RAHSIA ANAK CEMERLANG-JANGAN SUKA BERI ANAK MAKAN MI SEGERA, MAKAN JAJAN

Kadang-kadang kita terlepas pandang. Kita selalu membiarkan anak kita menelan saja apa-apa makanan yang sempat kita masak dan beli. Tahukah anda apa akibatnya untuk jangka panjang? Apa lagi yang wajar anda lakukan agar anak cemerlang secara holistik?

RIBUT peperiksaan UPSR baru sahaja berakhir. Dan minggu peperiksaan hujung tahun bakal tiba.  Kebiasaanya ibu bapa yang akan terlebih gemuruh daripada anak-anak, manakala mereka masih lagi bermain santai; itulah realiti anak-anak kita. Terutama anak-anak dalam lingkungan usia 7-12 tahun.

Tidak dinafikan setiap ibu bapa akan mengharapkan anak-anak mereka akan mencapai gred yang cemerlang di dalam peperiksaan mereka. Ini menjadi kebanggaan buat kita.

Hmm… kebanggaan buat kita atau anak-anak?

UNTUK SIAPA SEBENARNYA? JAWABLAH DENGAN JUJUR! 

Semak balik niat ini. Jika diri kita, sanggup kita meletakkan beban ke atas anak kita demi KEBANGGAAN KITA? Jika demi anak-anak, adakah kita mengerti KEMAMPUAN mereka tanpa membandingkan dengan anak-anak yang lain atau rakan sebaya mereka.

Pernahkah kita lakukan perkara ini? Kebanyakkan kita hanya membandingkan tanpa melihat kemampuan anak-anak kita.

Justeru, kita menjadi ‘stress’ dan lekas naik angin apabila anak-anak tidak memenuhi impian kita, bukan IMPIAN MEREKA.

 

Ekoran daripada itu, persepsi dan pendekatan saya mula berubah dan kini lebih menumpukan kepada keperluan perkembangan dan pembinaan diri anak-anak. Saya banyak membaca buku-buku kekeluargaan dan mengikuti blog-blog kekeluargaan, ternyata tips mereka amat berguna sebagai pedoman sahaja. Namun, pokok pangkalnya adalah diri kita sendiri sebagai ibubapa yang jauh lebih mengenali anak kita sendiri.

 

 

 

ANAK-ANAK KITA MENCARI IDENTITI, JADI BANTULAH MEREKA

Bagi saya, anak-anak berusia 4-12 masih lagi mencari identiti dan bermain adalah satu aktiviti yang paling menyeronokkan. Oleh itu, bebanan harapan untuk memiliki kecemerlangan di dalam semua matapelajaran adalah satu tanggungjawab yang MAHA HEBAT.

 

Justeru, saya menekankan pemahaman melalui konsep yang boleh diguna pakai pada setiap hari; seperti pengurusan masa melalui jadual dan rutin harian. Saya akan jelaskan kepada mereka kesan dan impak sekiranya tidak menghormati masa.

 

Contohnya, untuk masa untuk mandi dan bersiap sebelum makan malam, tekankan kepada mereka tempoh yang perlu diambil untuk mandi. Sekiranya terlewat atau terguna lebih masa, apa kesannya. Bagi anak saya, mereka akan terlepas rancangan kegemaran mereka ‘Upin & Ipin’.

JANGAN SUKA BERI ANAK MAKN ‘JAJAN’ ATAU MI SEGERA

Di sini, anak diajar masa mereka perlu pandai membaca jam dan mengatur masa, penggunaan air agar tidak membazir, persiapan untuk ke meja makan iaitu kemasan dan sebagainya. Jika dilihat sudah cukup merangkumi semua silibus pembelajaran mereka selama seminggu tapi hanya boleh dipraktikkan setiap hari dalam hanya 20 minit selama tujuh hari seminggu.

 

Oleh itu, ibu bapa PERLU FAHAMI setiap silibus anak-anak dan ambil masa untuk memikirkan apakah aktiviti yang boleh diaplikasi hasil bimbingan guru di sekolah agar difahami dan seterusnya dipraktis secara konsisten.

Paling mudah, sewaktu di meja makan, sediakan makanan yang mengikut diet yang betul, aturkan dalam kuantiti dan saiz. Secara tidak langsung  dapat mengaplikasikan ilmu Sains, Matematik, Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan seterusnya kemahiran berfikir. Tanya mereka, ajak mereka menilai melalui perbualan biasa. Paling utama, kemahiran MENDENGAR dan EMPATI. Selainnya ikutlah kreativiti anda sendiri.

 

Alhamdulilah, pencapaian anak-anak saya tidaklah terlalu cemerlang sehingga 100%, tetapi untuk jangka masa panjang, saya lengkapi mereka dengan kemahiran KELANGSUNGAN HIDUP, BERDIKARI dan MAMPAN. Maksudnya, jika mereka tidak cemerlang tapi mereka boleh siap siaga memilih opsyen untuk menjadi memulakan PERNIAGAAN dan tidak hanya bergantung kepada CITA-CITA untuk BEKERJA MAKAN GAJI.

“LIFE IS NOT ABOUT GETTING SCROLL BUT SUSTAINABLE AND SURVIVAL.”

 

 

Ibu Sanggup Bergadai Nyawa Berpaut Pada Kereta Dilarikan Penjenayah Demi Anak Dalam Kereta

Seorang pembantu klinik mendapat cedera ringan selepas terjatuh ketika berpaut pada Perodua Myvi miliknya yang dilarikan oleh penjenayah bersama-sama dua anaknya yang berada dalam kenderaan itu di Taman Pulai Indah, Johor Bahru.

Wanita berusia 32 tahun itu ketika kejadian yang berlaku pada jam 7.45 pagi sedang mengambil payung di dalam bonet sebelum seorang lelaki dilihat masuk ke dalam kenderaan mangsa.

 

Asisten Komisioner Noor Hashim Mohamad, Ketua Polis Daerah Iskandar Puteri berkata, ketika kejadian berlaku mangsa yang hendak menghantar dua anaknya, seorang lelaki berusia lima tahun dan seorang perempuan berusia tiga tahun baru tiba di rumah bapanya di Taman Pulai Indah.

“Ketika itu hujan dan mangsa keluar mengambil payung di bonet kereta. Dia nampak seorang lelaki bertopi warna biru masuk ke dalam kereta.”

” Mangsa cuba membuka pintu kereta kerana kedua-dua anaknya masih berada di dalam, tetapi pintu kereta sudah dikunci,” katanya.

Katanya, wanita itu cuba berpaut pada kereta namun terjatuh selepas suspek melarikan kereta itu bersama anaknya.

Ujar Noor Hashim lagi, adik lelaki wanita itu cuba mengejar kereta terbabit sebelum ternampak anak perempuan mangsa ditinggalkan di tepi jalan beberapa lorong dari rumah bapa mangsa.

“Mangsa kemudian ke Balai Polis Kangkar Pulai untuk membuat laporan dan ketika di balai polis, mangsa menerima panggilan daripada adiknya memaklumkan ada orang menjumpai anak lelakinya di laluan masuk Taman Pulai Indah dan menghantarnya semula ke rumah bapa mangsa.

” Turut dilarikan ialah telefon bimbit jenis Samsung Note 2.” katanya.

Manakala kereta mangsa yang dibawa lari itu dijumpai terlibat dalam kemalangan di kawasan Ulu Choh pada 8.45 pagi dipercayai melanggar bahagian belakang sebuah lori.

Suspek bagaimapun berjaya melarikan diri bersama seorang lagi rakannya.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 395 dan 363 Kanun Keseksaan.” katanya.

Sumber: myMetro & Siakapkeli

 

Akhirnya Berjaya! Nenek 73 tahun gembira miliki lesen memandu

KUALA NERUS – Keinginan nenek  berusia 73 tahun untuk memiliki lesen memandu akhirnya menjadi kenyataan apabila lulus dalam ujian memandu kelolaan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dalam percubaan kali kedua hari ini.

Kegagalan dalam ujian memandu pada 4 Oktober lepas tidak melemahkan semangat Fatimah Hassan untuk mengambil ujian ulangan.

 

“Syukur kepada Allah S.W.T dan saya berasa sangat gembira, tidak tahu macam mana hendak mengambarkan kegembiraan ini dan seolah-olah satu beban berat yang saya pikul sebelum ini hilang dengan tiba-tiba apabila pihak Jabatan Pengangkutan Jalan Raya memberitahu saya lulus ujian.”

“Anak nombor lima saya sanggup mengambil cuti kerja untuk menemani… memberi semangat kepada saya”, katanya kepada Bernama ketika ditemui di kediamannya di sini, hari ini.”

Menurutnya anak-anak yang lain turut menelefon dan memberi kata-kata perangsang agar tidak putus asa dan membuat yang terbaik semasa ujian.

Berita gembira kejayaan Fatimah mendapat lesen memandu hari ini turut dikongsi anggota keluargnya menerusi aplikasi WhatsApp.

 

Fatimah turut mengucapkan kepada pihak JPJ yang banyak membantunya semasa menjalani ujian memandu dan pengajarnya  Roslan Mansur, 60, yang tidak pernah jemu mengajarnya sehingga berjaya mendapatkan lesen memandu. – Bernama

Sumber: Sinar Harian

Emas Dalam Kawasan Rumah Adalah Milik Kerajaan – Rakyat Malaysia Patut Tahu!

Kuala Terengganu: Boleh gali tetapi tidak boleh ambil. Itu kata Presiden Institut Geologi Malaysia Datuk Yunus Abd Razak berhubung aktiviti menggali emas oleh penduduk Kampung Jenang, Marang di kawasan tanah berhampiran kediaman masing-masing.

Beliau yang juga bekas Ketua Pengarah Jabatan Mineral dan Geosains (JMG) berkata, bahan galian seperti emas tersenarai antara mineral yang menjadi milik kerajaan walaupun berada di dalam kawasan tanah persendirian mengikut undang-undang.

“Pada asasnya semua sumber mineral adalah tertakluk dan menjadi hak kerajaan negeri.

“Penduduk dibenarkan menggali tanah tetapi sekiranya menemui sumber mineral antaranya emas dan timah, ia adalah milik kerajaan seperti termaktub dalam undang-undang,” katanya ketika dihubungi Metro Ahad, semalam.

Menurut Yunus, penduduk terbabit bagaimanapun boleh membuat permohonan Lesen Melombong Tuan Punya untuk mencari dan menggali emas di tanah milik masing-masing.

“Lesen ini perlu dipohon daripada Pejabat Tanah dan Galian negeri (PTG) dan selepas memperolehnya, mereka perlu memohon lesen operasi pula daripada JMG.

Pemilik tanah juga perlu mengemukakan satu skim yang mana perlu mendapatkan bantuan jurutera perlombongan berdaftar.

“Skim ini secara mudahnya untuk menunjukkan keluasan, sistem pengairan dan beberapa aspek keselamatan lain yang perlu dipatuhi.

“Selain itu, wujud peruntukan dalam Enakmen Mineral Negeri yang memerlukan mereka membayar royalti sekitar 2.5 peratus daripada keuntungan kepada kerajaan negeri,” katanya.

Sehubungan itu, Yunus menasihatkan penduduk kampung berkenaan supaya merujuk kepada JMG untuk mendapatkan nasihat bagaimana mereka boleh meneruskan aktiviti menggali emas di tanah milik masing-masing.

“Tidak perlu terburu-buru, sebaliknya dapatkanlah nasihat daripada pakar. Mereka juga boleh mengadakan kerjasama dengan mana-mana syarikat yang mampu melakukan aktiviti berkenaan secara lebih berkesan dan terserah kepada persetujuan mereka mengenai nisbah pembahagian keuntungan,” katanya.

Kredit: HarianMetro

Akhirnya, Giant Bangi Yang Pertama Henti Jual Arak Kerana…

Ini Sebab Giant Bangi Berhenti Jual Arak!

 

 

Salah satu pasaraya terbesar Malaysia, Giant membuat keputusan yang mengejutkan iaitu dengan memberhentikan penjualan arak di cawangan Bangi atas sebab-sebab yang tertentu.Giant Bangi telah menghentikan jualan arak sejak 9 September lalu, lapor Nanyang Siang Pau.

 

 

 

Pasaraya cawangan berkenaan mengambil keputusan tersebut selepas mengambil faktor jualan dan bantahan dari penduduk di kawasan itu.

 

Menurut sumber, hasil jualan minuman beralkohol di Giant cawangan itu sangat tidak memberangsangkan iaitu tak sampai RM2,000 setahun.

 

“Sehingga 90 peratus penduduk Bangi ialah Melayu dan jualan arak juga sangat rendah dan tidak menguntungkan,” jelas sumber.

 

Selain itu, keputusan dibuat oleh pihak Giant itu adalah bagi menghormati bantahan penduduk majoriti yang beragama Islam di situ.

 

Sehubungan itu, kedai serbaneka dan pasaraya berdekatan juga mengambil tindakan yang sama selepas menerima aduan dari penduduk setempat.

 

Sama-samalah kita menghormati sensitiviti sesama bangsa supaya dapat hidup dengan tenang dan harmoni dalam masyarakat yang berbilang kaum dan agama. Peace no war!

 

Gempar! Angkara Sabotaj, Kebakaran Kali Ke-2 Di Midvalley!

Satu kebakaran dilaporkan telah berlaku di pusat membeli-belah terkemuka Mid Valley Megamall di sini sebentar tadi.

Menurut Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM), pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 7.10 petang Sabtu, dan tiba di tempat kejadian pada jam 7.17 petang.

Jurucakap JBPM dalam satu kenyataan memaklumkan, laporan menunjukkan kebakaran tersebut berlaku di aras bawah bangunan berkenaan.

Bagaimanapun, kebakaran telah berjaya dikawal dan tiada mangsa yang dilaporkan terlibat.

Sementara itu, netizen turut berkongsi gambar serta detik cemas mereka semasa kejadian tersebut.

 

 

 

Sementara itu, seorang pengunjung yang mahu dikenali sebagai Bob, 35, berkata dia melihat ramai orang berpusu-pusu keluar dari pintu sekitar jam 7.20 malam.

 

“Saya terkejut, mulanya saya ingatkan ada rombongan yang turun daripada bas, rupanya orang ramai keluar kerana ada kedai yang terbakar,” katanya kepada BH.

 

Jurucakap Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 7.10 malam sebelum menggerakkan tiga jentera dengan kekuatan 24 anggota dari Balai Bomba Pantai, Hang Tuah dan Seputeh ke lokasi kejadian.

Katanya, api dapat dikawal pada jam 7.33 petang.

 

BH difahamkan, sebahagian kedai yang terletak berhampiran lokasi kejadian ditutup sementara kawasan selebihnya sudah dibuka kepada orang awam namun, aras atas beroperasi seperti biasa.

 

 

Sumber –malaysiabolehBro

 

10 HERO KEGILAAN MALAYA -DAHULU VS SEKARANG

Dulu, semasa era 80-an dan 90-an, aktor-aktor inilah yang menjadi kegilaan para wanita. Masa tu Fattah Amin pun belum lahir kot.

Kini kebanyakan selebriti ini sudah menjangkau usia 50 tahun tapi ada yang masih segak bergaya dan masih aktif jadi hero filem/drama. Ada juga yang sudah meninggalkan dunia lakonan. Siapakah mereka? Jom kita lihat.
1. Azhar Sulaiman

Mula menceburkan diri dalam bidang lakonan sejak tahun 1989, Azhar Sulaiman terkenal kerana wajah ‘babyface’nya serta senyuman yang menawan.

Azhar juga dikenali kerana kebolehannya bertutur bahasa Inggeris dengan lancar, mempunyai pendidikan tinggi dalam bidang senibina dan merupakan seorang arkitek bertauliah.

Namanya sering meniti bibir peminat sejak beraksi di layar perak dalam filem Mira Edora pada tahun 1990. Pada tahun 1993, Azhar menjadi watak utama dalam filem Abang 92 yang meletup di pawagam dan beliau terus semakin laris memenuhi permintaan pengarah drama dan filem tanah air ketika itu.

Azhar masih aktif dalam lakonan dan pengacaraan sehingga ke hari ini.
2. Datuk Yusof Haslam
Mohd Yusof bin Md. Haslam Khan merupakan seorang pengarah filem terkenal di Malaysia. Sebut sahaja Datuk Yusof Haslam, semua orang kenal dan tahu nama filem yang beliau pernah hasilkan.

Sebelum menjadi pengarah, beliau merupakan salah seorang hero kegemaran rakyat Malaysia sejak tahun 70-an lagi. Lakonan mantapnya bersama Datuk Jins Shamsuddin dalam filem Bukit Kepong berjaya menjadi sebutan ramai sehingga ke hari ini.

Kini Datuk Yusof Haslam lebih banyak bekerja di belakang tabir dan memperkembangkan perniagaannya dalam pelbagai bidang.
3. Dato’ Awie

Dato’ Awie memulakan kerjayanya sebagai seorang vokalis bagi kumpulan rock terkemuka tanah air, Wings. Beliau kemudian melebarkan sayap ke bidang lakonan melalui filem Pemburu Bayang pada tahun 1993. Filem yang menggandingkannya dengan ratu rock Malaysia, Ella berjaya memecahkan panggung dan dari situ Awie terus mengorak langkah dalam perfileman.

Walaupun sering dilanda kontroversi dan gosip, namun Dato’ Awie tidak patah semangat dan masih aktif berlakon drama, filem dan teater sehingga ke hari ini. Filem terakhirnya adalah Upin Ipin Jeng Jeng Jeng pada tahun lepas.
4. Eman Manan

Eman Manan telah beberapa kali memenangi anugerah Pelakon Lelaki Terbaik di Festival Filem Malaysia sepanjang penglibatannya dalam dunia seni. Eman Manan atau nama sebenarnya Abdul Manan bin Embong mula berjinak-jinak dalam lakonan pada tahun 1980-an. Namanya mula diangkat setelah memegang watak utama menerusi filem Matinya Seorang Patriot semasa bergandingan dengan Noor Kumalasari.

Sehingga ke hari ini, Eman Manan masih lagi bergiat aktif dengan membintangi drama serta telefilem tempatan.
5. Azmil Mustapha
Siapa tak tahu filem Ali Setan tahun 1985? Sampai sekarang boleh gelak mengekek kalau tengok cerita tu. Watak hero dalam filem itu, Azmil Mustapha merupakan seorang graduan dalam bidang perfileman dari Universiti Indiana, Amerika Syarikat pada tahun 1979. Maka tak hairanlah beliau mampu menjiwai watak-watak yang diberikan dengan baik.

Pada tahun 2005, Azmil telah mengambil keputusan untuk berhenti berlakon dan meneruskan kerjaya sebagai penceramah bebas lantaran penghijrahan dirinya. Kini beliau lebih selesa dengan penampilan ringkas berserban dan memakai jubah putih.


6. Faizal Hussein
Pelakon kacak dan tinggi lampai yang dilahirkan pada 31 Mei 1967 ini merupakan anak kepada pasangan pelakon Hussein Abu Hasan dan Mahyon Ismail.

Filem yang melonjakkan namanya adalah Gila-Gila Remaja pada tahun 1985 yang merupakan hasil arahan ayahnya sendiri dan dalam filem itu Faizal bergandingan bahu bersama sepupunya, Rosyam Nor. Kejayaan filem itu telah meletakkan Faizal Hussein sebaris dengan pelakon-pelakon hebat yang lain. Filem lakonon Faizal seperti Bayangan Maut, XX Ray, Leftenan Adnan semuanya pecah panggung.

Sehingga ke hari ini, walaupun sudah berusia 50 tahun, Faizal masih lagi menerima watak-watak hero untuk filem, telemovie dan drama justeru membuktikan bahawa usia bukanlah penghalang untuk terus kekal dalam industri.
7. Sidi Oraza
Pelakon yang berasal dari Pulau Pinang ini dikatakan agak selektif dalam memilih karya lakonan beliau. Syed Osman bin Syed Rastan, atau lebih dikenali sebagai Sidi Oraza walau bagaimanapun berjaya menempa nama dalam dunia anak seni apabila beliau dinobatkan dua kali sebagai Pelakon Lelaki Terbaik Festival Filem Malaysia menerusi filem Sayang Salmah dan Layar Lara.

Pada awal tahun 2000, Sidi Oraza telah membuat keputusan untuk tidak meneruskan kerjayanya sebagai seorang pelakon atas faktor kesihatan. Beliau kemudian memberikan sepenuh perhatian kepada perniagaan yang dibangunkan bersama abangnya yang berkonsepkan pertanian dan perladangan.

Kini, Datuk Syed Osman merupakan seorang usahawan berjaya yang banyak membantu peniaga dan petani kecil sehingga berjaya menerima Anugerah Keusahawanan-Bio Terbaik pada 2015.
8. Edika Yusof
Edika Yusof dikatakan aktor yang paling kacak pada zaman 90-an dahulu. Model tinggi lampai dan berdarah kacukan Pakistan ini mencipta nama melalui filem Pelumba Malam dan Maria Mariana.

Edika Yusof meninggalkan dunia seni kerana perlu memikul tanggungjawab menjaga isterinya yang lumpuh sejak 13 tahun lalu. Beliau kini tampil dengan imej berambut botak kerana menunaikan nazar untuk tidak berambut selagi isterinya belum pulih.

Setelah hampir 20 tahun tidak beraksi di hadapan kamera, Edika akhirnya telah menerima tawaran daripada Datuk Shah Rezza untuk membintangi sebuah filem yang ditayangkan di saluran Astro First berjudul Permata Hati.
9. Rosyam Nor

Rosyam Nor mula dikenali setelah debut filem pertamanya, Gila-gila Remaja pada tahun 1985 di mana beliau berlakon bersama-sama sepupunya, Faizal Hussein. Namun, kejayaan box office Rosyam hanya datang hampir 10 tahun kemudian dengan filem Suami, Isteri dan …

Rosyam terkenal dengan kebolehan lakonannya yang versatil dan telah merangkul banyak anugerah sepanjang penglibatannya dalam bidang seni.

Kini, Rosyam lebih banyak mengarah dan menerbitkan filem. Beliau juga yang tidak lokek ilmu telah banyak membantu pelakon-pelakon baru menempa nama dalam industri sehingga terkenal.
10. Badrul Muhayat

Badrul mula berlakon dengan filem Riang Tirana pada tahun 1990. Namun, cerita yang membuatkan namanya melonjak naik adalah filem Harry Boy di mana dia bergandingan dengan Sofea Jane, seorang aktres wanita terkenal ketika itu.

Badrul masih aktif berlakon sehingga ke hari ini.

 

sumber- pipibolat

AKHIRNYA WAJAH GADIS INI PULIH DARIPADA BREAKOUT YANG TERUK- BERBEKALKAN RM300 JE

Masalah jerawat membuatkan si gadis runsing dan tidak yakin untuk berhadapan dengan orang ramai. Apatah lagi jika mengalami masalah breakout yang teruk. Nak keluar rumah pun malu!

Jika anda mengalami breakout yang teruk, bawa bertenang dahulu. Cuba ikut perkongsian seorang gadis di Facebook miliknya di mana dia berkongsi tentang rawatan yang dilakukannya dengan hanya berbekalkan RM300. Kini, alhamdulillah kulit wajahnya semakin pulih. Makin berseri-seri pula admin tengok.

Berikut merupakan perkongsiannya.

Hi semua, disebabkan ramai yang dm wanie lagi tanya macam mana muka wanie boleh okay balik. So entry kalini wanie bagi anda tengok gambar-gambar time muka wanie breakout (sorry untuk gambar yang macam agak blurry, taktau pasaipa). Okay entry kalini jugak wanie akan jawab soalan-soalan femes yang anda selalu tanya, so sila baca. Jangan lepaih ni ada yang dok dm lagi tanya benda yang sama. Rajin rajin sikit baca nah.

1) Kat mana hampa buat treatment?
Saya buat treatment dengan Doktor Meena dekat Klinik Doktor Fauzi, Alor Setar, berdepan dengan UTC Kedah.

2) Apa nama treatment tersebut? Dan berapa kosnya?
Treatment tu kalau anda google nama dia, Chemical Peeling Treatment and kos treatment saya adalah RM150. Tapi bergantung dengan masalah kulit. Tak semua harga sama and dapat rawatan yang sama. Tapi kalau kat KL harga dia lain. Ni harga kat Kedah.

3) Berapa kali awak buat treatment?
Saya buat dua kali sahaja dan saya lakukan sekali sebulan. Jumlah kos untuk muka saya pulih adalah RM 300.

4) Sakit tak masa buat tu?
Mestila sakit sebab Doktor Meena sapukan asid dalam 35% untuk matikan semua jerawat dekat muka. Tapi takpa boleh tahan. Beauty is pain kan.

5) Berapa lama awak ambil masa recover?
Okay, saya ambil masa untuk hilangkan semua jerawat dalam masa dua bulan. Sebab lepas treatment yang kedua, muka saya dah clear dari semua jerawat.

6) Awak pakai apa untuk bagi hilang parut?
Selepas dua bulan, muka saya dah okay dari jerawat. Cuma cara nak hilangkan parut itu saya pakai Cosmoderm Cream 3000 i.u. Mana nak dapat? Guardian ada jual.

7) Berapa lama parut awak hilang?
Parut saya pudar pun dalam masa sebulan dah boleh nampak beza. Tapi make sure hampa semua kena konsisten pakai krim tu siang and malam. Takda masalah.

8) Awak pakai skincare apa time muka awak tengah treatment?
Saya tak pakai apa-apa, saya memang cuci dengan air suam sahaja, sebab time tu trauma lagi nak pakai apa-apa skincare sampai la saya try Cosmoderm.

9) Cosmoderm Cream 3000 i.u tu yang mana satu?
Kalau pergi ke Guardian, packagingnya warna oren. Nak lebih tepat, anda boleh google.

 

Sumber: Facebook Wanie Noordin

JEMAAH LUPA TUTUP PINTU, LAPAN EKOR ANJING ‘TUMPANG’ REHAT DALAM MASJID

Anjing pun nak pergi masjid! Itulah antara komen-komen netizen apabila sebuah masjid di Bandar Meru Raya dekat Ipoh dimasuki oleh lapan anjing liar yang memasuki ruang masjid tersebut.

Kejadian tersebut hanya disedari oleh siak Masjid Al-Ansar apabila pintu belakang masjid tidak ditutup seperti biasa selain ternampak kesan binatang masuk ke dalam masjid.

Selepas memeriksa rakaman CCTV, AJK masjid terkejut melihat kelibat anjing berkenaan memasuki ruang tersebut.
Muhammad Radzi berkata, anjing tersebut dipercayai datang dari kawasan pembinaan berhampiran. Tambahnya lagi, kebiasaannya pintu belakang masjid tersebut akan ditutup dan mungkin pada malam tersebut selepas solat Isyak ada jemaah yang lupa untuk menutup pintu itu.

Menurut pengerusi masjid berkenaan, Muntaha Kamil berkata pihaknya telah merujuk perkara tersebut kepada pihak berwajib mengenai cara untuk membersihkan masjid.

Setelah meneliti rakaman CCTV, pihak timbalan mufti memaklumkan kepada pihak masjid untuk dibersihkan menerusi kaedah biasa. “Jadi kami bersihkan menggunakan vakum dan semburan sahaja,” katanya.

Ahli kariah masjid berharap pihak berkuasa tempatan dapat mengambil tindakan untuk menangani masalah anjing liar yang terdapat di kawasan tersebut. –www.kakishare.tv