial, ramai yang tidak puas hati dan pelancong asing pun turut beri respons melahirkan kemarahan mereka,” katanya.

Menurutnya, grafiti dilakukan remaja itu bukan lukisan berunsur negatif, bahkan tidak langsung menyentuh soal politik.

“Memang PBT ada kuasa tetapi sekurang-kurangnya berundinglah dulu dengan kami sebab kami dah keluarkan banyak wang ringgit dan tenaga,” katanya ketika di temui di lokasi berkenaan.

Nizam yang juga anak tempatan di kawasan berkenaan berkata, apa yang mereka lakukan juga mendapat sokongan pemimpin setempat.

“Kami dah rujuk JKKK dan mereka lagi suka sebab kami bersihkan tempat ini dari sebelumnya menjadi sarang penagih. Kami baru cadang nak lukis gambar beberapa pemimpin dan buat lukisan 3D seperti mana di Pulau Pinang sehingga menjadi tumpuan ramai pelancong tetapi harapan kami dimusnahkan,” katanya.

Kekecewaan Nizam juga dipersetujui peniaga berhampiran, Loh Chok Wah, 68.

Nizam Misni

Chok Wah berkata, sejak lokasi berkenaan menjadi tumpuan ramai remaja, ia membantu menceriakan suasana dan memberi kesan baik kepada perniagaannya.

Tengok hari ini seorang pun dah tak datang. Dah jadi sunyi sepi tanpa sebarang aktiviti di sini,” luahnya.

Sementara itu, Datuk Bandar Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), Datuk Zainal Hussin ketika dihubungi berkata, MBMB memang tidak membenarkan kumpulan remaja berkenaan menconteng dinding terbabit.

“Ini bukan tempat yang sesuai. Saya berharap mereka carilah lokasi lebih sesuai untuk bermain skateboard sebab kawasan terbabit adalah bangunan industri lama dan bahaya untuk mereka.

“Lagipun, kita sebenarnya sudah merancang untuk membuat balai seni lukis kontemporari bernilai RM40 juta,” katanya.

Sumber:Sinar harian

 

 

 

 

 

 

5 Dihukum mati, gara-gara pukul perompak sampai mati

5 Dihukum mati, gara-gara pukul perompak sampai mati|KUALA LUMPUR: Lima tertuduh dijatuhi hukuman gantung sampai mati kerana memukul seorang perompak hingga mati.

 

Keputusan itu dibuat Mahkamah Tinggi di sini terhadap pengawal keselamatan, M. Yogesvaran, 24, pegawai tentera Mohamad Hairul Abdullah dan Lawrence anak Masing, masing-masing 34, pekerja sendiri Zaidi Zainal , 31, dan penyelia Chong Kai Weng, 31, yang didapati bersalah membunuh Mohd Yusof Abd Khalib, 26.

Kejadian berlaku di luar V-Club Snooker di Taman Intan Baiduri, Sentul di sini pada 8.30 malam, 1 Mei 2016.

Mangsa telah dibawa ke hospital, tetapi meninggal dunia pada hari berikutnya.

Pesuruhjaya Kehakiman Mohamad Shariff Abu Samah menetapkan pihak pendakwaan telah membuktikan melampaui keraguan munasabah, manakala barisan pembelaan hanya berdasarkan penafian.

Beliau juga mendapati, dakwaan tertuduh menahan mangsa yang dikatakan perompak untuk menyerahkannya kepada polis adalah mengarut.

“Walaupun mangsa mungkin seorang perompak, langkah yang sebaiknya adalah membawanya ke balai polis, bukan menyerangnya seperti harimau yang lapar dan bertindak mengikut undang-undang sendiri,” katanya ketika membacakan penghakiman setebal 254 mukasurat itu pada Rabu.

Mohamad Shariff menjatuhi hukuman mati terhadap kelima-lima lelaki itu mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori.

Tertuduh diwakili peguam M.Jagesh, manakala Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Nazneen Zulkifli bertindak sebagai pendakwa.

Sumber :eberita

Copyright jarimontok.com

 

 

[VIDEO] Kerana Bergurau Campak Hadiah Zizan Untuk Syeriv, Shaheizy Sam & Syatilla Terima Kecaman

Nampaknya isu hadiah Zizan untuk anak Shaheizy Sam menjadi perbualan hangat netizen. Seperti yang kita tahu baru-baru ini Sam dan Zizan telah dijemput ke program MeleTOP untuk mempromosikan Filem Televisyen (FTV) Baby Bro yang telah ditayangkan di Astro First Eksklusif baru-baru ini.

Di hujung segmen mereka, Zizan dengan gembiranya ingin menyampaikan hadiah istimewa buat anak lelaki Sam iaitu sepasang kasut yang dibeli di luar negara.

Namun dengan cara bergurau, Sam berterima kasih dan memberitahu dia sendiri sudah miliki kasut itu lalu dengan spontan terus mencampaknya ke lantai.

 

 

Dalam keadaan Zizan tergamam dan terkejut, Nabil segera mengutip kasut tersebut dan memegangnya.

Rata-rata mengecam tindakan pelakon tersebut dan menyifatkan itu sebagai satu gurauan kasar dan nampak tidak bagus untuk dilihat.

Bagaimanapun ramai juga memahami Sam hanya bergurau kerana selepas kejadian itu, Sam segera memeluk Zizan sebagai tanda hanya bergurau. Namun ramai tidak boleh menerima bagaimana Syatilla memberi respond terhadap pemberian Zizan.

Jika dilihat semula video tersebut sewaktu Zizan menunjukan kasut pemberiannya, Syatilla telah mengeluarkan kenyataan kononnya dia sudah miliki kasut sebegitu.

Bagi netizen cara respond dan bahasa Syatilla agak keterlaluan dan Syatilla sepatutnya cuba menjaga hati Zizan yang berusaha untuk hadiahkan anaknya sepasang kasut.

Bagi MH netizen jangan terlalu sensitif isu ini, mungkin ini adalah cara Sam dan Zizan berguarau kerana mengikut pemerhatian kami, selepas program tersebut tamat Sam dan Zizan cool dan langsung tidak berkecil hati sesama sendiri. Malah Sam turut mengucapkan terima kasih sekali lagi dan sempat mengusik Zizan.

 

 

Sumber:Kumpulan Media Karangkraf

 

 

“5 TAKTIK LICIK Segelintir Peniaga Makanan Menipu Pelanggan!” Sungguh Membahayakan Kesihatan

Rakyat Malaysia ni memang suka makan. Mana taknya, kalau ada makanan baru yang viral je, mesti korang terus tag ahli keluarga dan kawan-kawan korang semua dalam Facebook.

Malah baru-baru ni pun daripada pelbagai restoran franchise, sampai la perniagaan kecil-kecilan buat promosi yang tak kurang hebatnya.

Tengok je la macam mana orang sanggup beratur panjang masa viralnya Keria Melaka atau Coconut Shake Klebang tu. Drive jauh semata-mata nak ke sana sebab kat KL takde. Tak kira la sampai Melaka atau Penang sekali pun, makan punya pasal semua boleh.

Tapi dalam banyak-banyak benda pasal makanan ni, ada satu benda yang paling turn-off sangat. Kalau pasal harga tu takde la kisah sangat. Kalau tak, takdela tempat makan hipster tumbuh macam cendawan lepas hujan kat Malaysia ni.

Tapi dalam banyak-banyak benda pasal makanan ni, ada satu benda yang paling turn-off sangat. Kalau pasal harga tu takde la kisah sangat. Kalau tak, takdela tempat makan hipster tumbuh macam cendawan lepas hujan kat Malaysia ni.

Jadinya, ada sesetengah peniaga yang nak cepat kaya ni, diorang jual makanan yang tak sepatutnya dimakan macam…

1. Pekatkan kuah laksa guna tisu

Laksa adalah salah satu makanan kegemaran rakyat Malaysia tak kira la Melayu, Cina dan India. Korang tengok saja la kalau kat Penang tu, fullhouse, sampai beratur luar kedai. Tu tak masuk lagi pelbagai jenis laksa yang kita ada mengikut negeri masing-masing.

Kita ada pelbagai jenis laksa iaitu Laksa Penang, Laksa Kedah, Laksa Johor, Laksa Kelantan, dan tak lupa juga kepada Laksa Sarawak! Walaupun namanya laksa, tapi mi dan kuah yang digunakan adalah berbeza dan mengikut cita rasa masing-masing. Tapi, apa pula masalah yang pernah jadi dengan laksa ni?

Beberapa tahun lepas, Sinar Harian pernah melaporkan pasal seorang lelaki yang beli laksa dekat dengan rumah dia di Temerloh. Masa nak makan, dia nampak kuah tu lain macam je. Jadi bila dikuis-kuis kuah laksa tu, pembeli lelaki dengan mak dia nampak macam ada cebisan tisu.

Nak tahu betul ke tak, diorang pun guna la penapis untuk tengok. Tapi ‘isi ikan’ dalam laksa tu nampaknya jadi gumpalan tisu yang rupanya digunakan untuk memekatkan kuah laksa. Tapi nampaknya kes tu diam je dan macam takde laporan polis yang dibuat dalam kes ni.

2. Ayam goreng garing sebab ditambah plastik

Ayam goreng ni memang takde siapa yang tak suka. Tengok je la macam mana iklan KFC dengan McD tu berjaya pengaruhi korang untuk beli.

Tak masuk lagi ayam goreng Korean style, atau ayam goreng berempah mamak untuk dimakan dengan nasi kandar. Budak-budak pun terpengaruh nak makan ayam goreng sebab tengok cerita Upin Ipin.

Setakat ni kat Malaysia kitorang tak jumpa lagi la mana-mana peniaga yang tertangkap disebabkan kes ni. Kitorang jumpa berita kat Indonesia je. Jadi boleh ke kita cakap ayam goreng plastik ni berasal dari Indonesia?

Menurut sebuah portal Indonesia iaitu suaranasional.com, kalau makanan tu ada campuran yang tak sepatutnya, api pada makanan terbakar tu akan menyala dan ada lelehan yang akan jatuh. Kalau nak tahu, lelehan tu la campuran plastik atau lilin.

Malah disebabkan kes ni juga la para pengguna semakin sedar untuk periksa makanan diorang sama ada mengandungi plastik atau tak. Bukan setakat ayam goreng je, makanan bergoreng yang lain macam pisang goreng, rempeyek, biskut kering dan keropok ikan keluaran tempatan juga pernah dituduh mengandungi plastik. Tapi kes ni cuma viral dalam Facebook je, takde pula disiarkan dalam berita.

3. Pisang goreng digoreng menggunakan plastik dan straw

Lepas viral pasal ayam yang digoreng dengan menggunakan pelbagai jenis plastik, pisang goreng pun nampaknya tak terlepas daripada ‘dieksploitasi’ peniaga yang nak cepat untung. Tapi sejauh mana pula kebenaran tu?

Dua tiga tahun lepas juga, negara pernah kecoh dalam beberapa blog pasal peniaga pisang goreng menggunakan minyak panas yang dicampurkan dengan plastik untuk menghasilkan garing yang paling sempurna dan bertahan lama. Teknik dan ‘ramuan rahsia’ ni dikatakan dah lama digunakan di sesetengah tempat di Indonesia.

 

Kebanyakan orang yang komen kat atas ni sendiri menjadi saksi macam mana sesetengah peniaga menggunakan taktik mencairkan pelbagai jenis plastik dan juga straw untuk menggaringkan pisang goreng yang dijual.

Disebabkan perkara ni la juga sebenarnya ramai orang buat ‘eksperimen’ sendiri yang nampaknya menular kejap. Yang tak tahannya, orang yang cuba eksperimen tu siap maki lagi syarikat pembekal makanan tu sebab makanan yang dia bakar tu betul-betul terbakar. Sebenarnya, bahan dalam makanan tu sendiri macam kanji atau minyak yang memang semulajadi ada dalam makanan tu boleh membuatkan makanan tu terbakar lama.

Jadi korang jangan la pulak terus melatah kalau makanan yang korang bakar tu api dia tak padam-padam. Benda tu mungkin disebabkan kalori makanan tu yang tinggi.

4. Pisang goreng garing guna kapur siling

Goreng pisang ni memang makanan kegemaran seluruh rakyat Malaysia masa minum petang. Definasi goreng pisang sedap ni juga bergantung kepada setiap orang yang makan, tapi yang pasti kita semua suka makan goreng pisang yang kerak atau adunan tepungnya yang garing membaluti pisang yang semulajadi manis.

Tapi baru-baru ni, viral pasal kes pisang goreng yang dikatakan telah dicampur dengan kapur siling. Kejadian yang berlaku kat Puchong tu dah menjejaskan imej peniaga tu dan Sinar Harian kemudiannya keluarkan berita untuk memperbetulkan keadaan tersebut.

Tapi hasil siasatan pula mendapati kilang yang keluarkan tepung tu yang dah tersilap menggunakan kertas pembungkus kapur siling untuk membungkus tepung rangup yang digunakan peniaga tu.

“Hasil siasatan seterusnya menunjukkan tepung rangup tersebut telah dibekalkan oleh sebuah kilang di Kuala Lumpur dan didapati bahawa pihak kilang telah tersilap menggunakan kertas pembungkus kapur siling untuk membungkus tepung rangup berkenaan.

“Dalam hal ini, KKM telah mengarahkan pihak kilang untuk menarik balik kesemua tepung rangup yang telah dibungkus dengan kertas pembungkus kapur siling dari pasaran,” katanya dalam satu kenyataan media.”- Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia

Kalau ais krim dijual dalam tong cat pun boleh menimbulkan kekeliruan dan keraguan untuk dimakan, tak tahu la macam mana pula boleh tertukar kertas pembungkusan tepung dengan kapur siling. Kita tunggu je la laporan baru sebab kes ni masih lagi disiasat pada masa artikel ni ditulis.

5. Pekatkan santan dengan tepung

Santan ni salah satu bahan masakan yang penting dalam masakan Melayu. Yela, dalam masakan Melayu kebanyakannya adalah masak lemak cili api, gulai, ayam percik, kuih-muih , dan tak lupa juga nasi lemak! Kita gunakan santan untuk mendapatkan rasa lemak manis untuk sesebuah makanan Melayu tradisional. Berbeza dengan masakan Cina dan India, diorang selalunya menggunakan susu segar dalam bahan masakan untuk menggantikan santan.

Jadi bila negara kita mengalami krisis kekurangan bekalan kelapa kat pasaran,harga santan kemudiannya naik dan menyebabkan ada peniaga yang tamak dan ambik keputusan nak jadi ‘cepat kaya’. Diorang campurkan santan dengan tepung dan air untuk pekatkan kandungan santan tu.

Taktik dua peniaga kat Pasar Borong Selayang tu kemudiannya terbongkardan diorang kemudiannya ditahan oleh Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) lepas diorang terima aduan pengguna yang kata santan diorang beli tak sama macam dulu.

Kalau orang tua-tua ni memang tahu bezakan sikit antara yang asli dan tiruan. Bak kata pepatah, ‘hanya jauhari yang mengenal manikam‘.

Selain daripada boleh makan ‘air tangan’ sendiri, perah santan sendiri ni juga boleh menguatkan otot-otot lengan korang dan menimbulkan urat yang digilai makwe. Kalau nak cepat kaya, cepat juga la ruginya kalau gunakan jalan yang salah.

Sumber: Ohmanis.com

Via Katakpisang.com

via penaviral

Kredit:oh gebang

 

 

 

 

 

 

 

Milik Siapakah Hummer Kuning Bernilai RM 1 Juta Yang Berlegar-Legar Di Puspakom Ni?

Hummer limosin mewah H2 berwarna kuning yang dilengkapi 18 tempat duduk menjadi tumpuan ramai apabila netizen menyangka kereta itu untuk kegunaan majlis perkahwinan puteri tunggal Johor.

Namun, kereta tersebut bukanlah untuk kegunaan majlis perkahwinan Tunku Tun Aminah seperti yang digembar-gemburkan.

Syarikat penjual kenderaan mewah, 23 Motors Sdn.Bhd. mengesahkan seorang individu telah membeli limousin jenama Hummer H2 berharga lebih RM 1 juta.

Jurucakap kepada syarikat tersebut menyatakan  kenderaan mewah berkenaan dibeli oleh seseorang namun dia enggan mendedahkan identitinya dengan alasan perkara itu adalah sulit.

Kereta itu dilihat berlegar-legar sekitar Muar dan Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) di sini hingga gambarnya menular di media sosial.

Tambah jurucakap itu lagi, pihaknya mahu semua ppengguna laman sosial segera menghentikan perbuatan penyebaran gambar-gambar Hummer H2 tersebut dan mendakwa ia bakal digunakan pada hari perkahwinan Tunku Tun Aminah.

Jom lihat video di bawah :

 

Sumber- Kosmo!

Kredit:cite heboh