Fizo kongsi pengalaman di bilik bedah

DIKURNIAKAN bayi perempuan, Fizo Omar teruja berkongsi pengalaman melihat isterinya, Mawar Abdul Karim melalui proses bersalin di dewan pembedahan.

Selebriti berusia 32 tahun ini menceritakan detik-detik paling bermakna itu menerusi akaun Faceboknya(FB), hari ini.

“Tak tahu macam mana aku nak cakap perasaan aku masa tu, bila aku lihat sendiri Dr Hamid Arshat dan assistantnya ‘memotong’ perut Mawar secara live depan mata aku dan keluarkan zuriat aku dan Mawar.

“Syukur Alhamdulillah, aku diizinkan oleh-Nya untuk merasai nikmat mempunyai zuriat walaupun mengharungi satu tempoh yang agak lama pada aku dan juga pelbagai cabaran untuk Mawar nak hamil dulu.

“Dan..aku juga diberi peluang untuk masuk ke dalam bilik bedah mengharungi setiap saat getir Mawar bertarung nyawa untuk melahirkan baby pertama kami,” tulisnya.

Biarpun bimbang keadaan anaknya, bintang filem Cinderella ini juga bagaikan tidak percaya apabila terus diberi kekuatan untuk berada di sisi isterinya itu.

“Percikan darah dan air ketuban yang aku tengok tu macam tak percaya yang aku boleh masih lagi berdiri dan terus melihat ‘magic moment’ tu.

“Dalam kepala aku bukan la nak memikirkan pasal darah atau perut bini aku ‘ditebuk’ tapi yang aku fikirkan dan risaukan adalah bagaimana keadaan anak aku, dan aku tidak sabar nak tengok zuriat aku sendiri,” luahnya.

Bagaimanapun, pelakon filem 7 Petala Cinta ini mengakui mengalirkan air mata kegembiraan saat anaknya selamat dilahirkan.

“Masa aku tengok Dr Hamid menarik kepala anak aku keluar, tiba-tiba air mata aku mengalir dengan sendiri dan aku tak terkata apa terpaku kat situ..Subhanallah aku mcm tak percaya…WEHHHHH..aku dah jadi daddy!!!..itulah yang bermain di kepala aku.

“Aku sampai tak ada kekuatan untuk nak pegang baby tu masa tu dan aku hanya mampu tengok dan layan je apa yang nurse sedang buat kat anak aku.

“Mereka tepuk tapak kaki dan baby terus nangis, lagi kuat baby nangis, lagi kuat air mata aku mengalir keluar, Ya ALLAH.. syukur kepada mu ya Allah…,” tulisnya.

Malah, Fizo juga sempat mengazankan anak perempuannya.

“Tibalah saat yang paling aku nantikan….AZAN seorang bapa..,” tulisnya.

Kata Fizo lagi, memiliki anak adalah salah satu tujuan utama dalam hidupnya.

“Ye lah mana taknya, bukan sahaja empat tahun aku menunggu, malah sejak dari bujang lagi aku memang tak sabar nak ada anak sendiri,” luahnya.

Mawar selamat melahirkan bayi perempuan seberat 2.78 kilogram secara pembedahan di Pusat Perubatan Pantai Kuala Lumpur,  pada 29 Disember lalu.

Fizo dan Mawar bernikah pada 10 November 2013.

Terdahulu, pasangan dua sejoli ini pernah mendapatkan rawatan kesuburan selepas berkahwin lebih dari dua tahun.

Kredit:Sinar Harian

 

Kerana Lebih Percayakan ‘Ubat’ Dijual Ahli Keluarga, Nyawa Anak Kecil Kesayangan Melayang

Tak ramai, tapi memang ada sesetengah ibu bapa yang suka memilih atau terpaksa memilih rawatan alternatif ataupun ubat-ubatan yang tidak dijual secara sah di farmasi sebagainya untuk merawat anak-anak mereka. Lagi satu, penjual-penjual produk kesihatan ini memang pandai cakap untuk melariskan produk mereka dengan pelbagai dakwaan yang tak disertakan bukti klinikal pun. Tapi itulah, ada juga yang tertarik mungkin kerana sudah habis ikhtiar sebelum ini.

Yang jadi mangsanya adalah anak-anak bila ubat yang diberi bukan menyembuhkan, sebaliknya lebih memudaratkan keadaan. Mak ayah mana yang tak mahu anaknya sihat, tapi kita perlulah lebih berhati-hati terutamanya memberi ubat untuk anak-anak yang masih kecil. Tak mahulah nanti sampai terjadi seperti kisah yang dikongsikan oleh Dziehan Mustapa ini. Menangis air mata darah pun tak guna.

Nak tahu lebih lanjut? Jom ikuti perkongsiannya di bawah.

NYAWA SI KECIL YANG HILANG

Gambar yang berikan ini adalah gambar “Ubat” yang diberikan kepada seorang anak kecil yang telah tiada lagi.

Hati si ibu rasa bersalah kerana atas desakan kaum keluarga yang ingin membantu telah mengesyorkan pemberian “ubat-ubat” tersebut kepada bayinya yang mempunyai masalah kesihatan berkaitan genetik.

Setelah beberapa minggu anak kecil ini dipaksa makan “ubat-ubat” akhirnya anak kecil ini dikejarkan ke hospital apabila muntah hitam pekat keluar daripada mulut si kecil ini.

Sebelum ke hospital si ibu sempat bertanyakan kepada si penjual produk (ahli keluarga/sanak saudara) apa yang perlu dilakukan. Inilah jawapan mereka.

Ibu, “Masa anak saya muntah. Hitam. Pekat. Likat. Saya terkesima. Saya tanya pada penjual apa perlu saya buat. Dia kata, jangan bawa ke hospital. Itu nyahtoksik. Itu proses membuang semua sisa penyakit. Itu tanda proses penyembuhan. Teruskan ambil ubat tersebut dalam tempoh dua minggu”

Hati si ibu ini tidak mahu ikut lagi saranan mereka. Anak kecil itu dibawa ke hospital. Apabila tiba di Hospital keadaan anak kecil ini semakin bertambah teruk setelah mengambil produk-produk ‘ubat’ tersebut.

Kelihatan anak kecil itu sudah tidak bermaya. Organnya membesar secara tidak normal, jaundice yang teruk (Kekuningan seperti dilumurkan kunyit satu badan). Pihak hospital cuba membantu anak kecil ini, namun apakan daya, Allah lebih menyayanginya.

Hati si ibu masih bersedih dan wujud rasa kekesalan,

“Saya tak dapat lupa macam mana anak saya meraung dan menangis tidak mahu makan ubat itu. Saya juga tak mampu lupa wajah anak saya, saat saya paksa dia makan nestum khas tersebut serta ubat-ubat segenggam yang perlu dihancurkan ataupun dibuka kapsul sebelum diberi kepada anak saya”

Ditambahkan lagi apabila ahli keluarga menyalahkan si ibu kerana bawa anak itu ke hospital. Bagi mereka punca kematian anak itu adalah kerana dibawa ke hospital dan tidak mengikut saranan mereka dalam rawatan menggunakan produk tersebut.

Entahlah.

Kesal sudah tidak berguna lagi. Semestinya seperti yang saya terangkan dalam wawancara pagi tadi, si penjual produk akan mencari pembeli produk mereka. Semestinya golongan yang terdesak dan berharap seperti si ibu ini telah menjadi mangsa tipu daya helah mereka.

Bayi tidak boleh diberikan ubat-ubatan sebarangan. Ahli profesional kesihatan juga sangat berhati-hati dalam pemberian ubat untuk golongan kanak-kanak terutama bawah umur 2 tahun.

Dos ubat juga sangat berbeza dan bergantung kepada berat bayi atau kanak-kanak tersebut. Tambah pula jika bayi atau kanak-kanak tersebut memang ada masalah kesihatan. Sudah pasti bukan sebarangan ubat atau apa-apa produk tambahan boleh diberikan kepada bayi atau kanak-kanak istimewa ini.

Lihat sahaja. Apabila sudah nyawa terpisah dari jasad. Siapa mahu ambil tanggungjawab? Penjual mahu terima segala derita jiwa si ibu?

Untuk makluman ‘ubat-ubat’ ini dijual sehingga mencecah harga RM4 ribu. Begitulah terdesak dan berharapnya si ibu ingin melihat anak kecilnya sembuh, namun harapannya bertukar tragedi apabila si anak kecil itu bukan sahaja meninggalkannya buat selama-lamanya, malah meninggalkan rasa rasa perit derita dan kekesalan.

Hingga saat ini, ahli keluarga (yang menjual produk tersebut) masih salahkan si ibu tadi kerana tidak bagi makan ‘ubat-ubatan’ itu dengan betul. Si ibu dilabel ‘degil’ dan bukan salah ‘ubat’ tersebut.

Allahuakbar.

Jiwa saya sedikit kacau mendengar kisah ini. Kami pengamal kesihatan media sosial telah berkali-kali memberi tahu bahaya produk-produk seperti ini, dijual oleh bukan orang yang ahli, dan bahayanya sesiapa sahaja yang ingin mengetahui berkaitan penyakit atau produk bertanyakan kepada si penjual produk.

Kami tahu ada dalam kalangan anda terdesak untuk mencari kesembuhan bagi penyakit yang anda atau ahli kaum keluarga anda alami. Namun kami dalam bidang kesihatan tidak akan memberi janji-janji kosong jika realitinya sesuatu penyakit itu tiada kesembuhan lagi dijumpai. Kami bukan menjual harapan.

Seluruh rakan M3 saya marah. Kami kesal, kami kecewa. Kenapa, nyawa bayi tidak berdosa dipermainkan?

Entah berapa ramai lagi mangsa mereka.

Saya tidak menyalahkan si ibu secara keseluruhan. Jika mereka tidak buka mulut, maka tidak juga kita semua tahu cerita. Tapi saya amat kesal dengan tindakan si penjual yang memberikan konsultasi kesihatan sewenang-wenang sedangkan mereka bukan ahlinya.

Gambar merupakan rangkaian produk yang diberikan kepada si anak kecil itu. Kredit RuQayyah Muhd dan Bel Nawhen untuk cerita asal dan gambar ini.

Sumber : Dziehan Mustapa

Kredit:Siakap Keli

 

JPJ sita Rolls Royce Datuk Aliff Syukri

KERETA Rolls Royce dipercayai milik Pengarah Urusan D’herbs Holding Sdn Bhd, Datuk Aliff Syukri, antara 20 kenderaan disita dalam Op Patuh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di Jalan Bangsar, malam tadi.

Dalam operasi bermula 8.30 malam itu, kereta mewah berkenaan yang disewa warganegara Australia itu disita kira-kira 11 malam, kerana kesalahan kawasan pengisytiharan penggunaan Lesen Kenderaan Motor (LKM).

Pemeriksaan JPJ melalui sistem jabatan itu mendapati kereta berkenaan didaftarkan atas nama Datuk Aliff Syukri.

Timbalan Ketua Pengarah Operasi JPJ Datuk Wan Ahmad Uzir Wan Sulaiman berkata, selain kesalahan berkenaan kenderaan berkenaan turut disaman kerana nombor plat tidak mengikut spesifikasi.

Beliau berkata, kenderaan berkenaan menggunakan LKM Sarawak dengan harga RM5,000 iaitu jauh lebih murah berbanding LKM yang patut digunakan.

“Siasatan mendapati harga sebenar LKM yang perlu dibayar kira-kira RM20,000.

“LKM di negeri itu (Sarawak) hanya boleh digunakan untuk kenderaan di negeri berkenaan sahaja dan kita sedang menyiasat bagaimana kenderaan berkenaan boleh berada di semenanjung,” katanya pada sidang media Op Patuh di Jalan Bangsar, malam tadi.

Mengulas operasi berkenaan, Wan Ahmad Uzir berkata, 2,080 kenderaan diperiksa dalam operasi di Jalan Bangsar dan Jalan Genting Klang.

“Sebanyak 297 kenderaan dikenakan tindakan kerana pelbagai kesalahan, antaranya menggunakan nombor plat tidak mengikut spesifikasi, LKM tamat tempoh dan tiada lesen memandu.

“Operasi membabitkan 170 anggota dan pegawai turut membabitkan Polis Diraja Malaysia (PDRM, Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM),” katanya.

Kredit:hmetro

 

 

 

5 Sebab Kenapa Anak Boleh Jadi Biadap. Mak Ayah Wajib Tahu!

Walaupun anak anda masih kecil tapi kalau tak dididik dengan betul bimbang mereka boleh jadi anak yang biadap bila besar nanti. Nauzubillahhiminzalik. Mohon dijauhkan anak-anak kita dari berperangai macam tu.

Tapi mendidik anak-anak zaman digital ini memerlukan mak ayah kecekapan dan kepakaran mengikut perkembangan banyak perkara. Kadang tu macam geram juga dengan si kecil yang baru umur 3 tahun tapi dah pandai menjawab bila kita cakap sesuatu. Dalam hati mesti kita tertanya-tanya “eh anak aku ni kenapa macam kuat melawan?”.

Kalau anda pun pernah berfikiran macam tu, cuba baca penerangan daripada Dr. Taufiq Razif berkenaan perangai anak-anak bawah umur 6 tahun ini sebelum melabel yang bukan-bukan pada anak kita.

1. Tengah Fasa Egocentric

Dalam umur 2-4 tahun ni anak kita dalam fasa egocentric lagi. Yang ni takpe, jangan risau. Anak kita nampak macam biadap, tapi sebenarnya dia tengah membina karakter diri. Kita kena bersabar dan tenang tapi jangan sampai tak tegur ye. Kalau anak biadap, kena tegur tapi bagi la SEBAB kenapa perbuatan dia tu salah. Jangan tegur tanpa bagitahu KENAPA perbuatan tu salah.

2. Anak Rasa Tak Selamat

Kadang-kadang kita teremosi terlebih sangat sampai anak kecil kita rasa tak selamat. Tu la puncanya TRUST anak kita pada kita jadi hancur. Masa anak kecil ni la dia nak kena ada someone yang dia TRUST. Bila anak rasa tak selamat je memanjang, otak dia akan bertindakbalas dengan 3F :

1.Fight ▶ melawan. Ni la antara punca biadap

2.Flight ▶ dia akan jadi penakut dan pasif

3.Freeze ▶ anak jadi konfius dan pendiam

3. Pengaruh Eksternal

Sepatutnya mak ayah la yang kena pengaruhi anak tapi bila masa kita kurang bersama anak, selalu sibuk memanjang dan hadap handphone 24 jam je maka anak akan cari sumber luar untuk dia ikuti. Tu yang anak jadi mudah terpengaruh dengan anasir jahat di luar sana.

4. Mak Ayah Pendengar Yang Teruk

Anak biadap ni kadang-kadang sebab dia rasa tak didengari. Ye, tu salah satu cara anak kita nak berkomunikasi dan nak bagitahu kita sesuatu walaupun sebenarnya cara tu salah. Salah kita juga, sebab tak tahu nak baca emosi anak kita. Ada masanya dia perlukan penghargaan kita, ada masanya dia nak kita puji pencapaian dia. Tapi kita tak dengar, sebab kita sibuk dengan hidup kita je!

5. Mirroring

Yes, anak kita adalah peniru yang sangat hebat. Bila dia nampak kita kurang ajar dengan atuk dan nenek dia, dia akan tiru! Bila dia nampak kira kurang hormat pada suami kita, dia akan tiru! Bila dia nampak kita tak hormat, kasar, biadap dan suka menyuruh tanpa kasih sayang pada isteri kita, anak kita pun akan ikut tiru!

p/s : Ilmu ni pasangan kita pun perlu tahu ye. Belajar lebih banyak ilmu parenting penting di Telegram saya ye. Install Telegram dan klik sini ye ▶ t.me/NotaTaufiqRazif

Kumpulan Media Karangkraf

Sumber:Pa&Ma

 

 

 

 

Viral dah! ‘Kucing’ paling besar di dunia.. kanak2 pun tak takut, buka mata dah!

Ringkasan Video : (atau scroll ke bawah terus tonton video)
Cepat tengok!! Kucing raja yang paling besar di dunia!! Buat banyak orang buka mata dah.. Dalam video ni, tengok apa yang telah mereka rakamkan sangat mengejutkan! Tak pernah lihat kucing yang begitu besar sekali, kanak-kanak pun tak takut, berani sentuh dia dengan dekat.

Pada 5 September 2012, kucing Saber-bergigi yang saiz besar sangat besar ni, telah dibawa berjalan-jalan ke Wilshire Blvd. untuk mengumumkan bahawa Ice Age Encounters akan berada di La Brea Tar Pits setiap hari Rabu dan Sabtu!

Smilodon yang merupakan kegemaran banyak orang kat sana juga mendapat trak krim CoolHaus Ice untuk dihentikan dengan beberapa sajian bertema Ice Age yang lazat

Kucing yang saiz besar ni nampaknya tidak garang, orang sentuh dia pun tidak akan marah. Banyak orang rasa sangat kagum dan tengok dengan dekat. Ia juga telah berjaya menarik perhatian banyak orang datang untuk melihat ia. Walaupun gigi dia sangat panjang, tapi sangat mesra dengan siapa sahaja dan tidak marah pun. Banyak budak berdekatan dengan kucing ini nak ambil gambar, kucing tu pun suka hati jer, biar mereka ambil gambar.

Yang paling pelik sekali, kenapa kucing jenis ni saiz begitu besar? Memang buat orang rasa terkejut jer. Jom sama-sama tengok video di bawah tentang kucing yang sangat besar nie.
Sila tonton video:

Sumber:Media Massa

 

 

 

Awas Para Wanita! Ini 10 Petanda Rahim Tidak Sihat Dan 9 Cara Mengatasinya! Jangan Ambil Mudah Sakit Belakang Dan Sakit Kaki Petandanya…

Wanita walaupun di tempat kerja, mereka bertungkus lumus memerah idea dan menyiapkan tuntutan kerja yang bukan sedikit. Sarat dengan tugasan daripada pagi hinggalah ke petang.

Keluar sahaja daripada pintu pejabat, otak serta merta bertukar untuk menyambung tugasan pada keluarga di rumah.

Namun pada kesibukan itu, usah lupa pada kesihatan sendiri. Menjaga dalaman wanita adalah satu kepentingan yang penting. Bila tubuh terasa sangat berat dan susah untuk bergerak, wanita harus tahu ia bukanlah masalah kegemukan.

Mungkin ada kena mengena pada masalah rahim yang tidak sihat. Kenal pasti tujuh petanda ini dan lakukanlah sesuatu. Bukan itu sesiapa, tetapi untuk diri anda sendiri wahai wanita.

Antara 10 tanda-tanda RAHIM tidak sihat:

1. Sakit Pinggang

Setiap kali duduk dan bangun semula, badan terasa berat untuk di angkat dan pinggang akan terasa sakit. Sakit di sekeliling pinggang membawa ke pinggul, juga urat belikat di belakang tubuh.

2. Sakit Tumit

Ada sesetengah daripada kita langsung tidak boleh memijak dengan sempurna. Terasa sakit dan menyucuk-nyucuk. Inilah petanda rahim anda tidak sihat. Malah tumit juga terasa sakit dan berdenyut serta menyucuk-nyucuk. Apabila berdiri terlalu lama atau berjalan pada tempoh yang lama, kesakitannya lebih ketara.

3. Sakit Ari-ari

Sakit di bahagian bawah perut hingga ke pangkal faraj seterusnya peha dan lutut. Rasa lenguh dan sengal-sengal. Ia mungkin petanda peranakan anda telah jatuh.

4. Kerap Kencing atau Tak Lawas

Setiap kali kencing terasa tidak puas dan ingin kencing lagi dan lagi. Selain itu ketika bersin, batuk atau ketawa juga mudah terkencing. Ada juga sesetengah kes yang terasa ngilu di bahagian ari-ari ketika bersin, batuk atau ketawa.

5. Sakit Ketika Bersetubuh

Setiap kali melakukan hubungan kelamin bersama suami, terasa sakit dan senak di bahagian ari-ari. Ini juga merupakan petanda rahim tidak sihat malah juga petanda peranakkan telah jatuh. Perlu berhati-hati dan berurutlah segera.

6. Angin Pada Perut

Bukan hanya pada bahagian perut, adakalanya terasa di bahagian bawah perut terutama di kawasan rahim selalu terasa seperti adanya ketulan angin. Apabila ini terjadi, ada sesetengah wanita yang tidak dapat berdiri dengan tegak, apa lagi membuat kerja-kerja rumah.

7. Kentut Vagina

Kentut vagina atau angin yang keluar melalui ‘pintu depan’ ini adalah petanda rahim bermasalah. Ia juga menunjukkan urat-urat di sekelilingnya kembang, tidak sihat dan longgar.

8. Sakit Telapak Kaki

Rasa sengal-sengal, dan bisa-bisa urat pada tapak kaki… Rasa kejang dan menyucuk sekitar tapak kaki.

9. Selalu Kembung Perut

Badan berangin dan sering kembung perut. Badan mudah masuk angin, dan perut menyucuk akibat angin dalam rahim dan perut.

10. Sentiasa Basah,

Vagina berair dan berbau. Berlaku keputihan luar biasa dan salah satu tanda peranakan kembang.

 

Jika ada tanda-tanda ini, boleh diatasi dengan cara:

Jangan sesekali memandang mudah masalah ini. Jika dibiarkan ia akan memberikan kesan kepada kehidupan kita sebagai seorang wanita, juga ibu kepada anak-anak. Apa yang anda boleh lakukan adalah dengan mencegah mahupun berusaha memulihkan masalah ini. Apa yang anda boleh lakukan.

1.Urut Sendiri

Jika tujuh petanda ini dialami anda, ada baiknya anda mencuba sendiri untuk menaikkan semula rahim yang lemah dan jatuh. Caranya adalah berbaring, sapukan minyak di sekitar bawah perut dan tarik atau urut naik ke atas. Mulakan daripada sisi kiri dan kanan dan tolak ia naik ke atas. Lakukan perlahan.

2. Minum Air Rebusan

Dalam masa yang sama, anda juga perlu mengamalkan jus kunyit atau halia bagi membersihkan rahim, memantapkannya semula disamping membuang masalah angin. Ini yang boleh dilakukan dengan segera di rumah.

3. Bertungku

Panaskan seketika tungku dan bertungkulah jika punya masa. Lakukan tolakan dari kiri ke atas. Lakukan proses ini hingga seluruh kawasan rahim.

4. Berurut

Kemudian barulah anda mencari altenatif untuk melakukan urutan tradisional bagi memulihkan semula rahim dan mengangkatnya pada kedudukan asal. Carilah mereka yang benar-benar pakar serta mengamalkan urutan tradisional.

5. Berpantang

Jaga pemakanan walaupun dah lepas habis berpantang. atau anak-anak dah besar. Elakkan makanan sejuk, banyak air dan ais. Lebihkan makan makanan yang segar, air suam dan pemakanan seimbang.

6. Makan Jamu atau Supplement

Bagi wanita lepas bersalin, digalakkan makan jamu untuk jaga peranakan dan kesihatan organ dalaman wanita. Yang pasti pilih yang halal dan disahkan oleh KKM.

7. Elakkan Angkat Benda Berat

Elakkan buat aktiviti lasak dan angkat benda berat. Biasa lepas bersalin rahim memang mudah turun… sebab otot rahim lemah sebab urat sekeliling tu dah mengembang masa mengandung. Jadi, kalau baru setahun dua tu, rasa badan dah sihat pun, elakkan angkat benda berat walaupun dukung anak. Bagi en.somi je la yang dukung jika waktu dia ada… jika waktu dia tiada boleh guna stroller… Nak dukung boleh tapi bukan waktu yang lama dan kerap.

8. Buat Senaman Menaikkan Rahim

Cara buat senaman tu boleh rujuk artikel ini, 5 Senaman Untuk Menaikkan Rahim!

9. Pakai bengkung.

Sumber : SemasaPost.com Amalan memakai korset atau bengkung juga membantu memulihkan rahim.

 

 

Menu RM2

Sitiawan: Kos sara hidup dan harga barang yang meningkat tidak menjadi penghalang kepada seorang pengusaha gerai makanan di Kampung Deralik di sini, memperkenalkan menu serendah RM2.

Meskipun dengan hanya RM2, keenakan dan saiz hidangan setiap menu yang dijual di Gerai RM2 Ros secukup rasa serta setanding seperti makanan disediakan di restoran biasa yang menawarkan harga lebih tinggi.

Pengusahanya, Siti Roshaida Md Isa, 31, berkata menu seperti laksa dan bihun, mi atau kuew tiew sup dan kari dijual RM2 semangkuk, manakala nasi ayam hanya RM2.50 saja.

Menurutnya, gerai itu diusahakan bersama bapa, Md Isa Omar, 62, ibu, Rosrina Ah Lin Abdullah, 55 dan dibantu anak sulung, Siti Natasya Elyna Mohd Rizal, 14 sejak empat bulan lalu.

Katanya, tujuan memperkenalkan menu itu semata-mata mahu memastikan semua orang tanpa mengira latar belakang ekonomi menjamu selera di gerainya.

“Saya suka-suka saja kembali berniaga sebagai senaman harian selepas menutup perniagaan mi udang dan ketam setahun lalu.

“Minat berniaga dan memasak membuatkan kami kembali berniaga, namun mengubah strategi dengan memperkenalkan menu RM2,” katanya yang berniaga di rumah bapanya di Kampung Deralik bersebelahan Sekolah Rendah Islam Al-Ummah.

“Air dijual bermula RM1 hingga RM2 saja termasuk air batu campur (ABC) dan ketika mula berniaga pelanggan sukar mempercayai harga ditawarkan serendah itu,” katanya.

© 2017. NEW STRAITS TIMES PRESS (M) BERHAD (4485-H). All rights reserved.

Sumber:Harian Metro

 

 

 

 

LELAKI WAJIB TAHU! 10 SEBAB MEMBUATKAN SPERMA LELAKI MENJADI LEMAH. NO 6 RAMAI YANG BUAT!

10 Sebab Membuatkan Sperma Lelaki Menjadi Lemah| Ini adalah sangat penting bagi pasangan yang telah mendirikan rumah tangga dan merancang untuk mendapatkan anak dalam masa yang singkat! Sememangnya anda terutama si lelaki perlu tahu apakah 10 sebab membuatkan sperma lelaki menjadi lemah dan juga anda harus tahu cara mengatasinya demi menjamin peratusan untuk anda mendapat anak adalah tinggi.

Berikut adalah 10 sebab membuatkan sperma lelaki menjadi lemahyang harus anda tahu dan cara mengatasi kelemahan itu.

10 SEBAB MEMBUATKAN SPERMA LELAKI MENJADI LEMAH

1. UBAT-UBATAN TERLARANG

Ini adalah salah satu penyebab utama di sebalik sperma lemah dan lelakiyang merokok secara kerap juga lebih mudah mendapatsperma lemah dan jumlah sperma rendah di banding dengan lelaki yang tidak merokok. Masalahnya bukan hanya rokok dan ubatan terlarangdan dadah yang kuat seperti kokain juga boleh menurunkan kualiti sperma.

2. STEROID

Steroid sering menjadi jalan pintas bagi lelakiyang ingin memperbesar otot. Meskipun benar bahwa steroid boleh membuat tubuh berotot, tapi efek samping streoid ternyata sangat merbahaya juga untuk kesihatan dan kesuburan lelaki, seperti menyebabkan kerosakan hati, tingkat kolesterol LDL tinggi, pertumbuhan terhambat, kebotakan, masalah kemandulan dan masalah ginjal.

3. ALKOHOL

Penyalahgunaan alkohol juga merupakan faktor pentingdan meskipun itu tidak seburuk merokok tembakau, masih saja memberi efekmerbahaya. Minum terlalu banyak alkohol dapat mempengaruhi kesuburan dan dapat menurunkan kuantiti dan kualitisperma.

4. OLAHRAGAMELAMPAU

Latihan olahragadapat menjaga jantung sihat dan juga boleh membuat tubuh lebih aktif, tetapi ada hal lain yang muncul jika tubuh terlalu berolahraga. Sekitarkelamin harus selalu terpelihara, sejuk dan kering. Bila anda menjalani latihan olahraga, sekitarkelamin boleh menjadi panas dan ini dapat menurunkan jumlah sperma, kerana skrotummemerlukan suhu optimal untuk menghasilkan sperma.

5. KEKURANGAN VITAMIN C

Kekurangan vitamin C dalam makanan seharian adalah penyebab utama kemandulan. Anda harus memastikan makanan yang anda makan kaya vitamin C, seperti jeruk dan buah lainnya yang kaya denganantioksidan. Sperma terikat untuk tetap bersatu jika tubuh kekurangan vitamin C dan ini akan menurunkan potensi seksual (kesuburan).

6. MEROKOK

Ini adalah fakta yang di ketahui bahawa merokok dapat menyebabkan banyak gangguan kesihatan mulai dari berbagai jenis kanser hingga impotensi. Merokok dapat menumbuhkanplak di arteri dan plak tersebut akan menghalang aliran darah ke penis. Merokok juga dapat mempengaruhi kualiti dan keaktifan sperma.

7. GIZI RENDAH

Hampir semua proses dalam tubuh saling berhubungan dan anda harus memastikan mengikuti diet standart sehingga tidak ada masalah dengan gizi buruk. Anda harus menyertakan makanan yang kaya vitamin dan zat. Kekurangan mineral-mineral tersebut dapat menurunkan kualiti dan kuantiti sperma.

8. LINGKUNGAN BERBAHAYA

Anda harus mencuba dan tinggal jauh dari kawasan yang berisiko terdedah dengan bahaya kimia, logam berat dan pelarut organik untuk menghindari segala bentuk keracunan berat, yang bolehmenyebabkan sperma lemah. Segala bentuk radiasi kimia juga dapat menyebabkan kerosakan pada sistem reproduksi dan dengan cara ini juga mempengaruhi sperma.

9. SELUARKETAT DAN PANAS

Ini adalah sesuatu yang tidak banyak di sedari lelaki. Memakai seluarketat yang mungkin menghadapi masalah dengan produksi sperma. Hal ini kerana seluarketat membuat sekitarkelamin panas dan ini mempengaruhi produksi sperma. Mandi air panas dan Jacuzzi juga dapat menyebabkan masalah seperti itu, maka anda harus menjaga kerandutdan memakai pakaian yang longgar.

10. ANTIBIOTIK

Antibiotik yang di ambiluntuk melawaninfeksi dapat menurunkan kualiti sperma dan dapat mengurangi jumlahsperma juga. Anda harus selalu mendapatkan nasihatdoktor sebelum mengunakan antibiotik, sehingga tidak mengganggu rancangan anda memiliki anak.

WAHAI LELAKI INILAH SEBAB MENGAPA KAMU DILARANG MEMBUANG SPERMA MERATARATA! SEBAB NO 2 TU SANGAT MENGEJUTKAN….SEBARKAN !!!

Teknologi perubatan selalu menarik perhatian ramai dan beberapa kajian mendapati ada beberapa fakta-fakta aneh pada air mani.

Memuat artikel HealthMad, berikut fakta-fakta aneh mengenai air mani.

1.Air mani dapat menyebabkan alergi

Walaupun jarang berlaku, tetapi ada wanita yang alergi terhadap air mani. Secara perubatan, ini disebut hipersensitiviti plasma mani manusia (seminal plasma hypersensitivity). Gejala yang ditimbulkan bergantung pada keadaan tubuh dan jumlah air mani yang masuk ke tubuh. Gejala seperti gatal, kemerahan, lepuh, malah kadang-kadang menyebabkan kesukaran bernafas.

2.Air mani dipercayai menjadi sumber tenaga yang berpotensi

Dari perspektif sosial budaya, air mani dikaitkan dengan sumber tenaga yang berpotensi dalam perubatan cina dan teori Chi Kung. Menurut teori Chi Kung, tenaga dari tubuh dialihkan dan dipindahkan ke organ seksual selama ghairah seksual. Teori ini menunjukkan setelah mengeluarkan air mani, tenaga tertentu dari tubuh manusia juga sedang dikeluarkan. Ini menjelaskan kenapa orang rasa lemah selepas melepaskannya.

3. Mujarab dari penggunaan air mani

Dari wilayah Strickland-Bosavi, Papua New Guinea, suku Etoro berpendapat bahawa air mani memberikan kematangan seksual di antara kaum muda suku tersebut. Pada amalan masa lalu, kaum muda dari suku tersebut harus minum air mani ketua suku untuk mencapai kematangan seksual.

4. Rasa air mani bergantung kepada dari makanan yang dimakan lelaki

Rasa air mani berbeza-beza bergantung kepada makanan yang dimakan, kebersihan dan faktor luaran lain. Menurut Bodansky dalam bukunya yang berjudul To Bed or Not to Bed (2005), beberapa wanita menyukai rasa air mani tapi yang lain tidak demikian. Sebagai contoh, kafein dan daging merah membuat rasa air mani masam atau pahit.

5. Air mani sebagai ubat anti depresi wanita

Hal ini tidak terlalu mengejutkan, kerana air mani mengandungi beberapa hormon yang mengubah suasana hati, seperti testosteron, estrogen, hormon perangsang folikel, hormon luteinizing, prolaktin dan beberapa prostaglandin yang berbeza. Hormon ini dikesan dalam darah wanita sejam setelah terkena air mani.

6. Air mani adalah nutrisi

Hasil kajian Johnson dan Everitt dalam bukunya Essential Reproduction (2000) mendedahkan bahawa air mani mengandungi kandungan nutrisi yang tinggi. Dalam ejakulasi khas (kira-kira satu sudu teh), air mani sudah mengandung 150 mg protein, 11 mg karbohidrat, 6 mg lemak, 3 mg kolesterol, 7 persen US AKG kalium, tembaga dan seng.

7. Air mani tidak akan pernah habis

Hal ini sangat wajar, kerana menurut para ahli lelaki hanya memerlukan masa sekurang-kurangnya 15 minit untuk menambah jumlah air mani selepas ejakulasi.

 

Sumber: sehinggit

Kredit:Media 2050’s article

 

 

Zizie Dapat Anak Kembar Sehari Sebelum Hari Lahirnya

PELAKON Zizie Ezette selamat melahirkan bayi kembar lelaki kira-kira 5.48 dan 5.50 pagi, Jumaat di Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur.

Menerusi pengkongsian di Instagram Zizie meluahkan rasa teruja apabila kedua-dua bayi itu lahir sehari sebelum hari lahirnya pada Sabtu.

Zizie kongsi berita gembira itu di Instagramnya.

“Ibu hari jadi dengan dua hadiah hari lahir berharga. Hadiah hari lahir awal!

“Mommy jangka mereka akan lahir pada hari ini tapi mereka hadir dengan kejutan secara pembedahan semalam, 29 Disember pukul 5.48 pagi dan 5.50 pagi, berat 2.74 (baby boy 1) dan 2.78 (baby boy 2).

“Alhamdulillah, mereka berdua adalah bayi yang sihat.Terima Kasih yang tak terhingga kepada semua yang telah mendoakan saya,” tulis Zizie.

Dalam pada itu, menerusi Instagram Datuk Seri Bung Moktar meluahkan rasa syukur dengan kehadiran bayinya dan berharap keluarganya akan terus diberkati dan mendapat keredhaan Allah.

“Alhamdulillah keluarga ini telah dianugerahkan Allah tambahan dua orang putera. Semoga kehadiran orang baru ini, Insya-Allah pasti membawa kebahagian kepada kami semua.

“Kami sentiasa berdoa semoga kesemua dalam keluarga ini akan terus diberkati dan mendapat keredhaan Allah hendaknya,” tulisnya.

Rata-rata pengikut Zizie juga meluahkan rasa gembira dan mengucapkan tahniah buat dia dan suami.

Zizie dan Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Seri Bung Moktar Radin, 58, berkahwin pada 2009.

Pasangan ini mempunyai seorang anak angkat bernama Nayla Nurjenna yang berusia dua tahun 11 bulan.

Sumber:Mstar Online

 

 

 

23 Selebriti Kelahiran Dewi Remaja, Siapa Paling Letop?

Sudah 32 tahun berlalu sejak pertama kali Pencarian Dewi Remaja dianjurkan pada tahun 1985/1986 yang dulu.Sama seperti Pencarian Hero Remaja, program Dewi Remaja juga sudah banyak melahirkan aktres terkenal tanah air.

Dalam ramai-ramai peserta Dewi Remaja ni, mesti ada yang korang langsung tak sangka rupa-rupanya mereka ni dilahirkan daripada program ini.

Agak-gak korang, siapa je yang pernah menyertai Dewi Remaja selain Neelofa? Ramai juga artis-artis wanita ‘meletop’ rupanya.

1. Pencarian Dewi Remaja 1987/1988

Aleeza Kassim (Juara)

2. Pencarian Dewi Remaja 1990/1991

Umie Aida, Kuza, Jasmin Hamid, Didie Alias

Amacam, cam tak?

3. Pencarian Dewi Remaja 1994/95

Wan Khatijah (Juara), Rozita Che Wan

Wan khadijah Wan Othman

Manisnyaaa muka Che Ta

4. Pencarian Dewi Remaja 1997/98

Juliana Banos (Juara), Rita Rudaini

 

5. Pencarian Dewi Remaja 2002/03

Annahita Bakavoli (Juara), Siti Fazurina, Zarynn Min

Zarynn Min

Ingat lagi tak dengan Siti Fazurina?

6. Pencarian Dewi Remaja 2005/06

Scha Alyahya (Juara), Izreen Azminda, Rebecca Nur Islam

 

Jumpa tak Izreen yang mana?

Eh, Lara ke tuu?

7. Pencarian Dewi Remaja 2009/10

Neelofa (Juara), Izara Aishah, Anzalna Nasir, Syatilla Melvin, Ramona Zamzam

Cantiknya Miss Lofa

Ok, cuba cari jumpa tak?

8. Pencarian Dewi Remaja 2014/15

Raysha Rizrose, Mawar Rashid, Puteri Aishah

Sumber:Remaja